اخبار کوتاه


اعطای «نشان فتح»
به سردار حاجی‌زاده
فرمانده کل قوا به سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «نشان فتح» اعطا کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا طی مراسمی به سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «نشان فتح» اعطا کردند. اعطای این نشان به دلیل عملیات درخشان «وعده صادق» انجام شد. نشان فتح، به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است. این نشان، از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.

رایزنی تلفنی بلینکن با وزیران
خارجه قطر و عربستان



در سایه یک ساله شدن جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه و افزایش تنش‌ها در منطقه، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان سعودی و قطری خود به بررسی تحولات لبنان و تشدید تنش کنونی در منطقه پرداختند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به صورت جداگانه با فیصل بن فرحان و محمد بن عبدالرحمان، همتایان سعودی و قطری خود تماس تلفنی برقرار کرد. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، بن فرحان و بلینکن طی تماس تلفنی با یکدیگر تشدید تنش در منطقه، تحولات لبنان و تلاش‌های صورت‌ گرفته درخصوص آن را مورد بررسی قرار دادند. عبدالرحمان و بلینکن نیز در جریان تماس تلفنی با یکدیگر درخصوص روابط راهبردی مستحکم میان ۲ کشور و راه‌های حمایت و تقویت آن به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات غزه و اراضی اشغالی فلسطین، تحولات مربوط به تلاش‌های میانجیگران در راستای پایان دادن به جنگ غزه و نیز راه‌های کاهش تنش در لبنان با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

۳۰ شهید و ۱۵۰ زخمی در بمباران شمال غزه
رسانه‌های فلسطینی از حملات شدید ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی به مناطق مختلفی در شمال غزه خبر دادند، حملاتی که ده‌ها شهید و زخمی به جا گذاشته است. این حملات از شب گذشته آغاز شده به طوری که تاکنون بیش از ۵۰ مورد حمله به مناطق مختلف شمال نوار غزه انجام شده است. الجزیره گزارش داد تاکنون ۳۰ نفر شهید و ۱۵۰ تن زخمی شده‌اند و هنوز افرادی زیر آوار ساختمان‌ها محبوس هستند و نیروهای امدادی امکانات و تجهیزات لازم برای آواربرداری و بیرون‌کشیدن پیکر شهدا یا زخمی‌ها را ندارند. در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به مسجدی در نزدیکی بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح در مرکز نوار غزه، تعدادی شهید و مجروح شدند. رویترز به نقل از شاهدان گزارش داد که ممکن است تعداد شهدا و مجروحان افزایش یابد، زیرا از این مسجد برای پناه دادن به آوارگان استفاده می‌شد. اکثر شهدای این حملات، مربوط به بمباران مدرسه‌ای در مرکز شهر غزه است که مکانی برای پناه‌گرفتن آوارگان غیرنظامیان بود.

اسرائیل در حال بررسی گزینه تبعید السنوار!
رسانه‌های عبری مدعی شدند که «تل‌آویو احتمالا به عنوان بخشی از قرارداد تبادل اسرا، به یحیی السنوار و دیگر رهبران جنبش حماس اجازه دهد نوار غزه را به مقصد سودان ترک کنند.» برخی منابع به روزنامه عبری «هاآرتص» گفتند: تل‌آویو احتمالا به عنوان بخشی از قرارداد تبادل اسرا، به یحیی السنوار و دیگر رهبران جنبش حماس اجازه دهد نوار غزه را به مقصد سودان ترک کنند، چنین طرحی ممکن است شامل لغو بلوکه حساب‌های بانکی حماس باشد که دولت سودان حدود سه سال قبل بلوکه کرده بود. به نوشته هاآرتص، آنچه این طرح را پیچیده‌تر می‌کند این است که سودان در حال حاضر در جنگ به سر می‌برد و بر این اساس «کسی نمی‌تواند در مورد رهبران حماس تضمین دهد که آنها به تعهدات خود پایبند بمانند.» رسانه‌های عبری مدعی هستند که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اصراری بر حذف السنوار و دیگر رهبران حماس ندارد و بعید نیست که آنها در چارچوب توافقی برای پایان دادن به جنگ به کشور سومی تبعید شوند.

درخواست باکو از ایروان
وزارت خارجه آذربایجان از ارمنستان خواست بین روند عادی‌سازی روابط و یا رویارویی در تمام جهات، یک گزینه را انتخاب کند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد: «طرف ارمنستانی باید یک گزینه را انتخاب کند؛ یا جاده منتهی به عادی‌سازی روابط را طی کند یا اینکه به رویارویی در تمامی جهات ادامه دهد.» طبق گزارش خبرگزاری تاس، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه این بیانیه تاکید کرد: «آذربایجان به روند عادی‌سازی که آغاز کرده متعهد است و همچنان این کار را با احساس خرد سیاسی و مسئولیت‌پذیری پیش می‌برد.»

اذعان ۷۳ درصد صهیونیست‌ها
به شکست در برابر حماس
بعد از گذشت حدود یک سال از جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، نتایج یک نظرسنجی جدید در اراضی اشغالی نشان داد که ۷۳ درصد صهیونیست‌ها به شکست این رژیم مقابل حماس اذعان دارند. نظرسنجی سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) نشان داد که ۷۳ درصد از صهیونیست‌ها معتقدند رژیم صهیونیستی مقابل حماس شکست خورده است. طبق این نظرسنجی که در اولین سالروز عملیات طوفان الاقصی حماس در هفت اکتبر ۲۰۲۳، منتشر شد، آمده است: ۴۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی یکی از نزدیکان خود را در جنگ غزه از دست داده‌اند.