استیصال در اردوگاه حامیان نتانیاهو


گروه سیاسی: با گذشت یک سال از آغاز جنگ نابرابر و جنایت‌کارانه رژیم اسرائیل در غزه، به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری متحدان همیشگی و سرسپرده تل‌آیو، از اقدامات این رژیم سرخورده شده‌اند. با گذشت یک سال از جنگ در غزه نه تنها میل نتانیاهو به ادامه درگیری‌ها کاهش پیدا نکرده، بلکه حتی گرایش آن‌ها به تشدید حملات و انجام عملیات‌های ویرانگر دو چندان شده است.
به گزارش «تجارت»، در وضعیت جدید نیز سران رژیم اسرائیل موضوع ورود به جنگ با ایران را پیش کشیده‌اند که بیش از هر زمان دیگری نگرانی کشورهای غربی متحد تل‌آویو را به همراه داشته است. اکنون غربی‌ها نیز دارند به این باور می‌رسند که صلح در پیشگاه سران صهیونیستی توهمی بیش نبوده و کسی قادر به کنترل جنگ خواهی بنیامین نتانیاهو و کابینه تندرو او نیست. آن‌ها به شدت نسبت به درگیری بزرگ رژیم اسرائیل با ایران نگران هستند و خواهان کنترل اوضاع شده‌اند.

واهمه از کشاندن پای آمریکا به جنگ با ایران
یکی از نگرانی‌های جدی در محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب تلاش نتانیاهو برای کشاندن پای آمریکا به جنگ منطقه‌ای با یاران است. در این زمینه، رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی نوشت: نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری به آرزوی دیرینه خود یعنی ایجاد جنگ منطقه‌ای بین ایران و آمریکا نزدیک می‌شود. این باید لحظه پیروزی او باشد. اما آیا با نشان دادن قدرت درنده‌خویی در غزه و لبنان و ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در تهران که شوکه‌کننده بود و منطقه و جهان را تکان داد، زمان پیروزی فرا رسیده است؟ ایران با شلیک صدها موشک به سمت تل‌آویو و حمله به پایگاه‌های نظامی اسرائیل نشان داده که می‌تواند به حملات اسرائیل پاسخ دهد. همچنین عدم تلفات غیرنظامیان در حملات موشکی ایران و هدف قرار دادن تنها تاسیسات نظامی، از دریچه راهبردی جنگ نسل‌کشی اسرائیل، به عنوان یک شکست تلقی می‌شود.
این در شرایطی است که آمریکا و اروپا به شدت نگران وقوه درگیری فراگیر نظامی میان ایران و اسرائیل هستند. برای همه عیان است که وقوع جنگ بزرگ در منطقه به معنای ناامن شدن مسیر انتقال انرژی در حوزه خاورمیانه و در نتیجه افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی است. غرب به خوبی می‌داند که نزدیک به یک پنجم نفت جهان (20 درصد) از تنگه هرمز عبور می‌کند. تنگه‌ای که در صورت وقوع جنگ ایران چاره‌ای جز بستن آن نخواهد داشت. بدون شک، استراتژیست‌های غربی نسبت به توانایی ایران در ایجاد اختلال در مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ و حتی ناامن کردن تنگه باب‌المندب واقف هستند. کنترل ایران بر این دو تنگه استراتژیک حدود 23 تا 25 درصد مسیر عبور نفت‌کش‌ها را مختل خواهد کرد. یعنی حدود یک چهارم نیازهای نفتی جهان متاثر خواهد شد. چنین رخدادی می‌تواند گزینه‌های دفاعی و مشروع تهران برای دفاع از خود در صورت حمله به تاسیسات حیاتی‌اش از سوی رژیم اسرائیل باشد. نگرانی از این موضوع را به شدت در اقتصاد انرژی جهانی می‌توان مشاهده کرد. بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل قیمت نفت خام جهانی با 10 درصد افزایش به ۷۷ دلار برای نفت خام برنت در هر بشکه رسید. بدون تردید، در صورت وقوع جنگ ایران و رژیم اسرائیل احتمال افزایش بی‌سابقه قیمت نفت جهانی و رسیدن آن به نقطه 200 دلار برای هر بشکه نیز وجود دارد.



همین امر موجب شده که رهبران غربی برای نسبت به گسترش جنگ در خاورمیانه اظهار نگرانی کنند. برای نمونه کر استارمر نخست‌وزیر انگلیس، دیروز –یک‌شنبه- با هشدار درباره اینکه گسترش درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا خطر شعله‌ور شدن آتش اختلافات در جوامع این کشور را به همراه دارد، از تمام طرف‌ها خواست تا هر کاری در توان دارند، انجام دهند تا از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنند. او در یادداشتی در روزنامه ساندی تایمز خاطر نشان کرد که «از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ نفرت‌پراکنی علیه جوامع یهودی و مسلمان در انگلیس افزایش یافته است». استارمر که کشورش از متحدان نزدیک تل‌آویو است، نوشت: بریتانیا معتقد است که باید هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از وقوع درگیری احتمالی میان ایران و اسرائیل انجام شود.

کلافگی غرب از تمایل غیرعادی تل‌آویو به جنایت
در سطحی دیگر، گرایش رژیم اسرائیل به ادامه جنایت‌ها در غزه موجبات کلافگی و سرخوردگی رهبران سیاسی غرب نیز شده است. در آمریکا طی ماههای اخیر به شدت حامیان رژیم اسرائیل کاهش پیدا کرده‌اند. بسیاری از مقام‌های ارشد دولتی و سیاسی نیز از دولت بایدن درخواست کرده‌اند به ارسال تسلیحات و حمایت نظامی از تل‌آویو پایان دهد. اخیرا نیز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه (14 مهر) خواستار متوقف کردن ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی شد. خبرگزاری فرانسه با انتشار این مطلب گزارش داد که ماکرون در گفت‌وگویی با شبکه فرانس اینتر بیان کرد: من معتقدم که از امروز، اولویت بازگشت به حل و فصل سیاسی و پایان دادن به ارسال تسلیحات برای انجام فعالیت‌های نظامی در نوار غزه است. فرانسه به آنها سلاح نمی‌دهد. اولویت اکنون اجتناب از تشدید تنش است. وی با اشاره به عملیات رژیم صهیونیستی در لبنان، نیز گفت که قربانی شدن مردم لبنان غیرقابل قبول است. رئیس جمهور فرانسه همچنین تاکید کرد که لبنان نباید به غزه دیگری تبدیل شود و خواستار توقف سریع اقدامات نظامی شد.
همچنین، دیوید لمی»، وزیر امور خارجه انگلیس با ابراز نگرانی درباره حملات رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات بهداشت و درمان و پرسنل آنها در لبنان در پستی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد، نوشت: «گزارش‌ها درباره حملات اسرائیلی‌ها به تاسیسات بهداشت و درمان و پرسنل پشتیبان در لبنان عمیقا آزاردهنده هستند.»