نشان فتح فرمانده بر سینه فاتح

جوان آنلاین:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا طی مراسمی به سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «نشان فتح» اعطا کردند. اعطای این نشان به دلیل عملیات درخشان «وعده صادق» انجام شد. 
نشان فتح، به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده است. این نشان، از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است.   وعده صادق ۱
عملیات وعده صادق که تاکنون در دو مرحله به اجرا گذاشته شده است، عنوان عملیاتی است که در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، صورت گرفته است. مرحله نخست این عملیات (وعده صادق ۱) در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به کنسول‌گری ایران در دمشق که به شهادت جمعی از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله سردار سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی منجر شد، در ساعات پایانی ۲۵ و بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد از ایران به سمت مراکز نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی انجام گرفت. در این عملیات که برخی از آن به عنوان بزرگ‌ترین حمله پهپادی و موشکی جهان یاد کرده‌اند، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک از سوی ایران به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و تعدادی از موشک‌ها، با عبور از سامانه‌های دفاعی اسرائیل به اهداف نظامی اسرائیل از جمله پایگاه هوایی نوآتیم اصابت کردند. 
 وعده صادق ۲،


۱۷۰ روز پس از عملیات وعده صادق ۱، عملیات وعده صادق ۲ شامگاه سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ باز هم علیه مواضع نظامی، دفاعی و امنیتی رژیم صهیونیستی با شلیک قریب به ۲۰۰ فروند انواع موشک‌های بالستیک و برای نخستین بار هایپرسونیک اجرا شد که به اذعان بسیاری از ناظران و تحلیلگران بیش از ۹۰ درصد این موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کرد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای در توضیح تدارک این عملیات نوشت: «پس از یک دوره خویشتنداری در برابر نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه به دست رژیم صهیونیستی و برابر حق کشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشدید شرارت‌های رژیم با حمایت امریکا در قتل عام لبنان، غزه و به شهادت رساندن مجاهد کبیر، رهبر محور مقاومت و دبیر کل سرافراز حزب الله، سید حسن نصرالله و شهادت فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان، سرلشکر پاسدار حاج عباس نیلفروشان، نیروی هوا فضای سپاه با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک، اهداف مهم نظامی- امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرارداد.»
روابط عمومی سپاه اضافه کرده: «اخطار داده می‌شود چنانچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین‌المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه دوم خود نوشت: «در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری، مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به خصوص شهید دکتر اسماعیل هنیه و رهبرحزب الله لبنان شهید حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرارگرفتند.» روابط عمومی سپاه همچنین در این اطلاعیه تأکید کرد: «این عملیات در چهارچوب حق دفاع مشروع وبراساس قوانین بین‌المللی انجام گرفته وهرگونه حماقت دشمن به صورت ویرانگر وپشیمان کننده پاسخ داده خواهد شد.»
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز گذشته مفتخر به دریافت نشان درجه یک فتح از فرمانده معظم کل قوا شد، شخصاً این دو عملیات را فرماندهی کرد. 
 تبریک قالیباف به حاجی‌زاده
رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک به سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه برای دریافت «نشان فتح» گفت: ایشان عمر خود را وقف دفاع از تمامیت ارضی ایران کرده و برجسته‌ترین شاگرد مکتب شهید طهرانی مقدم است. 
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به اعطای «نشان فتح» به سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه توسط فرمانده کل قوا در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با افتخار، دریافت نشان فتح توسط برادر عزیز سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده بابصیرت و شجاع نیروی هوافضای سپاه پاسداران را به ایشان و تمامی دانشمندان صنعت هوافضای کشور تبریک می‌گویم. ‏ایشان عمر خود را وقف دفاع از تمامیت ارضی ایران کرده و برجسته‌ترین شاگرد مکتب شهید طهرانی مقدم است.»  تبریک عراقچی به سردار حاجی‌زاده
دکتر عباس عراقچی، رئیس دستگاه دیپلماسی کشور، دریافت نشان فتح فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دستان فرمانده کل قوا را تبریک گفت.
در پیام تبریک عراقچی خطاب به سردار حاجی‌زاده آمده است: دریافت نشان فتح، نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام را از دست مبارک حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) صمیمانه تبریک عرض می‌کنم. عملیات درخشان و افتخار آمیز «وعده صادق۲» علیه مراکز نظامی و امنیتی رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی که به دست توانای نیروی هوافضای سپاه تحت فرماندهی جناب‌عالی صورت گرفت، نقطه درخشانی در تاریخ نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. از درگاه خداوند متعال توفیقات روزافزون جنابعالی را در نیل به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در ظل توجهات خاصه حضرت امام عصر (عج) مسئلت می‌نمایم.  کسانی که تاکنون «نشان فتح» گرفته‌اند
پس از آغاز زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، ایشان بنا به مناسبت‌های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رزمندگان جان‌برکف نیرو‌های مسلح کرده‌اند که نخستین آن، روز پنجم مهر ۱۳۶۸ بوده است. در آن روز که ششمین روز از هفته دفاع مقدس محسوب می‌شد، ۵۴ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفا کرده بودند، طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر انقلاب اسلامی نائل شدند. در مراسم مذکور «محسن رضایی» و امیر شهید «صیاد شیرازی» فرماندهان قرارگاه مرکزی کربلا در عملیات بیت‌المقدس، همچنین یکی از بستگان بسیجی نام‌آور و پرافتخار شهید «حسین فهمیده» نشان درجه یک فتح را دریافت کردند. در این مراسم به ۲۱ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش و یک نفر از جهادگران نشان درجه ۲ فتح و به ۲۹ نفر دیگر از فرماندهان سپاه و ارتش که در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس شرکت داشته‌اند، نشان درجه ۳ فتح تعلق گرفت که به دست حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آنان اعطا شد. 
رهبر معظم انقلاب در این مراسم خطاب به فرماندهان نیرو‌های مسلح تأکید کردند: «این نشان، اولاً نشان سپاسگزاری و قدردانی جمهوری اسلامی از شما عزیزانی است که خدمتی بزرگ و ارزنده را در جنگ تحمیلی، از خودتان نشان دادید. ثانیاً، یک یادگار ماندنی است تا در آینده همه بدانند که در یک فصل بسیار خطرناک و دشواری از زندگی و تاریخ جمهوری اسلامی، صاحبان این نشان‌ها، چه فداکاری‌ای نشان دادند و چه عظمت انسانی‌ای از خودشان بروز دادند. این نشان، یک کار سمبلیک است، و الّا قدر کار شما بیش از این‌هاست و امیدواریم که همه ملت و کشور و مسئولان، قدر شما و مجاهدات‌تان را بدانند و ان‌شاءالله همیشه از شما قدردانی کنند.»
از جمله مشهورترین فرماندهانی که در این مراسم مفتخر به دریافت نشان فتح شدند، می‌توان به سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، امیر خلبان حبیب بقایی، امیر شهید مسعود منفرد نیاکی، علی شمخانی، سید یحیی رحیم صفوی، غلامعلی رشید، شهید غلامحسین افشردی، شهید مهدی باکری، شهید مهدی زین‌الدین، شهید حسین خرازی، شهید حاج‌ابراهیم همت، محمدعلی جعفری، شهید قاسم سلیمانی و شهید احمد کاظمی اشاره کرد. فرمانده معظم کل قوا در سال ۱۳۶۹ و به مناسبت هشتمین سالگرد آزادی خرمشهر از اشغال متجاوزین بعث عراق نیز نشان درجه یک و درجه دو فتح را به ۷۶ تن از فرماندهان، رزمندگان و بازماندگان شهدای عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس اعطا کردند. همچنین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا نیز نشان‌های درجه ۳ فتح را از دست مقام معظم رهبری دریافت و پس از پایان این مراسم، به نمایندگی از سوی فرماندهی کل قوا به ۴۱۰ نفر از فرماندهان و رزمندگان منتخب اسلام که در این دو عملیات پیروزمند حضور فعال داشتند، نشان اعطا کرد. 
اسفند سال گذشته نیز فرمانده معظم کل قوا طی مراسمی نشان فتح را به امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا کردند.