پیشنهاد عادلانه به مسئولان خودرویی!

جوان آنلاین: انتقاد رئیس پلیس کشور از کیفیت خودرو‌های داخلی بار دیگر خبرساز شده است. مرور اخبار مربوط به صنعت خودرو، مملو از انتقاداتی است که رئیس پلیس کشور از صنعت خودرو داشته، اما این گلایه‌ها هرگز به بهبود کیفیت منجر نشده است. فرمانده کل انتظامی اخیراً با اشاره به اینکه خودرو‌های ناایمن عامل ۶۰‌درصد تصادفات فوتی هستند، پیشنهاد داده است خودروسازان خودشان و خانواده‌های‌شان از خودرو‌هایی که تولید می‌کنند، استفاده کنند تا ضریب اعتماد به خودرو‌های داخلی مشخص شود، البته این نخستین باری نیست که فرمانده انتظامی، چنین انتقاداتی را روانه خودروسازان داخلی می‌کند. او چندی پیش نیز گفت که خودرو‌های داخلی در واقع ارابه‌های مرگ هستند. 
 
هر ساله در تعطیلات نوروزی آمار حوادث جاده‌ای اعلام می‌شود. طی تعطیلات نوروز امسال نیز حدود ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی رخ داده است. از میان ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی، ۶۶۷ مورد آن به فوت منجر شده‌اند، البته این آمار مربوط به جان‌باختگان در صحنه تصادف است. بسیاری از مجروحان تصادفات رانندگی، متأسفانه در مراکز درمانی یا هنگام انتقال به بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. فارغ از اینکه چرا آمار تصادفات در ایران اینقدر بالاست و خطای انسانی یا جاده‌های خطرناک، کدام یک عامل اصلی تصادفات است، سؤالی که ممکن است برای خیلی‌ها پیش بیاید این است که چرا در این تصادف‌ها آمار مرگ سرنشینان خودرو‌ها زیاد است. 
نگاه غالبی که در این خصوص وجود دارد و طی سال‌های گذشته بار‌ها از سوی مسئولان پلیس کشور تأکید شده، این است که دلیل آمار بالای مرگ در تصادف‌ها در کشور ما خودرو‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد و دارای بدنه ضعیف است که نمی‌تواند حافظ جان سرنشینان خودرو‌ها در موقع تصادفات شود. جنس ورق استفاده‌شده در بدنه و مواد اولیه‌ای که خودروسازان در تولید اسکلت فلزی بدنه خودرو استفاده می‌کنند که تأثیر بالایی در میزان آسیب سرنشینان خودرو هنگام تصادف دارد، همواره مورد سؤال پلیس و کارشناسان صنعت خودرو بوده و است، اما در این سال‌ها هرگز پاسخ روشنی در این خصوص دریافت نشده است. به نظر می‌رسد فولاد مبارکه، خودروسازان، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد باید در این خصوص پاسخگو باشند. 


سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی و رئیس پلیس کشور بعد از اینکه خودروی ملی «سمند» را برای مأموریت‌های پلیس مناسب ندانست، شنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «شرمنده‌ام اعلام کنم، خودرو‌های داخلی ارابه مرگ هستند. بنده پیشنهاد می‌دهم خودروسازان خودشان و خانواده‌های‌شان از پایین‌ترین مدلی که تولید می‌کنند، سال‌ها استفاده کنند تا ضریب اعتماد به خودرو‌های داخلی مشخص شود.»
وی افزود: باید بدانیم که ۵۰ تا ۶۰‌درصد علت تصادفات فوتی مربوط به خودرو‌های ناایمن است چراکه در تصادفات نتوانسته است، جان سرنشینان را حفظ کند. موضوع ایمنی خودرو در کاهش جان‌باختگان تصادفات نقش اصلی دارد. رادان در سال گذشته اظهارنظر دیگری درباره کیفیت خودرو‌ها و تصادفات جاده‌ای داشت. وی توضیح داده بود: «در حوزه تصادفات و در زمان رسیدگی و بررسی علل آن مشخص می‌شود که چه کسانی یا چه دستگاه‌هایی در بروز آن حادثه مقصر هستند. اگر ما در رسیدگی به یک سانحه تصادف به این نتیجه برسیم که موضوع عدم یا کمبود ایمنی باعث آن تصادف شده است، سهم و تقصیر و اندازه تقصیر را متوجه خودروساز می‌کنیم و وی باید خسارت پرداخت کند»، البته به نظر می‌رسد خودروسازان زیر بار پرداخت خسارت در تصادفات جاده‌ای نرفته‌اند، چون از سال گذشته تاکنون جریمه‌ای شامل حال خودروسازان نشده است. 
خودروسازان معتقدند کیفیت محصولات تولیدی آن‌ها افت چندانی به خود ندیده است. استناد آن‌ها به آمار‌ها و گزارش‌هایی است که مراکز بازرسی و کنترل کیفیت ارائه می‌دهند. مدیران خودروساز در برخی موارد نیز تقصیر کیفیت پایین خودرو‌های تولیدی را به گردن شرکت‌های قطعه‌ساز می‌اندازند و می‌گویند کیفیت پایین قطعاتی که از سوی شرکت‌های قطعه‌ساز به خطوط تولید آن‌ها تزریق می‌شود، عامل افت کیفیت خودروهاست، البته اصغر خسروشاهی، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفتگو با «اکو ایران» نظر مدیران خودروساز را قبول ندارد. خسروشاهی معتقد است افت کیفیت خودرو را باید در خطوط تولید خودروسازان جست‌وجو کرد.   مواد اولیه ساخت بدنه خودرو استاندارد است؟
خبرگزاری تسنیم در گزارشی با خطاب قرار دادن وزارت صمت، خودروسازان، سازمان استاندارد و فولاد مبارکه سؤالاتی را پیرامون کیفیت خودرو مطرح کرده است. بر اساس این گزارش، در کارخانجات خودروسازی برای ساخت خودرو فقط از یک نوع فلز استفاده نمی‌کنند، تولیدکنندگان از فلزات مختلف مانند فولاد و آلومینیوم، آهن و تیتانیوم برای قسمت‌های مختلف خودرو استفاده می‌کنند. فولاد معمولاً در ساخت شاسی و پنل بدنه خودرو‌ها استفاده می‌شود، دلیل استفاده از فولاد در بخش خودرو، مجموعه منحصربه‌فرد از ویژگی‌های فولاد است، اما لازم به ذکر است تنها فلز مورد استفاده در بدنه اتومبیل فقط فولاد نیست، فلزات دیگر مورد استفاده برای این کار، آلومینیوم، آهن و تیتانیوم هستند. 
ورق گالوانیزه هم به عنوان محصولی کلیدی در صنعت خودروسازی به حساب می‌آید، به گونه‌ای که قیمت ورق گالوانیزه می‌تواند روی قیمت نهایی خودرو تأثیرگذار باشد، این محصول به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، انعطاف‌پذیری و رنگ‌پذیری بالا، مقاومت در برابر نمک‌های محلول در آب و همچنین صاف و یکدست‌بودن در ظاهر در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضخامت ورق بدنه خودرو برابر با ۴/۰ تا ۲ میلیمتر و عرض ۸۰۰ تا هزار میلیمتر است. خودروسازان کشور ما در ساخت شاسی خودرو و بدنه فلزی از مواد اولیه داخلی و وارداتی استفاده می‌کنند. به قطعات استفاده‌شده در ستون‌های خودرو ورق‌های با استحکام بالا یا فوق استحکام بالا گفته می‌شود. 
هم اکنون عمده فولادی که به عنوان ماده اولیه شاسی و بدنه خودرو در شرکت‌های خودروسازی داخلی استفاده می‌شود، از سوی شرکت فولاد مبارکه تولید و تأمین می‌شود و مابقی مواد اولیه مورد نیاز که امکان تولید داخل ندارد، از محل واردات تأمین می‌شود. 
براساس درخواست خودروسازان کشور، عمده ورق فولادی بدون پوشش مورد استفاده در بدنه خودرو‌های داخلی بر اساس الزامات استاندارد (EN۱۰۱۳۰) تحویل خودروسازان می‌شود. 
حال این سؤالات مهم مطرح می‌شود: ۱- آیا خودروسازان به‌درستی مواد اولیه استاندارد و کیفی را از شرکت فولاد مبارکه تقاضا می‌کنند؟ ۲- آیا شرکت فولاد مبارکه مواد اولیه درخواستی خودروسازان را با همان استاندارد و کیفیت درخواستی تحویل می‌دهد یا خیر؟ ۳- آیا امکان درخواست و تحویل مواد اولیه با استاندارد و کیفیت بهتر و بالاتر در حد استاندارد‌های درجه‌یک جهانی وجود دارد یا نه؟ اگر پاسخ منفی است، علت آن چیست و چرا از محل واردات تأمین نمی‌شود؟ و ۴- آیا خودروسازان مواد اولیه وارداتی را طبق استاندارد‌های جهانی و با کیفیت عالی خرید می‌کنند یا نه؟