وعده صادق چگونه بازدارندگی ایجاد کرد؟

جوان آنلاین: روزنامه هم‌میهن با علم صالح، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملی استرالیا به بررسی موضوع بازدارندگی در عملیات وعده صادق ۲ که هفته گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی انجام داد، پرداخته است. صالح معتقد است که این عملیات، هم بازدارندگی ایجاد کرده و هم به بازدارندگی اسرائیل ضربه زده است. 
او با اینکه در عملیات وعده صادق ۲، ایران خود را در جایگاهی می‌بیند که بازدارندگی ایجاد کرده‌است، اظهار داشت: «دست زدن به چنین اقدامی ممکن نیست، مگر در خود قدرت بازدارندگی را دیده‌باشد. موضوع بسیار با اهمیت این است که طرف مقابل ایران از دو قدرت بسیار مهم برخوردار است. نخست اینکه اسرائیل قدرت اتمی است و دوم اینکه حمایت بی‌چون و چرای یک ابرقدرت را نیز پشت سر خود دارد. این دو ویژگی منحصربه‌فرد باعث می‌شود که برای طرف‌های مختلف در افتادن با اسرائیل بسیار مشکل شود و کمتر کشوری پیدا می‌شود که حاضر باشد با چنین طرفی در بیفتد. حمله‌ای که ایران روز اول اکتبر به اسرائیل انجام داد نشان داد که ایران خودش را در قامتی می‌بیند که می‌تواند به یک قدرت اتمی با پشتیبانی یک ابرقدرت جهانی حمله کند، یعنی ایران خود را معادل یا برابر با یک قدرت اتمی می‌داند.»
صالح در ادامه با بیان اینکه حمله اول اکتبر (۱۰ مهر) ایران، یک حمله بازدارنده بود که در عین حال به لایه‌هایی از بازدارندگی اسرائیل نیز ضربه زد و آن‌ها را زیر سؤال برد، تصریح کرد: «اینجا مسئله بازدارندگی صرفاً به معنای توفیق حمله نظامی و تعداد موشک‌هایی که شلیک شد و به هدف برخورد کرد یا نکرد، نیست، بلکه صرفاً همین که ایران تصمیم می‌گیرد به اسرائیل حمله کند، به خودی خود معنادار است. ما می‌دانیم که بیش از ۵۰ سال است که هیچ کشور» به اسرائیل حمله نکرده‌است و این نخستین بار است که فهم بازدارندگی که اسرائیل در منطقه ایجاد کرده‌است، از بین می‌رود.»
جالب آنکه این استاد دانشگاه ترور فرماندهان ایرانی و غیرایرانی مقاومت را ضربات راهبردی برای ایران نمی‌داند و در عین حال معتقد است که «در ۱۱ ماه گذشته اسرائیل ضربات متعدد امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی دریافت کرده‌است و در برابر ایران در ۱۱ ماه گذشته هزینه آنچنانی برای سیاست‌های منطقه‌ای‌اش پرداخت نکرده‌است. ترور شدن چند نفر به هیچ وجه ضربات راهبردی محسوب نمی‌شود، بلکه ضربه‌های تاکتیکی امنیتی هستند، اما به صورت راهبردی تعیین‌کننده نتایج رودررویی نیستند.»


صالح تأکید می‌کند که ایران تاوان مالی فوق‌العاده‌ای هم در ۱۱ ماه گذشته پرداخت نکرده‌است، تحریم‌های ایران مربوط به قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ است و لااقل در چارچوب جنگ غزه، ایران متحمل تشدید فشار اقتصادی نشده‌است... این اسرائیل است که هزینه‌های گزافی می‌دهد و البته بزرگ‌ترین هزینه اسرائیل از بین رفتن مشروعیت سیاسی و اخلاقی، تضعیف حیثیت بین‌المللی و متهم شدن به جنایت جنگی، نسل‌کشی، آپارتاید و اشغال‌گری است.»
عملیات وعده صادق گرچه از نگاه برخی جریان‌های داخلی شاید لازم نبود، اما واکنش‌های خارجی مثبت به آن و تحلیل‌هایی که از اثرات آن بیان می‌شود، نشان می‌دهد اتفاقا انجام آن لازم بوده و ایران تصمیم درستی در این زمینه گرفت.