عراقچی: برای هر سناریویی آماده‌ایم

وزیر امور خارجه دیروز با بیان اینکه برای هر سناریویی آماده‌ایم و نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل و صد در صد به سر می‌برند، گفت: از امروز عصر به ریاض و برخی از پایتخت‌های منطقه می‌روم.  سیدعباس عراقچی بیان کرد: رایزنی‌های ما در رابطه با تحولات منطقه و برای جلوگیری از جنایات بی‌شرمانه رژیم صهیونیستی در لبنان و در ادامه جنایات در غزه،  ادامه دارد. بعد از رایزنی‌هایی که در نیویورک و در دوحه داشتیم سفری به بیروت و دمشق داشتم.

به ریاض و به پایتخت‌های منطقه می‌روم
وی افزود: در ادامه، امروز عصر سفری به منطقه خواهم داشت؛  به ریاض و برخی دیگر از پایتخت‌های منطقه خواهم رفت. تلاش ما برای اینکه یک حرکت دسته‌جمعی از سوی کشورهای منطقه و اسلامی و جامعه بین‌الملل برای توقف حملات وحشیانه به لبنان صورت بگیرد، ادامه خواهد داشت. رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سیاست ایران حمایت از مقاومت است و این یک سیاست اصولی است که قبلا بوده الان هم هست و در آینده هم خواهد بود و به هیچ وجه از این سیاست عدول نخواهیم کرد. وزیر خارجه ادامه داد: رایزنی هایی اگر صورت می‌گیرد برای توقف جنایات و محکوم کردن رژیم صهیونیستی و برای این است که از تلاشی که رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ به منطقه دارد، جلوگیری شود.

نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل و صد در صد به سر می‌برند
رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که ایران خواهان افزایش تنش و جنگ نیست، اگر چه از جنگ نمی‌ترسیم و همه گونه آمادگی داریم و اگر می‌خواهند اراده ما را امتحان کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند. ما برای هر سناریو و وضعیتی آمادگی داریم. نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل و صد در صد به سر می‌برند و تمام اهداف لازم را شناسایی کرده‌اند،‌ ولی سیاست ما جنگ و ادامه تنش نیست اگرچه برای آن آمادگی داریم. عراقچی گفت: سیاست ما توقف درگیری‌هاست و رسیدن به یک آتش‌بس عادلانه که مورد قبول و پذیرش مقاومت باشد و برای این کار تلاش خواهیم کرد و به رایزنی‌های خود ادامه خواهیم داد.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی
وی درباره برگزاری نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی که ایران پیش از این درخواست آن را مطرح کرده بود نیز گفت:‌ ما به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی رسماً پیشنهاد دادیم که اجلاس فوق‌العاده سران یا مثل گذشته اجلاس مشترک سران کشورهای اسلامی و سران کشورهای عرب برگزار شود تا جایی که می‌دانم دبیرکل هنوز مشغول رایزنی در این خصوص است و نظرات مثبتی از سوی کشورهای عضو ابراز شده که امیدواریم زودتر تشکیل شود.



  نشست با شورای همکاری خلیج‌فارس در جده
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس در دوحه بیان کرد: این نخستین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران بود که به صورت غیررسمی برگزار شد. وی افزود: طبیعی است رابطه بین ما و شورای همکاری همواره فراز و نشیب‌هایی داشته است، اما اراده برای اینکه این رابطه منجر به همکاری‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه شود، الان وجود دارد.  عراقچی ادامه داد: ما با تک‌تک این کشورها البته به غیر از بحرین که هنوز قطع رابطه هستیم، روابط و رفت‌وآمدهای خودمان را داریم. البته با بحرین هم تحولاتی بوده و در طول سه ماه گذشته، سه بار وزیر خارجه بحرین به ایران سفر کرده‌ است، برای شرکت در نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، مراسم یادبود شهید رئیسی و مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید.  وی گفت: این اراده وجود دارد، ولی با این حال هنوز قطع رابطه هستیم، با وجود قطع رابطه با یکی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، اما جلسه مشترک ما و اعضای شورای همکاری در دوحه برگزار شد و همه کشورهای حاضر ابراز علاقه کردند که این رابطه مستمر باشد و اینکه احتیاج داریم درباره مسائل منطقه با هم مشورت و رایزنی داشته باشیم.

موضوعات بین ایران و شورای همکاری
وی ادامه داد: من در آن جلسه هم گفتم دو جور موضوع بین ما وجود دارد. موضوعاتی که واقعاً مورد اختلاف است و باید درباره آنها صحبت کرد یا می‌توانیم حل کنیم و یا اگر نتوانیم، حداقل درک بهتری از همدیگر پیدا خواهیم کرد. مسئله دوم موضوعاتی است که بر اساس سوءتفاهم به وجود آمده است و این سوءتفاهم‌ها را می‌توان رفع کرد.  عراقچی بیان کرد: اراده خوبی را کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در این نشست نشان دادند و نسبت به استمرار و انشاءالله ادامه آن ابراز علاقه کردند.