ارسال سومین محموله بشردوستانه هلال‌احمر ایران به لبنان

  [شهروند] خدمات و کمک‌های امدادی هلال‌احمر به مردم جنگ‌زده لبنان همچنان ادامه دارد. هنوز هم هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران جزو پیشگامان یاری‌رسانی به آوارگان جنگی است. این جمعیت در تازه‌ترین اقدام، محموله بشردوستانه ۷۰ تنی شامل اقلام بهداشتی، درمانی و زیستی به مرز سوریه و برای کمک به آوارگان و جنگ‌زدگان لبنان ارسال کرد. این در حالی است که هنوز هم در پایگاه‌های هلال‌احمر شهر و استان‌های مختلف کشور، کمک‌های مردمی برای جنگ‌زدگان جمع‌آوری می‌شود.

صبح دیروز میثم افشار، دبیرکل این جمعیت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، مبنی بر به کارگیری امکانات برای کمک به مردم آسیب‌دیده از حملات بی‌رحمانه رژیم اشغالگر صهیونیستی به لبنان، گفت: «در راستای این فرمان و رسالت ذاتی و بشردوستانه هلال‌احمر، وظیفه خود می‌دانیم تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم و خیرین نوع‌دوست کشورمان را به دست جنگ‌زدگان و آوارگان جنگی لبنان برسانیم. این محموله ۷۰ تنی، شامل اقلام زیستی، بهداشتی و درمانی است که برای کمک به آوارگان و جنگ‌‎زدگان مردم لبنان به مرز سوریه ارسال می‌شود. این سومین محموله جمعیت هلال‌احمر برای ارسال به کمک‌رسانی به مردم لبنان است و محموله اول، در هفته گذشته، با پرواز وزیر امور خارجه به لبنان، ارسال شده است.»
افشار با اشاره به آمادگی برای کمک به مردم جنگ‌زده، گفت: «در صورت نیاز، جمعیت هلال‌احمر آمادگی دارد که اردوگاه اسکان اضطراری و بیمارستان صحرایی در منطقه دمشق برپا کند.»

شهادت ۱۱ نفر از نیروهای امدادی
همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر گزارشی از سفر دو روزه به سوریه و لبنان، در راستای بررسی راهکارهای کمک و امدادرسانی به جنگ‌زدگان ارائه کرد و با اشاره به شهادت ۱۱ نفر از نیروهای امدادی گفت: «آماده امدادرسانی به مردم مظلوم و جنگ‌زده لبنان هستیم.»
پیرحسین کولیوند گفت: «در اوج حملات رژیم صهیونیستی همراه وزیر امور خارجه و دو نفر از نمایندگان به لبنان سفر کردیم و ۱۰ تن اقلام مورد نیاز جنگ‌زدگان را همراه خود به لبنان بردیم. در لبنان جلسات و دیدارهای مختلفی با مقامات صلیب سرخ و وزارت بهداشت و … داشتیم و از بیمارستان‌ها بازدید کردیم. ما همانطور که در حادثه تروریستی انفجار پیجرها در این کشور، مصدومان را به ایران منتقل کردیم، آماده امدادرسانی به مردم مظلوم و جنگ‌زده لبنان هستیم. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی‌بخاطر ارزش‌های اسلامی و دستور بزرگان دین، جهت کمک به نیازمندان اقدام می‌کند و مردم نیز به همین دلیل از اقدامات بشردوستانه حمایت می‌کنند؛ از این نظر قابل قیاس با دیگر مجامع دنیا نیستیم.»



رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «رژیم صهیونیستی در حمله به غزه و لبنان، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد و حتی شرایط امداد و نجات در محل تخریب ساختمان‌ها و آوار را نیز نمی‌دهد. آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی برخلاف قوانین مورد هدف قرار می‌گیرند و در دو روز گذشته حداقل ۱۱ نفر از نیروهای امدادی شهید شده‌اند. جمعیت هلال‌احمر با تمامی مشکلاتی که رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد کرده در خدمت‌رسانی به مردم مظلوم غزه، لبنان و یمن حاضر است. اساس کار جمعیت هلال‌احمر کمک به تمام مردم نیازمند در ایران و در سراسر دنیاست و ۶۰ تن اقلام مورد نیاز جنگ‌زدگان ارسال شد. جوامع بین‌المللی به بیانیه بسنده نکنند و وارد عمل شوند زیرا امروز مردم مظلوم غزه، لبنان، سوریه و یمن نیاز به کمک دارند.»

مردم اصفهان ۱۳ میلیارد ریال به مردم غزه، لبنان و یمن کمک کردند
هر جا باشد مردم ایران همیشه پای کار هستند و کمک‌های خود را انجام ‌دهند. در استان اصفهان بیش از ۱۳ میلیارد ریال از کمک‌های مردم شریف استان به مردم ستمدیده غزه، لبنان و یمن جمع‌آوری شد. مهدی ردانی پور معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر صبح دیروز در این خصوص گفت: «با استقرار ۷۵ پایگاه جمع آوری کمک‌های مردمی در سطح استان، شعب جمعیت هلال‌احمر و پایگاه‌های نماز جمعه بیش از ۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال جمع‌آوری شد.» وی با تقدیر از مردم نوعدوست و نمازگزاران و ائمه جمعه و جماعات استان و داوطلبان و خیرین گفت: «در این ایام مردم شریف و نوع‌دوست استان اصفهان کمک‌های نقدی خود را به صندوق‌های جمعیت هلال‌احمر و انتقال از طریق دستگاه کارتخوان به حساب‌های اعلامی واریز کردند. ۱۲۸ نفر از پرسنل و ۵۴۲ داوطلب در ۷۵ پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی مشارکت داشتند.»

مردم خراسان رضوی پای کار کمک به مظلومان
۸۶ پایگاه در شهرستان‌های خراسان رضوی نیز در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستند و به زودی این پایگاه‌ها افزایش خواهد یافت. سید مسعود هدایتی، معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، در این خصوص گفت: بحمدالله هرگاه فراخوانی از سوی جمعیت هلال‌احمر برای جمع‌آوری کمک داده شده، مردم این استان همیشه پای کار بوده‌اند. گرچه جمع‌آوری کمک‌ها را در سال گذشته هم داشته‌ایم اما با توجه به اتفاقات اخیر و از سویی مطالبات مردمی طی ۱۰ روز گذشته مجدد جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران فراخوان جمع‌آوری کمک را تمدید کرد.»
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی با بیان اینکه همچنان کمک‌های مردمی در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی در حال جمع‌آوری است، گفت: «سال گذشته جمع‌آوری کمک‌ها به صورت نقدی بوده و شهروندان کمک‌های خود را می‌توانستند به حساب‌های جمعیت هلال احمر واریز کنند، اما چون مطالبات مردمی در حوزه کمک‌های غیر نقدی بیشتر شد بر اساس فراخوان اخیر می‌توانند کمک‌های غیر نقدی و اقلام را اهداء کنند. کمک‌های غیر نقدی شامل کنسرو ، مواد غذایی خشک، اقلام زیستی شامل پتو، چادر، زیرانداز، اقلام بهداشتی مانند شوینده‌ها و لوازم دیگری از جمله موتور برق و... می‌شود.»
هدایتی با اشاره به اینکه در همه شعب جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی این فراخوان داده شده و پایگاه‌ها نیز برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سطح شهرستان‌ها مستقر شده‌اند، گفت: «در مرحله اول دو کشتی از کمک‌های ایرانیان عزیز به غزه ارسال شد اما در این مرحله کمک‌ها به غزه و لبنان ارسال می‌شود.» وی با اعلام اینکه بر اساس آنچه اعلام شده از هفته گذشته ۴ هواپیما کمک‌های غیر نقدی را به مرز لبنان انتقال داده‌اند، افزود: «چون حساب‌هایی که مردم کمک می‌کنند متمرکز هستند برای همین برش استانی نمی‌دهد که بدانیم از سوی مردم خراسان رضوی چه میزان کمک شده است.»
معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی با بیان اینکه در مرحله اول نزدیک به ۴۰ تریلی حدود ۸۰ تا ۸۵ تن کمک‌هایی بوده که از خراسان رضوی اقلام غیر نقدی شامل مواد غذایی ارسال شده است، بیان کرد: «در مرحله دوم هنوز جمع‌بندی اقلام جمع‌آوری شده صورت نگرفته است.» وی با اشاره به اینکه هنوز تاریخ خاصی برای پایان جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام نشده است، افزود: «شهروندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های جمع‌آوری هلال احمر واقع در شعب شهرستان‌ها کمک‌های خود را اهداء کنند.»

کمک ۳.۶ میلیارد ریالی یزد
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان یزد هم از کمک سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی خیران و نیکوکاران این استان به مردم مظلوم و بی‌پناه غزه، لبنان و یمن خبر داد. «محمد عشقی» در این رابطه گفت: «از ابتدای شروع طرح به وقت همدلی که به منظور جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای مردم مظلوم و بی پناه غزه و لبنان و یمن آغاز شده تاکنون به همت مردم نوع دوست و خیر شهر یزد مبلغ سه میلیارد و ۶۰۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۵۶۰ ریال برای مردم بی‌دفاع غزه، لبنان و یمن جمع‌آوری شده است. ۵۱ ایستگاه ثابت و سیار هلال‌احمر و ۳۴ دستگاه پوز بانکی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای مردم مظلوم یمن، لبنان و غزه در خانه‌های هلال، ایستگاه‌های فعال در مصلی‌ها، هیاتهای مذهبی، مساجد، پایگاه‌های امدادونجات، مراکز آموزشی و دانشگاهی، مراکز درمانی و اداری و همچنین میادین پرتردد شهرهای استان مستقر هستند.» عشقی با بیان این که این پویش با استقرار چادرهای هلال‌احمر در سطح استان ادامه دارد، گفت: «همچنین جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای مردم جنگ‌زده در قالب پویش به وقت همدلی، با مشارکت ۲۵۱ نفر از اعضای داوطلبان، جوانان، امدادگران، مربیان و اعضای خانه‌های هلال و پرسنل هلال‌احمر استان انجام شده است.»

۲۵۰ پایگاه برای جمع‌آوری کمک در گرگان
عیسی بابایی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی گلستان گفت: «۲۵۰ پایگاه برای جمع آوری کمک به مردم لبنان در گرگان برپا می شود. پیرو دستوراتی که انجام شده از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان آماده جمع‌آوری کمک‌های مردمی در گلستان هستیم.»
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی های انجام شده قرار است ۲۵۰ دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کنند، افزود: «از این تعداد تا کنون ۲۰۰ پایگاه آماده برپایی است.»
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی گلستان گفت: «در کنار کمک‌های نقدی کالاهایی مانند پتو، پوشاک و مواد غذایی را هم جمع‌آوری می‌کنیم و بعد از جمع‌آوری تحویل هلال‌احمر گلستان می‌شود که به دست مردم لبنان برسد. طبق دستورات برخی از علما مردم می‌توانند یک سوم یا دو سوم از خمس خود برای کمک به مردم لبنان اختصاص دهند.»

مازندرانی ها ۷.۷ میلیارد ریال به مردم غزه و یمن کمک کردند
معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر مازندران هم از کمک ۷۷۲ میلیون تومانی مردم مازندران به مردم آسیب‌دیده از جنگ غزه، یمن و لبنان خبر داد.
معین مهدی لموکی معاون داوطلبان هلال‌احمر مازندران گفت: «همزمان در سراسر کشور ۵۷ صندوق و ۱۱۵ دستگاه پوز برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم مظلوم غزه، لبنان و یمن در سراسر مصلی‌های نماز جمعه در دو هفته متوالی و همچنین میادین پر تردد شهر در سراسر مازندران به همراه ایستگاه سلامت و کنترل فشار خون با حضور داوطلبان هلال‌احمر از تاریخ ۵ مهر تا ۱۴ مهر ۱۴۰۳ مستقر شد. تاکنون مبلغ بیش از ۷۷۲ میلیون تومان برای مردم بی‌دفاع غزه،  لبنان و یمن جمع‌آوری شده است.»