سنگ‌تمام کاخ سفید برای رژیم صهیونیستی در سالگرد ۷ اکتبر

جوان آنلاین: کاخ سفید در اولین سالگرد هفتم اکتبر، در یک مراسم در سفارت رژیم صهیونیستی در واشینگتن حضور یافت، مراسمی که مشاور امنیت ملی امریکا در آن حاضر شد، برای اولین بار در آن دعایی به زبان عبری خوانده شد و در آن جیک سولیوان به مشارکت امریکا در ترور رهبران مقاومت از جمله سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله تلویحاً اعتراف کرد. 
به گزارش «جوان»، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در اولین ساعات بامداد هفتم اکتبر با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی گفتگو کرد و آن‌گونه که جیک سولیوان گفته «عمیق‌ترین تسلیت» خود را با اسرائیلی‌ها در میان گذاشت. بایدن همچنین همراه با همسرش، در کاخ سفید شمع روشن کرد تا یاد کسانی را که اسرائیلی‌ها آن‌ها را قربانیان هفتم اکتبر می‌خوانند، گرامی دارد. ساعاتی بعد، سفارت رژیم صهیونیستی در واشینگتن دی‌سی، میزبان جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در یک مراسم ویژه بود، مراسمی که در آن، سولیوان مناسبات تنگاتنگ اسرائیل با امریکا را تشریح کرد و گفت که برای اولین بار در مراسم روز ۷ اکتبر، در کاخ سفید، دعای «المالی راخامیم» به زبان عبری خوانده شده است. «المالی راخامیم» به معنای «خدای سرشار از رحمت» یا «خدای مهربان» است که یهودیان هنگام مراسم دفن مردگان در کنار قبر، برای روح فردی مرده می‌خوانند. جیک سولیوان در مراسم هفتم اکتبر در واشینگتن دی‌سی، با اشاره به اینکه این دعا برای اولین بار به زبان عبری در کاخ سفید خوانده شده، خود نیز، یک خط از این دعا را تکرار کرد و این مراسم را نشانه آن دانست که مناسبات امریکا با اسرائیل به حدی است که فاصله «هزاران مایل بین واشینگتن و اسرائیل امروز چندان دور نیست.» او به سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، یعنی ۱۱ روز بعد از ۷ اکتبر اشاره کرد و گفت که بایدن «اولین رئیس‌جمهور [امریکا]بوده که در زمان جنگ از اسرائیل بازدید کرد.» سولیوان به بیانیه بایدن اشاره کرد که او در آن ادعا کرد «تاریخ ۷ اکتبر را به عنوان روز سیاه برای مردم فلسطین به خاطر درگیری‌هایی که حماس در آن روز به راه انداخت، به یاد خواهد آورد.» از این مهم‌تر، اشاره تلویحی سولیوان به مشارکت امریکا در ترور رهبران مقاومت، از جمله دبیرکل حزب‌الله است. سولیوان گفت: «اسرائیل با پشتیبانی شراکت امنیتی آهنین امریکا، ظرفیت قابل‌توجه خود را، از جمله از طریق عملیات چشمگیری که تروریست‌ها را که مسئول خون اسرائیل و امریکایی‌ها بودند، نشان داد.» مشاور امنیت ملی امریکا ادامه داد: «به دستور پرزیدنت بایدن، ما دارایی‌های نظامی خود را به منطقه منتقل کردیم، از جمله گروه‌های تهاجمی ناو هواپیمابر با اسکورت ناوشکن و بال‌های هوایی خود را که بهترین‌های روی کره زمین هستند، با هدف محافظت از نیرو‌های ایالات متحده در منطقه و برای دفاع از کشور اسرائیل، به منطقه فرستادیم.» 
سخنان سولیوان با همه اینها، همچنین نشانه‌هایی جدی از اختلاف‌نظر امریکا با رژیم صهیونیستی در تدوین استراتژی جنگی دارد. در حالی که دولت بایدن اصرار دارد که نتانیاهو باید از دل جنگ، یک دستاورد دیپلماتیک بیرون بکشد، کابینه نتانیاهو با اصرار بر تداوم جنگ، مقابل آن ایستاده است. سولیوان گفت: «چالش پیش رو تبدیل پیروزی‌های تاکتیکی در نبرد به استراتژی‌ای است که مردم اسرائیل و آینده آن را تضمین می‌کنند.» او گفت: «این انضباط واقعی می‌خواهد، شجاعت می‌خواهد، آینده‌نگری می‌خواهد تا هدایت جنگ را با مجموعه‌ای از اهداف روشن و پایدار تطبیق دهد و مزیت تاکتیکی را به دستاورد‌های استراتژیک پایدار تبدیل کند.»