مصداق کامل جنایت جنگی

  [شهروند] رژیم صهیونیستی در اقدامی وحشیانه، شامگاه پنجشنبه ۱۹ مهر، بیمارستان و انبار دارویی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان را بمباران کرد. برپایی این بیمارستان صحرایی، یکی از بی شمار اقدامات جمعیت هلال‌احمر کشورمان در راستای ارائه خدمت به آوارگان جنگی بود که در آتش سوخت. خوشبختانه این حمله تلفات انسانی نداشت، اما این بیمارستان صحرایی ۵۶ تخت‌خوابی، آمبولانس‌ها و تمام تجهیزات و اقلام دارویی این مرکز در این حمله از بین رفت. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، این مرکز دارای علائم مشخص، تابلو و پرچم بود که حتی از آسمان نیز دیده می شد و کاملا مشخص بود که محلی درمانی و بهداشتی، امدادونجات و اسکان اضطراری است اما باز هم مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت. پس از این اقدام بود که کولیوند در نامه‌ای اعتراضی به مجامع بین‌المللی خواستار محکومیت این حمله شد. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز به این مساله ورود کرد و این حمله را مصداق کامل جنایت جنگی توصیف کرد. در ادامه سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس نیز به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران در مرز سوریه و لبنان واکنش
نشان داد.

در صدد شکایت از اسرائیل هستیم
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان پس از این حمله رژیم صهیونیستی گفت: «این اقدام رژیم اشغالگر صهیونیستی، نقض صریح قوانین بین‌الملل حقوق بشردوستانه در ممنوعیت حمله به مراکز درمانی و امدادی است و از طریق مجامع بین‌المللی در صدد شکایت از اسرائیل هستیم. جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال و پیشروی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و در راستای اهداف انسان‌دوستانه خود به منظور کاهش آلام بشری آوارگان و غیرنظامیان آسیب‌دیده از حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه کشور لبنان اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی 56 تخت‌خوابی در مرز کشور سوریه کرد. متاسفانه این بیمارستان به همراه انبار دارویی آن مورخ ۹ اکتبر با حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی به طور کامل در آتش سوخت. این اقدام رژیم صهیونیستی، طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که بر اساس آن، هرگونه حمله و تعرض به اماکن و مراکز غیرنظامی‌به ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی ممنوعیت مطلق دارد، محکوم است و ما با ارسال نامه به روسای فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ضمن اعلام ‌موضوع، خواستار محکومیت این اقدام و شکایت علیه رژیم اشغالگر شده‌ایم.»

هیچ امدادگری صدمه ندید
رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور همچنین در ادامه صحبت‌هایش جزئیاتی از این تلفات این حمله ارائه کرد و گفت: «در حمله بامدادی رژیم صهیونیستی، هیچ امدادگری آسیب ندید اما این مرکز کاملا تخریب شد و در آتش سوخت. این مرکز دارای علائم مشخص، تابلو و پرچم بود که حتی از آسمان نیز دیده می شد و کاملا مشخص بود که محلی درمانی و بهداشتی، امدادونجات و اسکان اضطراری است. آمبولانس‌ها، بیمارستان صحرایی و تمام تجهیزات و اقلام دارویی این مرکز در این حمله از بین رفت.»

نامه اعتراضی به مجامع بین‌المللی



رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان همچنین در نامه به روسای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، خواستار محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان ۵۶ تختخوابی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان و شکایت علیه این رژیم اشغالگر شد.
متن نامه ارسالی از سوی دکتر پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر به کیت فوربس رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و میرجانا اسپولیاریک ایگر رئیس کمیته ببن‌المللی صلیب سرخ به شرح زیر است: «سرکارخانم رئیس، از طرف جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران مراتب درود خود را به سرکارعالی و همه کارکنان در دفتر فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر ابلاغ می‌کنم. همان‌طور که مستحضرید جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال و پیشروی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر و در راستای اهداف انسان‌دوستانه خود به منظور کاهش آلام بشری آوارگان و غیرنظامیان آسیب‌دیده از حملات کور  و  ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه کشور لبنان اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی 56 تخت‌خوابی در کشور سوریه کرد که متاسفانه مطلع شدیم این بیمارستان به همراه انبار دارویی آن به واسطه حمله رژیم اشغالگر قدس به طور کامل در آتش سوخته و امکان ارائه خدمات بشردوستانه ما را غیرممکن ساخته است. بدیهی است که طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه مندرج در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو 1949 و قواعد عرفی بین‌المللی بشردوستانه، هرگونه حمله و تعرض به اماکن و مراکز غیرنظامی‌به ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی ممنوعیت مطلق دارد. از این‌رو، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران قویاً هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی و انبار دارویی مستقر در منطقه مرزی سوریه و لبنان را محکوم کرده و از فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر درخواست می‌کند تا ضمن محکوم کردن حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی، واکنش و اقدامات فوری و لازم، از جمله انعکاس آن به سازمان ملل متحد را انجام دهند. به پیوست تصاویر این حمله جنایتکارانه، جهت استحضار و صدور دستور مستندسازی و اقدام عاجل ارسال می‌شود. منتظر پاسخ سرکارعالی در این خصوص هستیم.»

محکومیت از سوی وزارت امورخارجه کشورمان
در ادامه واکنش ها، صبح دیروز سخنگوی وزارت خارجه نیز حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی سوریه و لبنان را مصداق کامل جنایت جنگی توصیف و به شدت محکوم کرد.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری ممنوعیت حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی طبق قوانین شناخته شده حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حملات مکرر رژیم اشغالگر به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و امدادی در غزه، لبنان و سوریه را نشانه روشنی از طغیان این رژیم علیه همه قواعد و هنجارهای بین المللی دانست و خواستار واکنش صریح نهادهای ذیصلاح بین‌المللی از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی به عنوان جنایت جنگی شد. بقائی همچنین با اشاره به ضرورت بسیج جامعه جهانی برای کمک به صدها هزار لبنانی که طی دو هفته اخیر به دلیل تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی لبنان از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند، بر مسئولیت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی ذیربط به ویژه کمیساریای عالی پناهندگان و صلیب سرخ برای کمک رسانی فوری به آوارگان تاکید کرد.

 واکنش سفارت ایران در لندن
سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس هم به حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی ایران واقع در مرز سوریه و لبنان واکنش نشان داد. در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی این سفارتخانه در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، آمده است: «بیمارستانی که در آتش می‌سوزد، یک بیمارستان صحرایی ایرانی است که برای درمان مجروحان لبنانی ناشی از بمباران و حملات وحشیانه رژیم اسرائیل احداث شده است.»
سفارت ایران در این بیانیه، بر هدف انسانی این بیمارستان تأکید کرد و افزود: «این بیمارستان برای مراقبت از مجروحان و آسیب‌دیدگان لبنانی برپا شده است.»
همچنین این سفارتخانه هشدار داد: «ادامه چنین اعمال خشونت‌آمیز نه تنها جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر می‌اندازد، بلکه به شدت قوانین بین‌المللی بشردوستانه را تضعیف می‌کند. مسئولیت این جنایات تنها به رژیم اسرائیل محدود نمی‌شود، بلکه بر دوش همه کشورهایی است که در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند. این کشورها باید پاسخگوی این نقض آشکار حقوق بشر باشند و در برابر اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی اسرائیل واکنش مناسبی نشان دهند.»