شاهد ناترازی بزرگی در بخش‌های مختلف هستیم

 سخنگوی دولت با ابراز امیدواری نسبت به انتخاب بانوان به‌عنوان استاندار در دولت چهاردهم، گفت: انتصاب جوانان، زنان و اقوام از اولویت‌های مهم دولت است چرا که برای ارتقای سرمایه اجتماعی باید گروه‌های مختلف را به رسمیت بشناسیم و به آنان فرصت دهیم.
فاطمه مهاجرانی تصریح کرد: امیدوارم نماینده خوبی برای جامعه زنان فرهیخته کشورم باشم و حضور من به‌عنوان نخستین سخنگوی بانوی دولت جمهوری اسلامی ایران، برای تمام مردم کشورم اعم از زن و مرد پیام‌آور خبرهای بهتری باشد.
رئیس‌جمهور روند بدگویی از دولت‌های پیشین را متوقف کرد
سخنگوی دولت تصریح کرد: روند غلطی وجود داشت که هر دولتی که بر سر کار می‌آمد می‌گفت که ما ویرانه‌ای را تحویل گرفته‌ایم! دکتر پزشکیان اعتقاد دارند که این روند باید اصلاح شود، چرا که تمام دولت‌ها توان خود را به‌کار می‌بندند تا تصمیم درست بگیرند و مشکلات کشور را حل کنند؛ اگر مردم احساس کنند که دولتمردان مرتبا از هم بدگویی یا یکدیگر را تخطئه می‌کنند، سرمایه اجتماعی ما به افول خواهد رفت.



مهاجرانی در پاسخ به این سؤال که آیا آنگونه که برخی ادعا می‌کردند، دولت چهاردهم به‌اصطلاح اسب زین‌شده‌ای را تحویل گرفته است، گفت: قانونگذار 22همت برای پاداش پایان خدمت کارکنان دولت درنظر گرفته است، اما جمع پاداش پایان خدمت کارکنان، بالغ بر 70همت است لذا شاهد ناترازی بزرگی در بخش‌های مختلف هستیم.
وی افزود: در بحث رفع ناترازی‌های بودجه، تیم اقتصادی دولت شامل وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور به همراه وزارتخانه‌های مرتبط در حال کار روی این موضوع هستند و دولت تلاش می‌کند که ناترازی‌ها را به حداقل برساند و بودجه را مدیریت کند؛ ضمن اینکه باید کاری کرد تا به اقشار آسیب‌پذیر فشار وارد نشود و سفره مردم کوچک نشود.
سخنگوی دولت ناترازی در حوزه انرژی را از مهم‌ترین حوزه‌های ناترازی دانست و تأکید کرد: دولت تلاش می‌کند که سبد انرژی مصرفی کشور را تنوع بخشد. البته برای بسیاری از این مشکلات باید از قبل فکری اندیشیده میشد تا برخی ذخایر ما پُر می‌شد که بتوانیم نیروگاه‌ها را سر پا نگه داریم، اما الان پُر نیست؛ این ذخایر باید در تابستان پُر می‌شد اما الان اینگونه نیست و امیدواریم هم با تأمین سوخت مایع و هم با مدیریت انرژی، شاهد کمترین مشکل در تامین انرژی زمستان باشیم.
عدالت به‌معنای مساوات نیست
مهاجرانی در ادامه به ارائه توضیحاتی از طرح عدالت آموزشی که رئیس‌جمهور نیز بر آن تأکید دارد، پرداخت و گفت: عدالت ۲ وجه دارد و با مساوات یکسان نیست؛ من به‌عنوان کسی که در این حوزه کار کرده‌ام، آرزو می‌کنم که وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش روزی به‌گونه‌ای باشد که نیازی به جداسازی نداشته باشیم اما تا آن جایگاه فاصله زیادی داریم. سخنگوی دولت یکی از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی را حمایت از نخبگان دانست و افزود: نمی‌توانیم وقتی یکی از شاخص‌های نخبگانی ما، مدال‌آوری المپیاد است، بگوییم مدارس سمپاد را نمی‌خواهیم؛ البته اگر ایرادی در مدارس سمپاد هست باید برطرف شود ولی وجود آنها به معنی عدالت آموزشی است؛ عدالت یعنی «وضعُ کلُ شیء فی موضعه» (قرار گرفتن هر چیز در جای خود) بنابراین اگر افرادی را سرآمد تشخیص دادیم باید به آنها امکانات بدهیم. وی تأکید کرد: اگر ایرادی هست باید برطرف شود اما در ابتدا باید فلسفه وجودی این مدارس را درک کنیم، ممکن است روزی مدارس سمپاد نداشته باشیم اما نمی‌توانیم برای نخبگانمان برنامه نداشته باشیم؛ هیچ کشوری نمی‌تواند به سرمایه‌های انسانی سرشار و نابش بی‌توجه باشد، باید این افراد را درست درک کنیم به آنها جایگاه بدهیم و زمینه را برایشان فراهم کنیم. هم‌اکنون یکی از بچه‌های المپیادی به‌عنوان دستیار جوان حوزه سخنگویی دولت با ما همکاری می‌کند و بناست به او فرصت داده شود تا یاد بگیرد؛ فرصت دادن به جامعه نخبگانی یکی از موضوعاتی است که باید روی آن کار شود.