هراس تل‌آویو از موشک‌های فراصوت و پهپادهای پیشرفته ایران

[شهروند] بعد از عملیات وعده صادق 2 و نشستن موشک‌های ایران در قلب مراکز نظامی حساس رژیم صهیونیستی و شکستن هیمنه گنبد آهنین، تحلیلگران بسیاری از توان نظامی ایران نوشتند. «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر معروف جهان عرب، یکی از آنهاست که از هراس رژیم اشغالگر در پاسخ به ایران، به دلیل تبعات سهمگین آن نوشته است.
عطوان در مطلبی در «رای الیوم» که ایرنا ترجمه آن را منتشر کرد، نوشت: «آنچه از نشست‌های شورای جنگ اسرائیل برای بررسی حمله احتمالی به ایران برداشت می‌شود تن دادن جو بایدن به فشارهای «بنیامین نتانیاهو» است و تماس اخیر نیز در همین راستاست. رژیم اشغالگر در اتخاذ تصمیم مردد است و از تبعات آن به‌ویژه که واکنش ایرانی تقریبا قطعی و کوبنده است و در آن از صدها موشک فراصوتی و پهپادهای انتحاری پیشرفته استفاده خواهد شد، هراسان است. هدف اساسی گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو توافق درباره اهداف حمله و موعد و نقش آمریکا در صورت تن‌دادن بایدن به فشارهای نتانیاهو و خواسته‌های تهدیدآمیز آن مانند همیشه، به‌ویژه جنگ غزه و جنوب لبنان است. درباره نوع اهداف این حمله دو رویکرد وجود دارد؛ نخست، حمله به تاسیسات هسته‌ای و زیرساخت‌های نفت و گاز که به‌مثابه اعلام جنگ منطقه‌ای است و دوم، حمله صوری مورد توافق برای پرهیز از جنگی است که دولت آمریکا به منظور حفظ منافع اقتصادی و نظامی خود در خاورمیانه و تداوم موجودیت رژیم عبری برای چند سال دیگر، از آن هراس دارد. بیش از ۵۰ پایگاه نظامی آمریکا در کشورهای عربی و اطراف آن است که در آن بیش از 40 هزار نظامی هستند و هرگونه ورود آمریکا به این جنگ در حمایت از حمله اسرائیل به ایران همه این پایگاه‌ها را در معرض نابودی قرار می دهد.»
عطوان درباره رایزنی‌های «عباس عراقچی» وزیر خارجه ایران در منطقه افزود: «هدف، رایزنی‌های غیرمستقیم با آمریکاست. حکمت حکم می‌کند که همه گزینه‌ها بررسی شود و این به منزله عدم آمادگی برای جنگ نیست.»
او افزود: «شاید حمله احتمالی به ایران آخرین برگ نتانیاهو و دستاورد مهمش در حیات سیاسی او یعنی کشاندن آمریکا به جنگ با ایران برای تحقق رویایش در انهدام تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران و منبع درآمد ایران یعنی صنایع نفت و گاز و چاه‌های آن باشد. بعید نیست نتانیاهو خودسرانه عمل کند و به درخواست‌های بایدن عمل نکند. امیدواریم ایران شروع‌کننده جنگ احتمالی با انجام عملیات «وعده صادق۳ » و عملیات پیشدستانه علیه اسرائیل باشد، اما می‌دانیم که ایران نمی‌خواهد شروع‌کننده این جنگ سرنوشت‌ساز باشد و این را هم می‌دانیم که واکنش ایران دردناک و حساب‌شده و با مشارکت همه محور مقاومت خواهد بود. با برخاستن اولین جنگنده «اف ۳۵» برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران که در قعر کوه‌های بلند واقع شده بمب‌های سنگین آمریکا توان رسیدن به آن را ندارد و در صورت حمله به تاسیسات نفت و گاز ایران، بارانی از موشک به سمت فرودگاه‌ها، شهرها، مراکز برق و آب و بنادر اصلی اسرائیل سرازیر خواهد شد، تنگه هرمز بسته و پایگاه‌های آمریکا در منطقه هدف قرار می‌گیرد و این از گفته‌های مقامات این کشور معلوم می‌شود و طبق اطلاعات تقریبا قطعی، ایران ۳۰۰۰ موشک فراصوتی دارد که ظرف ۱۴ دقیقه به حیفا می‌رسد. ده روز آتی بسیار سرنوشت‌ساز است و همه معادلات قوا و مرزهای سیاسی منطقه را تغییر می‌دهد و نقشه جدیدی برای خاورمیانه جدید ترسیم می‌کند که در آن رژیم اشغالگر و پایگاه‌های آمریکایی وجود ندارند.»