اخبار کوتاه


پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مرحوم حاج حبیب‌الله پورمحمدی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت آقای حاج حبیب‌الله پورمحمدی از مبارزین قدیمی نهضت اسلامی و پدر دو شهید دفاع مقدس را تسلیت گفتند.
به گزارش ایسنا، متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم



درگذشت مرحوم آقای حاج حبیب الله پورمحمدی رحمة الله علیه را که پدر محترم دو شهید عزیز و خود و فرزندانش از مبارزان قدیمی نهضت اسلامی بودند به خاندان گرامی و منسوبان و دوستان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت الهی و حشر با فرزندان شهیدش را برای ایشان مسالت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
20/۷/1403»
حاج حبیب‌الله پورمحمدی ماهونکی از مبارزان دوران نهضت اسلامی و پدر دو شهید دوران دفاع مقدس شهیدان محمد و علیرضا است که در کارنامه پرافتخار دوران مبارزاتی وی، ضبط سخنرانی ماندگار و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) سال ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم به عنوان یک سند ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی دیده می‌شود.

5عراقچی به بغداد سفر می‌کند
رسانه عراقی خبر داد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر می‌کند. «سید عباس عراقچی» در ادامه رایزنی‌های خود با کشورهای منطقه در ارتباط با آخرین تحولات لبنان و غزه و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عراق سفر می‌کند. وبگاه «میدل ایست نیوز» روز شنبه و به نقل از منابع خبری خود در وزارت خارجه عراق گزارش داد که این سفر در روز یکشنبه انجام می‌شود. عراقچی پس از سفر به لبنان و سوریه، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به عربستان و قطر سفر کرده بود. رسانه قطری «العربی الجدید» نیز امروز نوشت عراقچی طی روزهای آتی طی سفری رسمی به قاهره سفر می‌کند تا شماری از پرونده‌های مشترک و دیدگاه ۲ کشور نسبت به تحولات منطقه‌ای را بررسی کند. عراقچی قرار است در این سفر با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات این کشور و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کند.

تعیین استانداران با وفاق ملی
وزیر کشور گفت: وفاق بسیار خوب و جمعی در خصوص انتخاب آقای مظفری در استان خراسان رضوی وجود داشت. اسکندر مومنی دیروز ۲۱ مهرماه در آیین تکریم و معارفه استاندار خراسان رضوی که در برج سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی و مشهد با وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) جایگاه خاص و ویژه در قلب ایرانیان و جهان اسلام دارد و خوشحالم از اینکه امروز به پابوس و زیارت امام رضا و شما رسیدم. وی افزود: دکتر پزشکیان در برنامه‌های انتخاباتی راهبردهایی مشخص کردند از جمله تشکیل دولت وفاق ملی بود و بر همین عهد ماندند و این را در تشکیل کابینه نشان دادند. در تعیین استاندار بر همین عهد عمل کردیم، ابتدا شاخص‌هایی تهیه و تدوین شد و به تصویب ایشان رسید و کارگروه و کمیته‌ای متشکل از خبرگان ایجاد شد و بر اساس شاخص‌ها کارگروه‌ها پیشنهاداتی دادند. پیشنهاداتی از سوی تشکل‌ها، بخش‌های مختلف و معتمدین ارائه شد. مجموعه پیشنهادات در کارگروه با توجه به شاخص ارزیابی شدند و نهایت به ۵، ۶ نفر می‌رسید و در جلسه‌ای که با کارگروه بود، یک نفر انتخاب و به هیات وزیران پیشنهاد شد.

کشف پیکر شهید سردار نیلفروشان
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از کشف پیکر شهید سردار عباس نیلفروشان که در حمله تروریستی صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت به شهادت رسیده بود، خبر داد. در اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: «با سپاس و شکرگزاری به درگاه پروردگار یکتا و بی‌همتا، به استحضار ملت شریف و قهرمان ایران می‌رساند: با همت و تلاش‌های شبانه‌روزی گروه جستجوی پیکرهای مطهر شهدای جنایت ۶ مهرماه رژیم سفاک و خون‌آشام صهیونیستی در ضاحیه بیروت، پیکر " سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار شهید عباس نیلفروشان " مستشار عالی نظامی جمهوری اسلامی ایران که همراه با سید مقاومت " آیت‌الله سیدحسن نصرالله" دبیر کل سرافراز حزب‌الله لبنان به شهادت رسیده بود، کشف شده است.

هشدار ژنرال میلی نسبت
به بازگشت ترامپ
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا در دوران ریاست «دونالد ترامپ»، این رئیس‌جمهور سابق را «فاشیست به‌ تمام‌عیار و خطرناک‌ترین فرد تاریخ برای ایالات متحده» توصیف کرده است. «باب وودوارد» خبرنگار مشهور آمریکایی که به‌عنوان یکی از روزنامه‌نگاران تحقیقی شهرت یافته است، در تازه‌ترین کتاب خود تحت عنوان «جنگ» به نقل از «مارک میلی» رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نوشته است: «ترامپ خطرناک‌ترین فرد تاریخ است که نمی‌توانست تمایلات استبدادی خود را در زمان حضور در کاخ سفید کنترل کند.» طبق گزارش روزنامه «گاردین»، ژنرال میلی به وودوارد گفت: «وقتی با شما در مورد زوال عقلی او و بقیه موارد صحبت کردم مردد بودم اما اکنون متوجه شده‌ام که او یک فاشیست به تمام‌عیار است. او اکنون خطرناک‌ترین فرد برای آمریکا است.» او مجددا به این خبرنگار آمریکایی تاکید کرد: «هیچ کسی تا به حال به اندازه ترامپ برای ایالات متحده خطرناک نبوده است.»