روز پرماجرای دانشگاه تهران


گروه سیاسی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز شنبه (21 مهر) در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه تهران حاضر شد. حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران بسیار پرحاشیه بود اما رئیس‌ پاستور طی نشست با دانشجویان، تجربه‌ای مثبت از وفاق را در عرصه میدانی به نمایش گذاشت.
به گزارش «تجارت»، مسعود پزشکیان در جریان نشست با دانشجویان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید نشان داد که وعده او برای وفاق ملی تنها یک شعار نبوده است. او بر خلاف رویه مسئولین در گذشته، با دقت تمام حرف‌ها را شنید. وقت سخنرانی خود را بدون هیچ‌گونه تعللی در آخرین دانشجویان معترض قرار داد و با صراحت تمام در جریان سخنرانی‌اش از شنیدن صدای مخالفان و راهکارهای گره‌کشا از سوی تمامی جریان‌ها سخن گفت.

وقتی رئیس‌جمهور وفاق و صبر را به نمایش گذاشت
در جران نشست دیرور، پیش از سخنرانی مسعود پزشکیان رئیس جمهور، وزرای بهداشت و علوم و چند تن از اساتید درباره مسائل دانشگاه صحبت کردند. پس از نماینده دانشجویان، حاضران در تالار علامه امینی خود را برای شنیدن سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آماده کرده بودند که اعتراض یکی از کارمندان دانشگاه تهران، جلسه را با اندکی وقفه مواجه کرد. وی معتقد بود که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه قبل از حضور در کلاس درس اساتید با کارمندان طرف هستند و لذا باید زمانی نیز به این گروه برای بیان دغدغه‌هایشان اختصاص یابد.
پس از این کش و قوس‌ها، ساعت از یازده گذشته بود که آقای رئیس‌جمهور همین‌که خواست سخنرانی خود را آغاز کند، چند دانشجو که به نظر می‌رسید از برخی تشکل‌های دانشجویی نمایندگی می‌کردند، با صدای بلند فریاد زدند: آقای پزشکیان نمی‌شود که به دانشگاه تهران بیایید و از وفاق صحبت کنید اما به دانشجویان اجازه صحبت کردن ندهید! دعوا میان صداهای مختلف بالا گرفته بود که پزشکیان از آنها خواست که جلسه را به هم نزنند و دعوا نکنند. رئیس‌جمهور گفت: ما به شما ارادت داریم و دوست‌تان داریم. یک نفر را انتخاب کنید تا به نمایندگی از شما صحبت کند.



«علیرضا صفری» عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سمت جایگاه رفت تا سخنرانی کند؛ رئیس‌جمهور خطاب به افرادی که درخواست کرده بودند، نماینده آنها در این مراسم صحبت کند گفت: او را به عنوان نماینده قبول دارید؟ صفری پشت تریبون رفت و رئیس‌جمهور جایگاه سخنگاه را به او سپرد و به صندلی خود بازگشت تا او مطالبات خود را صریح‌تر و راحت‌تر بیان کند. عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: آقای رئیس‌جمهور! دفتر دانشگاه به ما تریبون نداد اما شما به ما تریبون دادید؛ از شما می‌خواهیم که صدای دانشجویان را بشنوید. این فعال دانشجویی از رئیس جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود که البته به نظر می‌رسد این خواسته با لبیک وزیر علوم نیز همراه شد؛ چرا که «محمد سیمایی صراف» در پایان جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در گفت‌وگویی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت: همه تشکل‌ها به عدالت و بدون تبعیض باید تریبون داشته باشند و فرصت مناسب آن نیز روز ۱۶ آذر است.

حرف درست را بدون نگاه جناحی می‌پذیریم
پس از جنجال‌های به وجود آمده، بالاخره نوبت به رئیس‌جمهور رسید تا برای حضار سخنرانی کند. مسعود پزشکیان در آغاز سخنرانی خود گفت: اگر امیدی به آینده کشور داریم وابسته به دانشگاه است. البته صنعت گران و تولید کنندگان بال بزرگی هستند. وی ادامه داد: در پزشکی ما چارچوب هایی یاد گرفتیم و بر اساس آن جلو می رویم. خیلی هم پروتکلی نیستم. می خواهم صریح نگاهم را بگویم. نگاه بنده این است که دانشگاه و دانشگاهیان کشور را در قله علم و تکنولوزی قرار دهند. رئیس جمهور ادامه داد: ما باید به کشور اول منطقه تبدیل شویم. به عنوان یک ایرانی وقتی می بینم خارجی ها در چه نقطه‌ای هستند برای من افت است. می گویم چرا باید آنها آنجا باشند، ما اینجا باشیم؟ من اگر توان و علم و مهارتی دارم برای مردم من است باید کاری کنم که مردم ما به جایی برسند که از کسی کم تر نباشیم. ما از کسی کم تر نیستیم، اینکه می گویم وفاق داشته باشیم و برای چه دعوا می کنیم ؟.مبنای من قرآن است.
وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می گوید که چه کسی ظالم تر از فردی است که دروغ بگوید، یا حرف درست را تکذیب کند. کسی که در برابر حرف درست سر خم کند . جهنم جای کسانی است که حرف درست را نمی پذیرند. هر جناح و دسته‌ای که حرف درست را بیاورد موظف هستیم، بپذیریم. در برابر حرف درست ایستادن ظلم است. ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکل پیدا کنیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما باید حرف را محکم بزنیم. یعنی بر اساس مستندات علمی حرف بزنیم. حرفی را نباید بگوییم که چهار روز بعد عوض کنیم. حرف درست برخاسته از مبانی علمی است. چپ و راست یا مذهبی یا غیر مذهبی حرف درست بیاورد ما باید بپذیریم. ما مشکلی نداریم. حرف هر کسی را حاضریم بشنویم.در خارج منابع دانشگاه را دولت می دهد یا دانشگاه پول در می آورد؟ دانشگاه خودش باید پول دربیاورد. وی افزود: هر استاد دانشگاهی می‌تواند گره‌ای را در اقتصاد، کشاورزی، فرهنگ و جامعه شناسی باز کند. ما یک سیستم اداری داریم و یک استاد داریم که می تواند مشکل سیستم اداری را حل کند. استاد قرارداد ببندد و مشکل را حل کند.