تماشای فیلم کوتاه با عینک مخصوص

جوان آنلاین: دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ضمن اشاره به ارسال حدود ۱۳ هزار فیلم از ۱۵۰ کشور دنیا به بخش بین‌الملل جشنواره گفت: مخاطبان در جشنواره امسال برای اولین‌بار می‌توانند فیلم‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی و فناوری واقعیت مجازی را با استفاده از عینک‌های مخصوص تماشا کنند.  نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار، دبیر این رویداد روز گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. آذرپندار در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه امروز چیزی حدود ۱۴ فیلم از جشنواره‌های منطقه‌ای به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده‌است، گفت: در فراخوان جشنواره روی شعار جشنواره خیلی بحث کردیم. در دو، سه دوره گذشته ما بحث تنوع ژانر‌ها را مدنظر قرار دادیم و شعار امسال نیز بر همین اساس انتخاب شد. انتخاب شعار «جهان خیال‌انگیز تو» از یک آسیب‌شناسی انتخاب شد و ما فکر می‌کنیم که روی بعد تخیل و خیال در سینما ضعف داریم. امیدواریم که سینمای خیال‌انگیزی در فیلم‌کوتاه داشته‌باشیم و در ژانر‌هایی مانند علمی- تخیلی و فضا‌های خیال‌انگیز سینمایی آثار خوبی مشاهده کنیم و قدم محکمی باشد برای دوره‌های بعد. در بخش فیلم داستانی از ۵۵ فیلم ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی است و این نکته مهمی است.     هوش مصنوعی و واقعیت مجازی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: وقتی بحث از خیال‌انگیزی می‌کنید بعد صنعتی و تکنولوژی سینما مورد بحث قرار می‌گیرد در نتیجه ما برای نخستین‌بار بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را اضافه کردیم که استقبال خوبی هم صورت گرفت. ۳۴۴ فیلم در بخش هوش مصنوعی از کشور‌های دیگر دریافت کردیم. ۱۱ فیلم پذیرفته شدند که سه فیلم این بخش ایرانی است. در بخش واقعیت مجازی هم هشت فیلم پذیرفته شد که یک فیلم ایرانی است. در بخش واقعیت مجازی، فیلم‌ها باید با عینک‌های خاصی تماشا شود که در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. ما فکر می‌کنیم که می‌توان از هوش مصنوعی در راستای تعالی سینما استفاده کرد.  وی درباره بخش عکس این دوره توضیح داد: در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش عکس بسیار جدی بود و کنار هم برگزار شدن بخش عکس و فیلم همواره به عکس لطمه می‌زد. در این دوره بخش عکس را به عنوان یک بخش جانبی برگزار می‌کنیم، اما دبیر و نشست خبری مستقلی دارد. در این بخش تعداد عکس‌های دریافتی ما رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشت و امسال ۶ هزار عکس دریافت کردیم که شش برابر دوره قبلی است. ما فکر می‌کنیم که بخش عکس حتماً به یک رویداد ملی منظم و مستقل نیاز دارد.  آذرپندار درباره بخش مستند این دوره عنوان کرد: امسال تعاملی با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی انجام گرفت. چیزی حدود پنج دوره بخش مستند جشنواره فیلم کوتاه از کیفیت افتاده بود، زیرا فیلم‌های جشنواره کوتاه نمی‌توانستند در جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کنند. ما امسال این محدودیت را حذف کردیم و این نوید را می‌دهم که بخش جذابی خواهیم داشت. امسال هم فیلم‌های سیاسی در جشنواره فیلم کوتاه حضور خواهند داشت. ما فکر می‌کنیم که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر و برای فیلم‌هایی که می‌خواهند از نظر اخلاقی تابوشکنی کنند، بسته‌تر است.     رکورد‌های بخش بین‌الملل آذرپندار درباره آثار بخش بین‌الملل گفت: در بخش بین‌الملل امسال حدود ۱۳ هزار فیلم از ۱۵۰ کشور دنیا ارسال شد که اتفاق عجیبی بود. همکاران ما امسال سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشور‌های مختلف را پیدا کنند؛ مثلاً هنرمندان کشور چین با پلتفرم‌های کشور خودشان کار می‌کنند. ما این پلتفرم‌های بومی را پیدا کردیم و امسال چین حدود ۲ هزار فیلم به جشنواره فیلم کوتاه ارسال کرده‌است. همچنین از کشور‌های هند، اسپانیا، امریکا، بریتانیا و روسیه نیز آثاری در این دوره حضور دارد. فیلمسازان بین‌الملل استقبال خوبی از جشنواره داشته‌اند و اگر پرواز‌ها دچار مشکل نشود، عده‌ای از فیلمسازان در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.  آذرپندار با بیان اینکه فراخوان جشنواره امسال به ۱۲ زبان منتشر شد، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران در بعضی از بخش‌ها ثبت نام پولی دارد و در این صورت پلتفرم‌ها نیز سهمی دارند. البته ما همچنان به دلیل تحریم‌ها ارزان‌ترین جشنواره اسکار کوآلیتی‌فای هستیم. ما امسال مدعی هستیم که جشنواره جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم و فارغ از آثار جدید، تعداد زیادی از فیلم‌های منتخب جشنواره‌هایی مانند کن و ونیز در این دوره حضور دارند. دعوت می‌کنم که فیلم‌های بخش بین‌الملل را از دست ندهید، زیرا آثار باکیفیتی هستند و چیزی حدود ۱۰۰ فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل ما حضور دارند. بخش ورکشاپ‌ها با عنوان ۲۰ نشست امسال هم برقرار است و استادان بزرگی در کنار ما خواهند بود.     کاهش سهم استان‌ها دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره کاهش سهم آثار استان‌ها در این رویداد گفت: امسال سهم استان‌ها کاهش داشته است. ما سال گذشته ۵۵ درصد فیلم از استان‌ها داشتیم و امسال ۵۰درصد فیلم داریم. امسال چیزی حدود ۶۰درصد از آثار داستانی از استان‌ها هستند، اما در بخش پویانمایی و مستند آثار استان‌ها کم است و این یک زنگ خطر برای استان‌ها است. این را به یاد داشته باشید که معدل فیلم کوتاه تهران و سایر جشنواره‌های ملی ما در آثار استانی ۳۰ درصد بوده‌است و خوشحالیم که امسال به ۵۰درصد رسیده است.  آذرپندار درباره پوستر این دوره خاطر نشان کرد: برمبنای شعار خیال‌انگیزی امسال و آسیب‌شناسی دوره‌های قبل در این دوره سعی کردیم خیال‌انگیزی در پوستر جشنواره نمود داشته باشد و همچنین مسئله ایرانی بودن دغدغه امسال ما بود که در پوستر این رویداد از نگارگری استفاده شد. فضای رنگارنگ و شاد پوستر نمودی از تنوع جشنواره امسال است.  دبیر جشنواره درباره توجه به سینمای مقاومت تصریح کرد: بخش ویژه «شاخه زیتون» مانند سال گذشته امسال هم در جشنواره برگزار می‌شود. اکنون دنیا درباره فلسطین فیلم می‌سازد و متأسفانه کیفیت آثار ما در این بخش پایین است. امسال درباره فلسطین و عملیات «وعده صادق»، درباره یک خبرنگار فلسطینی، درباره حاج قاسم‌سلیمانی، درباره ترور شهید فخری‌زاده، شهید لاجوردی، شهید جهان‌آرا و میرزا کوچک‌خان جنگلی فیلم داریم. هفت فیلم دفاع مقدسی هم در جشنواره امسال حضور دارند. از ۱۷ فیلم بخش «شاخه زیتون» ۹فیلم ایرانی هستند و یک فیلم هایپررئال کاملاً با هوش مصنوعی ساخته شده است.  آذرپندار درباره نقد آثار این دوره گفت: امسال یک سالن ویژه برای نقد و بررسی آثار در نظر گرفته شده‌است و همه آثار پذیرفته شده در بخش ملی نقد می‌شوند. در هر بخش یک منتقد ثابت خواهیم داشت. سعید قطبی‌زاده منتقد بخش داستانی، مهرداد فراهانی منتقد بخش مستند، بابک نکویی منتقد بخش پویانمایی و رامتین شهبازی منتقد بخش تجربی خواهند بود. سعی ما این بود که فیلمسازان را مقابل فیلمسازان قرار ندهیم.