عراقچی: آماده پاسخ پشیمان‌کننده به رژیم صهیونیستی هستیم

جوان آنلاین: وزیر امور خارجه ایران برای چندمین بار طی روز‌ها و هفته‌های گذشته در جریان کارزار دیپلماتیک به منظور مواجهه با تحرکات رژیم صهیونیستی و امریکا اعم از تعامل با مقامات جهانی و سفر به کشور‌های منطقه، درباره هر اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران به‌شدت هشدار داد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را حماقت تل‌آویو ارزیابی کرد که حتی در صورت ارتکاب به آن، تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.  شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که تل‌آویو نقاط مورد هدف خود را برای حمله تلافی‌جویانه به ایران مشخص کرده است و این حمله می‌تواند در هر لحظه انجام شود و به این منظور، ارتش نیز فهرست نقاط مورد هدف را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ ارائه کرده است. تلویزیون دولتی «کان» نیز از قطعی شدن تصمیم مقامات تل‌آویو برای اجرایی کردن حمله تلافی‌جویانه به ایران خبر داد. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که اغلب مواضعی تندتر از نتانیاهو اتخاذ می‌کند هم گفت که تل‌آویو باید از فرصت به دست آمده برای حمله به ایران استفاده و سر افعی را قطع کند. مجموعه جریان‌سازی‌های صهیونیست‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که سیدعباس عراقچی از زمان تصدی سمت وزارت امور خارجه، سلسله اقدامات دیپلماتیک را در جهت توقف نسل‌کشی، جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه و لبنان و نیز تنش‌زدایی را در دستور کار قرار داده است و همزمان و به دفعات پاسخ لفاظی‌هایی از این دست را داده است. عراقچی در تماس تلفنی آنتونیو گوترش، از دبیرکل سازمان ملل خواست همه ظرفیت‌های این نهاد بین‌المللی را به‌منظور توقف جنایات و تجاوزات رژیم اسرائیل و ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان و غزه به کار گیرد. وزیر امور خارجه ایران در جریان این گفتگو، یک بار دیگر به مواضع اینچنینی صهیونیست‌ها از جمله بن‌گویر به صراحت پاسخ داد و گفت: «ایران علاوه بر تلاش همه‌جانبه برای حراست از صلح و امنیت منطقه، از آمادگی کامل برای پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده به هر‌گونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی برخوردار است.» عراقچی، سه‌شنبه شب هم طی گفتگو با ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه درباره ارتکاب به هر اقدام ماجراجویانه‌ای به صهیونیست‌ها هشدار داده بود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دیگر مقام عالی‌رتبه ایرانی است که به خط و نشان کشیدن‌های صهیونیست‌ها پاسخ داد: «درصورت حماقت دشمن، فارغ از پاسخی که نیرو‌های نظامی ایران خواهند داد، سازمان انرژی اتمی هم اصولی را رعایت کرده و کار‌هایی را انجام داده است که حتی در صورت حمله هم آن‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.» وی در عین حال تأکید کرد که چنین حمله‌ای بسیار بعید است و با اشاره به حملات و خرابکاری‌های گذشته گفت: «تاکنون آنچه را که می‌توانسته اند علیه صنعت هسته‌ای ایران انجام داده‌اند و اگر چیزی بوده که انجام نداده‌اند، به این دلیل بوده است که نتوانسته اند آن را انجام دهند و نه نخواسته‌اند.»  اردن هرگز به میدان درگیری‌های منطقه‌ای تبدیل نخواهد شد
وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در هفتمین سفر خود در چارچوب سفر‌های منطقه‌ای، دیروز راهی اردن شد. مصر و ترکیه، دیگر مقاصد وی و هیئت همراه هستند. این دیپلمات ارشد ایرانی که نخستین وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران است که طی ۱۰ سال گذشته به اردن سفر کرده است، پس از ورود به امان پایتخت اردن، با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود دیدار و درباره اوضاع جاری در منطقه به گفتگو نشست. بنابر اعلام اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه که از همراهان وزیر است، عراقچی در این ملاقات، بر ضرورت اقدام جمعی کشور‌های منطقه برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه در راستای منافع ملت‌های منطقه تأکید کرد. وزیر امور خارجه در ادامه با عبدالله دوم شاه اردن هم دیدار داشت که وی در این نشست هم، همکاری و همبستگی بیشتر کشور‌های منطقه و جهان اسلام را لازمه اقدام برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ‌افروزی دانست. ملک عبدالله هم ضمن اینکه اهمیت توقف جنگ علیه نوار غزه و لبنان را یادآور شد، خاطرنشان کرد: «اردن هرگز به میدان درگیری‌های منطقه‌ای تبدیل نخواهد شد.»  غرب با تحریم مدیریت تنش می‌کند!
سید عباس عراقچی پس از این دیدار‌ها در جمع خبرنگاران در امان، به پرسش‌هایی درباره ارتباطات ایران و امریکا و تحریم‌های اخیر پاسخ داد: «یک روندی میان ما و امریکایی‌ها وجود داشت به نام روند مسقط که مربوط می‌شد به مذاکرات هسته‌ای و آن روند فعلاً متوقف است و طبیعی هم هست، چرا که مجال و زمینه‌ای برای آن گفتگو‌ها وجود ندارد، ولی روند تبادل پیام و انتقال دیدگاه‌ها از طرق مختلف همچنان وجود دارد و ما در صورت لزوم از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.» رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: «حال حاضر مواضع ما بسیار روشن است و شفاف آن را بیان کرده‌ایم و من فکر نمی‌کنم که سوءتفاهمی در مورد سیاست‌های ما وجود داشته باشد که لازم باشد از طریق پیام آن‌ها را روشن کنیم.» وی با اشاره به تحریم‌های جدید غرب علیه ایران گفت: «جای تأسف است در حالی که ما و همه کشور‌های منطقه در حال تلاش هستیم تنش منطقه را کاهش دهیم تا از جنایاتی که در حال صورت گرفتن است جلوگیری کنیم، کشور‌های اروپایی و غربی با اعمال تحریم‌های جدید در حال مدیریت افزایش تنش هستند!» آن‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند که تحریم‌ها هیچ وقت راه حل نبوده و هیچ وقت نتوانسته مشکلی را در روابط میان ایران و غرب حل کند بلکه بر مشکلات همیشه اضافه کرده و همواره آن‌ها بودند که پس از تحریم‌های سنگین وضع شده علیه ایران و دیدن بی‌نتیجه بودن آن مجبور به مذاکره برای مدیریت تنش شدند.» عراقچی اضافه کرد: «تحریم‌های جدید غرب علیه ایران یک اقدام خصمانه محسوب می‌شود و کمکی به وضع موجود نخواهد کرد. این تحریم‌ها مردم عادی را که با هواپیما به سفر می‌روند، محروم می‌کند و هدف قرار می‌دهد، حال این چه اثری می‌تواند در کاهش تنش در منطقه داشته باشد جای سؤال و تأسف است.»