آغاز دوره جدید اردو‌های راهیان نور و پیشرفت از آبان‌ماه 

روند اعزام اردو‌های راهیان نور و پیشرفت دانش‌آموزی و دانشجویی با برنامه‌ریزی قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج و اعزام یک میلیون دانش‌آموز در نیمه دوم سال جاری سرعت می‌گیرد. 
به گزارش «جوان» نشست خبری راهیان نور و پیشرفت با موضوع افتتاحیه راهیان نور دانش‌آموزی و دانشجویی صبح دیروز در سالن جلسات رضویه سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. 
در ابتدای این نشست، سردار سیدقاسم قریشی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج با بیان اینکه از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار نفرروز به اردو‌های راهیان نور در غرب و شمال غرب اعزام شده‌اند، فعالیت اردو‌های راهیان نور در نیمه دوم سال از ابتدای آبان‌ماه آغاز می‌شود و برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم بیش از ۱۴۰هزار جوان به عنوان خادمان شهدا ساماندهی شده‌اند، گفت: مقام معظم رهبری در مورد راهیان نور، سپاه و بسیج را به صورت مؤکد بر ادامه مسیر تشویق فرموده‌اند. ایشان تأکید کرده‌اند که راهیان نور به عنوان یک فناوری برای دریافت ارزش‌ها و دستاورد‌های دفاع مقدس باید تداوم داشته باشد. 
جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: دفاع مقدس الگو و نمونه بزرگ و ارزشمند مستمر برای ملت ماست و نمونه عینی آن بعد از دفاع مقدس، نقش آن دوران در ایجاد روحیه جهادی میان جوانان است. ایستادگی جوانان باعث شده است دشمنان جرئت تجاوز به خاک ایران زمین را نداشته باشند 


وی بیان کرد: می‌توان گفت که هر لحظه از دفاع مقدس سرشار از الگو‌های مختلف برای جوانان ایران‌زمین است. امروز ریشه تمامی توسعه و پیشرفت ایران اسلامی دوران دفاع مقدس است. جوانانی که امروز در راهیان نور شرکت می‌کنند، تأثیر معنوی عمیقی از آن دریافت می‌کنند که در طول زندگی آنان استمرار دارد. بر همین اساس بسیج و سپاه میزبانی اقشار مختلف را در اردو‌های راهیان نور به عهده گرفته‌اند. 
سردار قریشی افزود: اگرچه از اوایل سال اردو‌های راهیان نور برگزار می‌شود، اما از آبان‌ماه به بعد به جهت گسترش حضور مردم از اقشار مختلف به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان باید آمادگی بیشتری داشته باشیم. از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار نفرروز به اردو‌های راهیان نور در غرب و شمال غرب اعزام شده‌اند، فعالیت اردو‌های راهیان نور در نیمه دوم سال از ابتدای آبان‌ماه آغاز می‌شود و برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم بیش از ۱۴۰هزار جوان به عنوان خادمان شهدا ساماندهی شده‌اند تا برای خدمت‌رسانی به شرکت‌کنندگان در اردو‌های راهیان نور به مناطق شمال غرب و جنوب کشور اعزام شوند. آماده‌سازی فضای معنوی و فرهنگی مناطق راهیان نور و توزیع اقلام فرهنگی در میان شرکت‌کنندگان نیز از سوی این خادمان انجام می‌شود. 
سردار قریشی بیان کرد: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته شاهد استقبال خانوادگی از اردو‌های راهیان نور بوده‌ایم، تدابیری اندیشیده شده است که به صورت خانوادگی نیز از عزیزان پذیرایی کنیم. 
وی گفت: با توجه به استقبال گسترده دانشجویان و دانش‌آموزان از رزمایش‌های صورت گرفته در مناطق عملیاتی، رزمایش‌های مختلف رزمی و فرهنگی برای این اقشار در نظر گرفته شده است. یکی از اقدامات ارزشمند در مناطق عملیاتی برگزاری نمایشگاه هوافضا، نیروی هوایی و نیروی زمینی است که امسال در این مناطق برپا خواهد شد. 
جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: همچنین، یکی از برنامه‌هایی که از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز برقرار است، رویداد‌های مختلفی همچون اعزام اردو‌های رویدادمحور است که برای اقشار مختلف به صورت ویژه در ۱۸ عنوان اجرا می‌شود. در این زمینه در مورد عملیات دفاع مقدس رویداد‌های ویژه فرهنگی در حوزه عملیات آزادی خرمشهر، عملیات مرصاد، عملیات‌های فتح‌المبین و... در نظر گرفته شده است. 
سردار قریشی تصریح کرد: موضوعی که جای تأکید و توجه بیشتر به راهیان نور دارد این است که سال گذشته بالای ۸۰ درصد از زائران در همه اقشار از جوانان بودند که این روند باید تداوم داشته باشد و تمامی نهاد‌ها باید در این زمینه تلاش کنند تا جوانان بیشتری جذب این فرهنگ شوند. 
فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج بیان کرد: امیدواریم اردو‌های راهیان نور امسال نیز بهتر از سال‌های گذشته برگزار شود و جوانان و نوجوانان بیشتری بتوانند از این فرصت بهره‌مند شده و در جریان رشادت‌های مردان غیور ایران‌زمین در دوران دفاع مقدس قرار گیرند. 
در ادامه این نشست، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به اردو‌های راهیان نور دانش‌آموزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز گفت: بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی کشور، برگزاری راهیان نور در کشور است که آثار و برکات فراوانی داشته و باعث ایجاد قدرت نرم برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. 
سردار مجتبی باستان گفت: راهیان نور یکی از جوهر‌ه‌های اصلی تحول در آموزش و پرورش است. برگزاری راهیان نور از موقعیت‌هایی است که می‌تواند به سند تحول آموزش و پرورش کمک کند، لذا در این زمینه روی برگزاری اردو‌های راهیان نور در حوزه دانش‌آموزی تأکید داریم. 
وی ادامه داد: قرارگاه امام حسن عسکری (ع) ویژه راهیان نور دانش‌آموزی برپا شده و امسال درصدد هستیم تا ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان به راهیان نور و ۵۰۰ هزار نفر نیز به اردو‌های پیشرفت اعزام شوند. سال گذشته نیز حدود ۷۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان به این اردو‌ها اعزام شده بودند. 
سردار باستان بیان کرد: نکته مهم اینکه اردو‌های راهیان نور دانش‌آموزی امسال با اردو‌های پیشرفت تلفیق شده است. همچنین، امسال تمامی کشور منطقه‌بندی شده و اعزام اردو‌ها به مرکزیت این مناطق برگزار می‌شود. همچنین، محوریت اردو‌های راهیان نور و اردو‌های پیشرفت امسال جهاد تبیین است. تلاش می‌کنیم که اردو‌های راهیان نور و اردو‌های پیشرفت امسال با کیفیت و کمیت بهتری نسبت به گذشته برگزار شود.