آرزوی شوم اعراب و اتحادیه اروپا


گروه سیاسی: اتحادیه اروپا اخیرا با تحریم سه شرکت هواپیمایی کشورمان گامی بلند را در مسیر تنش‌افروزی با تهران برداشته بود تا از اراده خود برای ستیز سیاسی با ایران پرده بردارد. با وجود این اقدام مخرب و ضدایرانی، اروپایی‌ها در جدیدترین گام با ادعاهای واهی و متوهمانه شورای همکاری خلیج فارس، پیرامون حق حاکمیت امارات متحده عربی به سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، همراهی کردند تا دشمنی بروکسل با تهران آشکار شود. به گزارش «تجارت»، اتحادیه اروپا و اعضای آن برای اولین بار و در تغییر بزرگ در سیاست خود، از آنچه حاکمیت امارات بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک خوانده اند حمایت و ادعای ابوظبی در این باره را تایید کردند. اتحادیه اروپا همچنین برای نخستین بار، برای ایران از کلمه " اشغال‌گر" این سه جزیره استفاده کرده و خواستار پایان آن شده است. تعبیری که سابقه ندارد و از تند شدن موضع اتحادیه حکایت می‌کند. این موضوع در بیانیه پایانی نشست مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس آمده است؛ نشستی که روز چهارشنبه (25 مهر) در بروکسل بلژیک برگزار شد. 27 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و 6 کشور جنوب خلیج فارس عضو شورای همکاری.

تغییر رویه فاقد مشروعیت بروکسل در همراهی با اعراب
پیش‌‌تر اتحادیه اروپا و اعضای آن، از حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه حمایت نمی‌کردند بلکه موضوع حاکمیت بر این سه جزیره را محل اختلاف میان ایران و امارات می‌دانستند و از آنچه " تلاش‌های امارات برای حل مسالمت آمیز این اختلاف از طریق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین المللی یا داوری بین المللی" می خواندند حمایت می‌کردند. این بار اما برای نخستین بار، اتحادیه اروپا و اعضای آن با تغییر موضع قبلی، وارد قضاوت شدند و حاکمیت بر این جزایر را نه تنها متعلق به امارات دانستند بلکه ایران را هم با کلمه "اشغال‌گر" جزایر توصیف کرده‌اند که یک تغییر یا تشدید موضع آشکار به حساب می‌آید. قبل از این، ادعای حاکمیت امارات بر سه جزیره و توصیف ایران با عنوان اشغال‌گر جزایر سه گانه تنها در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس ( باعضویت 6 کشور جنوب خلیج فارس) و اتحادیه عرب (با عضویت 22 کشور) دیده می‌شد نه نشست های فرامنطقه‌ای.
در واکنش به اقدام خصمانه بروکسل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏تمامیت‌ ارضی ایران موضوعی نیست که بیگانگان جرأت گفت‌وگو درباره آن را داشته باشند. بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره تن ایران بزرگ‌اند. اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیستند که در مورد سرزمین بزرگ ایران اظهار نظر کنند.»

دشمنی آشکار بروکسل با ایران
در سطحی دیگر، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام خصمانه با اشاره به بیانیه نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس پیام‌های زیادی در خود دارد. از نظر ما، روشن است که مسیر همکاریِ با احترام، که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف، از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای «تقابل» پاسخ داده شده است - از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران! این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود. ، تصریح کرد: دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است. همچنین، پیرامون همین موضوع سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در بیانیه‌ای نوشت: ورود اتحادیه اروپا به حمایت از امارات در قضیه جزایر سه گانه دشمنی آشکار این اتحادیه با ایران به بهانه واهی حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین است و این در حالی است که آمریکا و اروپا هیچکدام تایید نکرده‌اند که ایران موشک بالستیک به روسیه داده باشد و از طرفی ایران مخالفت خود را بارها با اشغال اراضی اوکراین اعلام کرده، خواستار برقراری آتش بس، مذاکره و رفع اشغال شده است.