ظريف سيبل حملات تندروها

مهدي بيك‌اوغلي
«ظريف همچنان در سيبل حملات تندروها قرار دارد.»اين تيتر يكي از فراوان‌ترين عباراتي است كه طي سال‌هاي اخير در عرصه سياسي كشور تكرار شده است. از زمان حضور ظريف در تيم مذاكراتي قرارداد 598 در سال‌هاي پاياني دهه 60 خورشيدي گرفته تا حضور او به عنوان نماينده ايران در مجمع عمومي سازمان ملل و نقش ويژه او در مذاكرات هسته‌اي سعدآباد در سال83 و از دوران فعاليت به عنوان وزير امور خارجه دولت روحاني و امضاي برجام گرفته تا ورود ناگهاني ظريف به اتمسفر انتخاباتي سال 1403 و تغيير بازي به نفع پزشكيان و...در همه اين بزنگاه‌ها، ظريف نقشه‌هاي راديكال‌ها و تندروها را به نفع منافع ملي كشور تغيير داده است.
 بنابراين طبيعي است كه اعضاي جبهه پايداري و چهره‌هايي چون حميد رسايي، اميرحسين ثابتي و سيد محمود نبويان و سايرين، هر جا كه تريبوني يافته‌اند و چشماني را نگريسته، مرثيه‌اي هم براي حضور ظريف بسرايند و حضور او در دولت را تاب نياورند. بررسي رويارويي‌هاي سياسي اخير كشور نشان مي‌دهد كه تيغه تير حملات طيف‌هاي راديكال و تندروي جناح راست متوجه ظريف است. چهره‌اي كه طي سال‌هاي اخير بيشترين دستاورد‌ها را در حوزه منافع ملي كشور ساخته و مورد تاييد راس هرم تصميم‌سازي‌هاي كشور هم قرار داشته است. اما هر اندازه مردم بيشتر به ظريف توجه نشان داده و از دستاوردهاي او تقدير كرده‌اند به همان اندازه نيز طيف‌هاي تندرو از او اعلام برائت كرده و با هر بهانه و دستاويزي او را نواخته‌اند. ريشه اين نفرت و خصومت تندروها عليه ظريف به چه موضوعي باز مي‌گردد؟ ظريف چه كرده كه تا اين اندازه خشم و خصومت راديكال‌ها را برانگيخته است؟
در آخرين دست از برخوردهاي غيرمتعارف جبهه پايداري با ظريف حميد رسايي، نماينده تهران در كانال شخصي خود روايتي از ديدار مسعود پزشكيان با نمايندگان تهران منتشر كرد.بنا به گفته حميد رسايي، پزشكيان در پاسخ به سوال درباره حضور غيرقانوني ظريف در جايگاه معاونت راهبردي گفته است: «آقاي ظريف بيرون مانده بود، اپوزيسيون ما مي‌شد، داخل دولت كه باشد، كنترل مي‌شود.» در واكنش به اين اظهارات پسر پزشكيان (يوسف) درباره نقل رسايي از رييس‌جمهور درباره ظريف توييت كرد. او درباره ادعاي رييسي نوشت: «از رييس‌جمهور پرسيدم، گفتند حرفم همان بوده كه هميشه گفته‌ام. نتيجه تنگ‌نظري‌ها بيرون راندن دلسوزان توانمند از دايره انقلاب است. مواضع ‎#وفاق_ستيز به صلاح ايران ‌نيست. دوستي و برادري‌ام با آقاي دكتر ظريف خدشه‌‌ناپذير و خيرخواهي و وفاداري ايشان به نظام و ايران انكارناپذير است.»
 واقع آن است كه ظريف يكي از نمادهاي اصلي توجه و تاكيد بر منافع ملي با استفاده از رويكردهاي اصلاح‌طلبانه و صلح‌طلبانه بوده است؟ حضور ظريف و موفقيت‌هايي كه در عرصه‌هاي گوناگون مديريتي داشته، نفي رويكردهاي افراطي همه جرياناتي است كه تنش را به مدارا، جنگ را به جاي صلح، برخوردهاي سلبي را به جاي رويكردهاي ايجابي، قهر را به آشتي و سكوت را به گفت‌وگو ترجيح مي‌دهند. ظریف اما هر زمان كه وارد ميدان كنشگري شده، عرصه را بر تندروي و انقباض و قهر تنگ كرده و گفت‌وگو و مذاكره و تعامل را برگزيده است.
ظريف: گروه پايداري مي‌خواهد مرا عزل و زنداني كند؛ با آنها هم بايد ساخت 
در واكنش به اين بداخلاقي‌ها، اما ظريف به همان گفتمان و ديدگاهي تكيه مي‌كند كه در تمام طول سال‌هاي اخير بر آن تاكيد داشته است. گفتمان مدارا، تعامل، گفت‌وگو و تنش‌زدايي. مدارا حتي با افراد و گروه‌هايي كه اساسا نسبتي با گفت‌وگو و تعامل ندارند. معاون راهبردي رييس‌جمهور در جمع نخبگان و اعضاي جامعه مدني اصفهان در واكنش به صحبت‌هاي رسايي و ساير چهره‌هاي راديكال با بيان اينكه ما همه بايد عادت كنيم كه همه را تحمل كنيم، گفت: «گروه پايداري امروز مي‌خواهند من را عزل كنند يا هزار كار ديگر انجام دهند، اما آنها جزيي از اين كشور هستند و بايد با آنها هم ساخت.» محمدجواد ظريف اظهار كرد: به عنوان فردي كه حدود ۴۰ سال در اين كشور مسووليت داشته‌ام، اين را مي‌گويم در معاونت راهبردي قصد داريم بپذيريم كه هم اشتباه كرده‌ايم و هم در دولت همه پاسخ‌ها را نداريم. وي اظهار كرد: ‌در مورد مفهومي كه برخي دوستان ما درباره وفاق دارند، من هم نكاتي دارم و بايد در اين زمينه گفت‌وگو كنيم. ما همه بايد عادت كنيم كه همه را تحمل كنيم البته آنها بايد بيشتر عادت كنند، چون اين عادت را ندارند ولي ما به زور هم كه شده عادت كرده‌ايم. معاون راهبردي رييس‌جمهور افزود: ‌اگر مي‌خواهيم از مهاجرت جوانان جلوگيري كنيم، آينده را بسازيم، بايد اميد ايجاد كنيم، اما اين اميد به معناي دروغ گفتن نيست. رفتار ما، رفتار ديگران را مي‌سازد و بايد بپذيريم كه مي‌توانيم آدم‌هاي ديگر را تغيير دهيم. بايد با واقعيت زندگي كنيم نه آرزو. ما نبايد جلوي كساني كه مي‌خواهند جلوي آينده را بگيرند، كم بياوريم و شكست بخوريم.
سایر اخبار این روزنامه
شوراي انقلاب فرهنگي اينكه هست، آنكه بايد باشد اتحاد همه ايرانيان در مورد جزاير سه‌گانه قتال يا قتل؟ شهادت يحيي السنوار يحيي سنوار فرمانده جنگ ميداني سينماگران بايد مطالبه‌گر باشند و مديران پاسخگو اشتباه استراتژيك در تعيين نرخ سود تكرار تراژدي غم‌انگيز نظافت مدارس توسط اوليا آيا تاج جرات عذرخواهي دارد يا عذرخواهي مختص‌سوگلي‌هاست؟ ظريف سيبل حملات تندروها خوش بودن با چنين رسانه‌اي جزاير سه‌گانه ايران و خبط اتحاديه اروپا چرايي هم‌صدايي اتحاديه اروپا با ابوظبي ... همسايگي و فرصت‌هاي توسعه رسانه‌هاي نوين و چالش روايت‌هايي در خاورميانه تصوير مبهم مردي با كراوات سرخ ! پدر كشي اندر احوال زامبي‌هاي روزگار #رفع محروميت كنكور ارشد خوش بودن با چنين رسانه‌اي جزاير سه‌گانه ايران و خبط اتحاديه اروپا چرايي هم‌صدايي اتحاديه اروپا با ابوظبي درباره جزاير سه‌گانه همسايگي و فرصت‌هاي توسعه رسانه‌هاي نوين و چالش روايت‌هايي در خاورميانه آثار شهادت سنوار