سیاست‌های اسرائیل منطقه را به بشکه باروت تبدیل کرده است

وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد: با سیاست‌های اسرائیل، منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در  معرض خطر قرار دهد. سیدعباس عراقچی و و «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه و پس از برگزاری نشست دوجانبه در استانبول، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. عراقچی با اشاره به برگزاری نشست گروه ۳+۳ در استانبول ترکیه درباره موضوع قفقاز گفت: ما در این نشست اداره جمعی خود را برای توسعه اقتصادی و تحکیم صلح و ثبات در منطقه اعلام کردیم.

هیچ‌ حد و مرزی برای توسعه روابط با ترکیه قائل نیستیم
وزیر خارجه ایران با اشاره به دیدار «بسیار سازنده» با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، تاکید کرد: ما هیچ‌گونه حد و مرزی برای توسعه روابط با ترکیه قائل نیستیم و بر گسترش روابط مصمم هستیم. او با اشاره به رایزنی‌های خود با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: در این دیدارها در ارتباط با ارتقای روابط تجاری، مبارزه با تروریسم، تقویت امنیت مرزی، مبارزه با قاچاق، مسائل زیست‌محیطی، تقویت همکاری‌های ۲ کشور در حوزه انرژی، افزایش دروازه‌های مرزی، تقویت تجارت مرزی و همکاری‌های بانکی بین ۲ کشور، همکاری در حوزه‌های کشاورزی، بهداشتی و گردشگری و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای رایزنی و گفت‌وگو کردیم. عراقچی افزود: در این دیدارها بر برگزاری منظم شورای عالی همکاری ایران و ترکیه و کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور تاکید کردیم. همچنین سال ۲۰۲۵ سال فرهنگی ایران و ترکیه نامگذاری شده است که برنامه‌های متنوعی در این زمینه داریم.

احتمال بروز جنگ در منطقه جدی است
او با بیان اینکه در دیدار همتای ترکیه‌ای خود، درباره مسائل منطقه بحث و رایزنی کرده است، گفت: کشتار مردم در لبنان و غزه و رویکرد رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه مورد قبول هیچ‌کس در منطقه به‌خصوص ایران و ترکیه نیست و همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی باید از ابزارهای اقتصادی و سیاسی خود برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیستی استفاده کنند.
عراقچی با هشدار درباره اینکه «با سیاست‌های توسعه‌طلبانه رژیم اشغالگر، منطقه ما به بشکه باروت تبدیل شده است و انفجار آن می‌تواند صلح و امنیت در منطقه و کل جهان را در  معرض خطر قرار دهد»، افزود: احتمال بروز جنگ در منطقه، جدی است و هیچ‌کس در منطقه به جز رژیم صهیونیستی خواهان این وضعیت نیست. ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم اما همان‌طور که بارها اعلام کردیم، برای هر سناریویی آمادگی لازم را داریم. وزیر خارجه ایران، رژیم صهیونیستی را «بزرگترین تهدید علیه صلح و امنیت جهانی» توصیف و اظهار کرد: متاسفانه سازوکارهای بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت برای ممانعت از جنایت‌های این رژیم موثر نبوده است. متاسفانه حمایت کامل کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا، نتانیاهو و اسرائیل را در تداوم روند قتل‌عام جسورتر کرده است. او با تاکید بر اینکه «گسترش تنش در لبنان بسیار نگران‌کننده است»، گفت: رژیم اسرائیل در نقض حقوق بین‌الملل هیچ حدومرزی برای خود قائل نیست و هیچ جنایت جنگی‌ای نیست که انجام نداده باشد. ما بر ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار و ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان و غزه تاکید کردیم.

کشورهای منطقه اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آنها علیه ایران استفاده شود



وزیر خارجه ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست گفت: در رایزنی‌هایی که با کشورهای منطقه داشتیم، همبستگی کاملی با مردم و آرمان فلسطین و محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی وجود دارد و همه معتقد هستند این جنایات باید متوقف شود و نسل‌کشی مردم فلسطین که در لبنان تکرار می‌شود، باید خاتمه یابد. عراقچی ادامه داد: نگرانی مشترک درباره افزایش تنش و احتمال وقوع جنگ فراگیر نیز وجود دارد. چون این موضوعی است که رژیم صهیونیستی به‌دنبال تحقق آن است. وی افزود: کشورهای منطقه تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آنها علیه ایران استفاده شود.

فیدان: مواضع تهاجمی اسرائیل، ایران را به پاسخ مشروع وامی‌دارد
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس خبری گفت: اسرائیل تهدید به حمله به تاسیسات نفتی و هسته‌ای ایران می‌کند. موضع تهاجمی اسرائیل، ایران را مجبور به برداشتن گام‌های مشروع برای دفاع از خود می‌کند.
فیدان تاکید کرد که «اسرائیل در حال نادیده‌گرفتن قوانین بین‌المللی است و این باید متوقف شود».

 تأکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان ، با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و درخصوص روابط دوجانبه تهران و آنکارا و آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.
عراقچی ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور پزشکیان به رئیس‌جمهور ترکیه، تقویت تعاملات منطقه‌ای و گسترش روابط دوجانبه به‌ویژه در ابعاد تجاری، اقتصادی، گردشگری و مبارزه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد. وزیر امور خارجه تأکید کرد: ایران و ترکیه به‌عنوان دو همسایه بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام، ضمن اشتراک نظر در مورد تهدید جدی ناشی از تجاوزات و جنایات بی‌حد و مرز رژیم صهیونیستی بر امنیت و ثبات منطقه، بر ضرورت اقدام عاجل بین‌المللی جهت پایان دادن به کشتار بی‌گناهان، مهار جنگ‌افروزی و توقف نسل‌کشی رژیم در غزه و لبنان تأکید دارند. وزیر امور خارجه همچنین هماهنگی بین کشورهای مؤثر منطقه به‌خصوص ایران و ترکیه برای اتخاذ تصمیم‌ها و اجرای اقدام‌های عاجل برای توقف ماشین جنگی رژیم اسرائیل را ضروری دانست. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ متقابل سلام‌های خود به رئیس‌جمهور کشورمان، همکاری جدی و نزدیک ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور مهم منطقه در جهت توقف نسل‌کشی و جنایات رژیم اسرائیل را مهم دانست.
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین عزم جدی ترکیه برای تعمیق همکاری دو کشور را مورد تأکید قرار داد و حمایت خود را از روند گسترش روابط در همه عرصه‌ها به‌ویژه مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور و رفع برخی موانع موجود ابراز داشت.

عراقچی در گفت‌وگو با روزنامه «المصری الیوم»: ایران، ترکیه و کشورهای عربی می‌توانند اتحاد منطقه‌ای تشکیل دهند

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه «المصری الیوم» اظهار داشت: منطقه شرایط بسیار خطرناکی را پشت سر می‌گذارد و جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط کنونی، بیش از هر زمان دیگری ضرورت هماهنگی و رایزنی فوری کشورهای منطقه و همکاری در راستای اتخاذ مواضعی که منجر به توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شود را احساس می‌کند.  
احتمال دارد شاهد «غزه دوم» در جنوب لبنان باشیم
عراقچی با هشدار درباره اینکه احتمال دارد شاهد «غزه دوم» در جنوب لبنان باشیم، مگر اینکه اقدام جدی برای توقف دشمن صهیونیستی انجام شود، افزود: کشورهای منطقه باید گام‌های عملی و مؤثری برای توقف این جنایات بردارند تا بتوانیم تنش‌ها را کاهش دهیم، زیرا تشدید تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه ما نخواهد بود.
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «امکان همکاری و همگرایی بین کشورهای منطقه وجود دارد، زیرا فرصت و اراده وجود دارد»، تصریح کرد: ایران، ترکیه و کشورهای عربی می‌توانند متحدان خوبی باشند، شاید یک اتحاد منطقه‌ای تشکیل دهند که نیاز به مقدمه و مراحل آماده‌سازی دارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید در این مسیر حرکت کنیم. وزیر خارجه ایران درباره   اظهارات رسانه‌ای مبنی بر تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز گفت: ما تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم و با وجود اینکه ایران در این زمینه توانمندی بالایی دارد، اما هیچ‌گاه با پیش‌بینی روابط با کشورهای منطقه به این موضوع اشاره نکرده است.
حل و فصل مسئله فلسطین براساس دمکراسی
عراقچی درباره راه‌حل دو دولتی درباره مناقشه فلسطین نیز گفت: ما معتقدیم راه‌حل دو کشوری منجر به برقراری صلح پایدار در منطقه نخواهد شد. صلح در منطقه تنها با حل و فصل مسئله فلسطین براساس «دمکراسی در سرزمین‌های فلسطینی» حاصل می‌شود.
وزیر خارجه ایران توضیح داد: در چنین دولتی همه مردم بومی فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی دوشادوش یهودیان همزیستی می‌کنند و براساس همه‌پرسی، این مردم بومی، سرنوشت و آینده خود را از طریق صندوق رأی دمکراتیک تعیین می‌کنند. اما در نهایت از هر تصمیمی که فلسطینی‌ها به تنهایی اتخاذ کنند، حمایت می‌کنیم و فقط دیدگاه خود را ارائه می‌دهیم.