جلاد در تیررس

سیدجعفر قنادباشی کارشناس خاورمیانه و شمال آفریقا در گفت‌وگوی اختصاصی با شهروند درباره حمله پهپادی موفق حزب‌الله به محل اقامت نتانیاهو می‌گوید: «این عملیات از چند نظر اهمیت دارد. نخست مکان انتخاب شده توسط حزب‌الله. دوم ضربه پذیری اسرائیل که هم ناشی از توانایی حزب‌الله در عملیات است و هم ناتوانی صهیونیست‌ها در مقابله با پهپادهای حزب‌الله و سوم اینکه مشخص شد هیچ نقطه‌ای از اراضی اشغالی برای صهیونیست‌ها امن نیست و این روحیه اشغالگران را تضعیف می‌کند.»
قنادباشی ادامه داد: «تصور برخی شهرک نشینان این بود که با وجود آسیب دیدن برخی شهرها و مراکز نظامی بر اثر حملات حزب‌الله، مراکز اقامت سران این رژیم و مخصوصا نتانیاهو امن است و بیشترین حفاظت از آن صورت می‌گیرد، بنابراین حمله حزب‌الله باعث تضعیف روحیه آنان می‌شود. پس از ترور سران حزب‌الله در ضاحیه، شهرهای بیشتری از فلسطین اشغالی مورد هدف حزب‌الله قرار گرفتند. در این شرایط هم که میل به مهاجرت در بین شهرک نشینان افرایش یافته، حمله به محل اقامت نتانیاهو تیر خلاصی به همه روزنه‌های امید آنان برای برقراری مجحدد امنیت است».
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین افزود: «صهیونیست‌ها از زمان تاسیس رژیم خود‌ مسئله امنیت و سرزمین را در اولویت خود قرار دادند و همواره مدعی‌اند بیشترین امنیت را می‌توانند برقرار کنند اما هدف گرفتن محل اقامت نتانیاهو یعنی شکست صهیونیست‌ها در تحقق اصلی‌ترین ادعاها و اهداف خود. اولویت آمریکا در منطقه نیز حفظ امنیت اسرائیل است. این حمله پهپادی که با وجود استقرار بیشترین پدافندهای اسرائیل با کمک اطلاعاتی آمریکا در منطقه، موفقیت آمیز بود، یعنی سیاست آمریکا نیز برای تامین امنیت اسرائیل شکست خورده است» قنادباشی در پایان عنوان کرد: «حزب‌الله با این حمله نشان داد وارد فاز تازه‌ای از نمایش توانمندی‌های خود شده و آن را به صحنه آورده است. صهیونیست‌ها در پاسخ این حمله ممکن است وارد فاز جدیدتری از جنایت شوند، ولکن شروع‌کننده روند جدید در جنگ، حمله پیجرها و ترور سیدحسن نصرالله بود. لذا حمله پهپادی حزب‌الله پاسخی به ترور رهبر خود بود و مقصر تشدید تنش حزب‌الله نیست. از سوی‌ دیگر اما صهیونیست‌ها برای جبران این تحقیر ممکن است جنایات دیگری مرتکب شوند کما اینکه بعد از ظهر شنبه حملات وحشیانه دیگری به ضاحیه داشتند.»