تقریظ رهبر معظم انقلاب بر «پاییز آمد» امروز رونمایی می‌شود 

جوان آنلاین: بناست امروز یک‌شنبه، ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان رونمایی شود. 
کتاب «پاییز آمد» به قلم گلستان جعفریان، روایتی است از زندگی فخرالسادات موسوی و همسرش سردار شهید احمد یوسفی فرمانده واحد مهندسی، رزمی سپاه ناحیه زنجان است که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده‌است. 
کتاب مورد اشاره در ۲۴۰ صفحه تدوین‌شده و مخاطب را به سفری در زندگی این زوج می‌برد. «پاییز آمد» یکی از شش کتابی است که همزمان با هفته دفاع مقدس امسال اعلام شد و رهبر انقلاب بر آن‌ها تقریظ نوشته است. «۳۵ سال می‌گذرد، اما هنوز پاییز که می‌آید نمی‌دانم از آتش مهری که بر جانم انداخته غمگین باشم یا مسرور. به برگ‌های زیبا و رنگارنگ می‌نگرم؛ با من سخن می‌گویند: زیبایی مرگ ما از زیبایی زندگی ماست... آری! پاییز برای من بغضی تمام‌نشدنی دارد. 
تب و لرزی است که حس آشنایش گرما‌بخش وجود من است. هنوز و همیشه نگاهم شور دیدنش را می‌ریزد و مرا بر دوست‌داشتنی‌ترین دوراهی ماندن و رفتن رها می‌کند... اصلاً پاییز بهار من است، وقتی شکوفه می‌زند زخم‌های دلم در خزان فصل‌ها... او به من آموخت هر آمدنی رفتنی دارد. 


«اما زیبا رفتن کار پاییز است.» این‌ها نوشته‌هایی است که در پشت کتاب «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان به چاپ رسیده‌است؛ کتابی که از زبان فخرالسادات موسوی، همسر سردار شهید احمد یوسفی نقل شده‌است. در میان کتاب‌هایی که در ژانر ادبیات پایداری نوشته شده‌است، این کتاب جای خودش را به نوعی دیگر در دل مخاطبان باز کرده‌است. کتاب به دور از هر نوع کلیشه و تصویرسازی‌های عجیب و دست‌نیافتنی از شهدا، به دل زندگی شهید رفته و با زبانی شیرین و نگاهی متفاوت، آن را نقل می‌کند. شاید همین نگاه متفاوت به داستان شهدا باعث شده رهبر انقلاب برای این کتاب تقریظی نوشته و مهر تأییدی بر این نوع روایتگری از زندگی شهدا بزند. امروز یک‌شنبه، ۲۹ مهرماه در مراسمی از تقریظ مقام‌معظم‌رهبری رونمایی می‌شود. جعفریان دست به قلم برده تا داستانی متفاوت از یک زندگی معمولی را روایت کند. فخر‌السادات موسوی، راوی قصه، دختر نوجوانی است که عاشق یک پاسدار می‌شود. این دختر ۱۶ساله به خاطر عشق زیادی که دارد، تن به زندگی‌ای می‌دهد که هر روز منتظر خبر شهادت یا مجروح شدن همسرش است. همچنین او حمایت خانواده‌اش را هم ندارد. مادر و پدر فخرالسادات هر دو مخالف ازدواج او با یک پسر نظامی‌اند. آن‌ها حتی به نشانه اعتراض به مراسم دخترشان نمی‌آیند و تا لحظه آخر به او می‌گویند: «می‌توانی برگردی و هر آنچه احمد خریده برگردانیم.» حتی زمانی که احمد شهید می‌شود و فخرالسادات با دو کودک زیر پنج‌سال می‌ماند، مادرش به او می‌گوید: «این روز را می‌دیدم که نمی‌خواستم با این آدم ازدواج کنی.» با این حال، فخرالسادات با احمد یوسفی ازدواج می‌کند و ثمره این ازدواج دو پسر به نام‌های علی و محسن می‌شود. 
برای نوشتن این کتاب، گلستان جعفریان به مدت سه سال، ماهی یک‌بار به زنجان سفر می‌کرد تا بتواند خاطرات فخر‌السادات را ثبت کند و به نوشته دربیاورد. 
«پاییز آمد» نه‌تن‌ها روایتی از زندگی شخصی و خانوادگی دو شخصیت است، بلکه در بطن خود بسیاری از واقعیت‌های تلخ و شیرین دوران دفاع مقدس را نیز به تصویر می‌کشد. این کتاب، به نوعی تلاقی عشق و جنگ است؛ عشقی که در سایه جنگ معنا پیدا می‌کند و جنگی که به واسطه عشق و ایمان، قابل‌تحمل و مبارزه‌پذیر می‌شود. زندگی فخرالسادات موسوی و سردار شهید احمد یوسفی، در واقع نمونه‌ای است از هزاران زوج ایرانی که در سال‌های سخت جنگ، نه‌تن‌ها برای بقا و حفظ زندگی شخصی خود تلاش می‌کردند، بلکه برای حفظ کشور و ارزش‌های معنوی جامعه نیز جنگیدند. نویسنده، با نگاهی دقیق و انسانی، به لحظات سخت و طاقت‌فرسای زندگی این زوج می‌پردازد؛ لحظاتی که پر از دلتنگی، ترس و امید است، اما در نهایت همیشه با ایمان و اراده‌ای قوی همراه می‌شود.