جنگ روانی مشترک واشنگتن و تل‌آویو علیه ایران


گروه سیاسی: یک کانال تلگرامی به نام «میدل ایست اسپکتیتور» روز جمعه (27 مهر) دو سند مهم را در ارتباط با واکنش رژیم اسرائیل به حمله موشکی ایران منتشر کرد که طی دو روز گذشته به کانون بحث و مجادله رسانه‌ها و ناظران سیاسی تبدیل شده است. در این سند جزئیاتی پیرامون تمرین نیروهای ارتش رژیم اسرائیل برای حمله به ایران و سلاح احتمالی‌ای که به کار گرفته می‌شوند، منتشر شده است. به گزارش «تجارت»، به اسناد فاش شده که به ادعای آکسیوس از درون ساختار امنیتی آمریکا فاش شده‌اند، در شرایطی رسانه‌ای می‌شوند که ایران ۱۰ مهر (اول اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی واکنش سختی نشان داد و تاکید کرد هر گونه پاسخ رژیم اسرائیل با واکنش شدیدتر همراه خواهد شد. انتشار این دو سند در مقطع کنونی محل تردید و پرسش جدی است که بازخوانی آن‌ها را بیش از بیش اهمیت می‌بخشد.

محتوای سند افشا شده
بیش از هر موضوع دیگری آن‌چه از سوی رسانه‌های و ناظران سیاسی مورد توجه قرار گرفت، محتوای سند فاش شده‌ بود. ظاهرا در این سند دو موضوع مهم مورد اشاره قرار گرفته است که یکی عبارتست از مانور تمرینی ارتش رژیم اسرائیل برای حمله به ایران و دیگری تسلحات مورد استفاده است. در ارتباط با محتوای سند نیز باید گفت: «این سند نظامی، یک گزارش طبقه‌بندی شده با مهر Top Secret است. این گزارش مربوط به نیروی هوایی اسرائیل (IAF) است که تمرینات و آماده‌سازی‌های خود را برای یک حمله احتمالی به ایران ادامه می‌دهد. طبق این گزارش، نیروی هوایی اسرائیل تمرینات بزرگ‌مقیاس (Large-Force Employment یا LFE) را در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ انجام داده است. جزئیات سند شامل اطلاعاتی از حملات موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از هوا (ALBM) عملیات پهپادی و آمادگی‌های تسلیحاتی است. همچنین اشاره‌ای به شناسایی و رصد این تحرکات توسط سیستم‌های اطلاعاتی شده است. در این سند اطلاعات جغرافیایی، کد مأموریت‌ها، و داده‌های طبقه‌بندی‌شده مرتبط با اهدافی مانند پایگاه هوایی HATZERIM AFLD ذکر شده است. به نظر می‌رسد این سند بخشی از گزارش‌های روزانه یا دوره‌ای نیرو‌های امنیتی باشد که برای مقامات آمریکا و دیگر کشور‌ها در میان هم‌پیمانانشان (مانند FVEY) ارسال شده است. این سند همچنین به جزئیاتی از تجهیزات پرتاب موشک‌های زمین به هوا (SAM) و برخی فعالیت‌های دیگر مرتبط با حملات هوایی اشاره می‌کند. در کل، این سند نشان می‌دهد که نیروی هوایی اسرائیل برنامه‌ریزی‌های پیچیده‌ای برای آماده‌سازی حملات احتمالی به اهدافی در ایران دارد و این تمرینات با همکاری سیستم‌های جاسوسی بین‌المللی دنبال می‌شود. در ارتباط با نوع تسلیحات نیز تصریح شده که سلاح‌هایی همانند: موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از هوا (ALBM)، موشک‌های هوا به سطح (ASM) و پهپاد‌های رزمی به کار گرفته خواهند شد. در مجموع، سند نشان می‌دهد که اسرائیل از ترکیبی از موشک‌های بالستیک، موشک‌های هوا به سطح، و پهپاد‌های رزمی در این تمرینات و آماده‌سازی‌ها استفاده کرده و اهداف آن پایگاه‌های نظامی خاص و احتمالا دیگر زیرساخت‌های استراتژیک ایران است.

ابراز نگرانی آمریکایی‌ها درباره اسناد افشا شده
افشای این اسناد در صورت صحت آنها از رخنه اطلاعاتی جدی در نهاد‌های امنیتی آمریکا حکایت دارد چرا که اسناد فاش‌شده حاوی اطلاعاتی بسیار طبقه‌بندی‌شده هستند. مقام‌های آمریکایی افشای این اسناد را «بسیار جدی» توصیف کرده‌اند، اما مدعی شده‌اند که احتمالا تاثیری بر برنامه‌های عملیاتی اسرائیل نخواهد گذاشت. در واقع، پس از نشر 2 سند اطلاعاتی محرمانه آمریکایی، مقامات این کشور نگران درز اطلاعاتی در ساختار امنیتی آمریکا هستند. در این زمینه، آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی که هویت او فاش نشده است گزارش کرد: «تحت هر شرایطی، نشر این اطلاعات محرمانه، نگران کننده است. این تحول، می‌تواند نشان دهنده درز اطلاعاتی گسترده در محرمانه‌ترین ساختار اطلاعاتی آمریکا باشد.» یک مقام صهیونیستی نیز به آکسیوس گفت که رژیم اشغالگر از نشر این اطلاعات آگاه است و «با جدیت» آن را دنبال می‌کند. در همین ارتباط، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام آمریکا نوشت: ایالات متحده در حال بررسی انتشار غیرمجاز اسناد طبقه‌بندی شده‌ای است که به گفته آن‌ها، برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای واکنش به حمله ایران را ارزیابی می‌کند. یک مقام آمریکایی دیگر گفت اسناد به نظر قانونی هستند. یکی از مقامات به آسوشیتدپرس گفت: این تحقیقات همچنین در حال بررسی چگونگی به دست آمدن اسناد است، از جمله اینکه آیا به صورت عمدی توسط یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده افشا شده یا با روش دیگری مانند هک به دست آمده است و اینکه آیا اطلاعات اطلاعاتی دیگر به خطر افتاده است یا خیر. این منبع همچنین گفت که مقامات آمریکایی به‌عنوان بخشی از این تحقیقات در تلاش هستند تا مشخص کنند چه کسی قبل از ارسال به اسناد دسترسی داشته است.

بازی روانی – رسانه‌ای تل‌آویو و واشنگتن در وضعیت پر التهاب خاورمیانه
درباره اسناد افشا شده و فوق محرمانه اخیر چند فرضیه قابل طرح هستند. محتمل‌ترین فرضیه این است که اسناد منتشر شده به شکل عامدانه از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و رژیم اسرائیل در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده تا با آن تهران را وارد یک جنگ روانی بزرگ کنند. از نگاه آن‌ها انتشار این گزارش می‌تواند التهاب و انتظار یک حمله غافلگیرانه را چند برابر کند و بار روانی احتمال حمله را افزایش دهد. با وجود این که می‌توان استدلال‌هایی را در رد این فرضیه مطرح کرد، اما بسیار کودکانه به نظر می‌رسد که در موقعیت کنونی چنین گاف بزرگ اطلاعاتی از سوی آمریکا داده شود. این که این موضوع نتیجه یک عملیات جاسوسی یا یک خطای انسانی بوده باشد بسیار بعید به نظر می‌رسد.