فصل نو دیپلماسی و اقتصاد در بریکس

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه برگزار شود و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه امروز، سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ عازم روسیه خواهد شد.
گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.
روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.

تشریح برنامه های سفر سه روزه رئیس جمهور
معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور برنامه‌های سفر سه روزه رئیس‌جمهور به کازان روسیه به منظور شرکت در اجلاس بریکس و بریکس پلاس را تشریح کرد.



«محمدمهدی سنایی» امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۳ با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به تشریح برنامه‌های سفر سه روزه «مسعود پزشکیان» به روسیه پرداخت و نوشت: رئیس جمهور یکم تا سوم آبان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه شرکت می‌کند.
وی در این پیام آورده است: طی ۲روز، اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود؛ دکتر پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: حضور ایران در این اجلاس در مقطع حساس کنونی برای تشریح رویکردهای جهانی و پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای حائز اهمیت است.
سنایی در پایان مطلب خود با بیان اینکه بریکس سال ۱۳۸۹ با حضور برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد، نوشت: سال بعد آفریقای جنوبی ملحق شد. مصر، اتیوپی، ایران و امارات نیز دیماه ۱۴۰۲ به آن پیوستند. روسیه با برگزاری گسترده بریکس و بریکس پلاس پویایی در عرصه بین‌المللی را با وجود تحریم‌های گسترده نشان می‌دهد.

کدام رهبران جهان در اجلاس بریکس در روسیه شرکت خواهند کرد؟
خبرگزاری اسپوتنیک از قطعی شدن حضور ۱۶ نفر از رؤسای دولت‌ها در شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس و بریکس پلاس خبر داد.
این رسانه روس با اشاره به پاسخ‌های دریافتی از دولت‌های خارجی به دعوت‌نامه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، فهرستی از تصاویر و اسامی ۱۵ میهمان ارشد خارجی این اجلاس را منتشر کرد.
اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در این شهر روسیه برگزار شود. سران این گروه، در روز دوم آبان نشست خواهند داشت و در روز بعد، با کشورهای علاقه مند به همکاری با این گروه موسوم به بریکس پلاس، نشست مشترکی برپا خواهند کرد.
بنا بر این گزارش، رؤسای جمهور چین، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، نخست‌وزیران مصر و اتیوپی و رئیس امارات متحده عربی از اعضای بریکس نیز در اجلاس سران شرکت خواهند کرد.
بر این اساس، رؤسای جمهور ترکیه،‌ بلاروس، قزاقستان، بولیوی، کنگو، لائوس و نخست‌وزیر ارمنستان که کشورهایشان در حال حاضر درگروه بریکس عضویت ندارند نیز در چارچوب بریکس پلاس در این رویداد حضور خود را اعلام کرده‌اند.

جلسه بررسی همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای عضو بریکس برگزار شد
راهکارهای رفع مشکلات و موانع و تسریع در اجرا و پیشبرد تفاهمات و همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس، در جلسه‌ای به ریاست رئیس جمهور و با حضور جمعی از مسئولان اجرایی بررسی شد.
 در جلسه‌ای که شامگاه یکشنبه به ریاست «مسعود پزشکیان» و با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور، وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور و جمعی دیگر از معاونین وزرا و مسئولین اجرایی برگزار شد، مهمترین تفاهمات، توافقات و پروژه‌های مشترک میان کشورمان و دیگر اعضای بریکس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این جلسه وزرای حاضر گزارشی از آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو بریکس ارائه و ضمن تشریح موانع و مسائل پیش‌روی تکمیل و تسریع طرح‌ها و پروژه‌های مشترک، یا آغاز اجرای تفاهمات و توافقات، راهکارهای پیشنهادی خود را نیز در این زمینه‌ها ارائه کردند.

نخستین حضور رسمی ایران در اجلاس سران بریکس
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اشاره به حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان برای نخستین بار به عنوان عضو رسمی در شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس، از این اجلاس به عنوان فرصتی برای بهبود تعاملات اقتصادی و همچنین تقویت دیپلماسی کشورهای جنوب جهان برای خروج از یکجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل یاد کرد.
کاظم جلالی در آستانه این اجلاس که اول تا سوم آبان‌ در کازان روسیه برگزار می‌شود، افزود: با عضویت در بریکس،‌ هم فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران پدید آمد و هم عضویت ایران برای بریکس، یک فرصت تلقی می‌شود.
وی تصریح کرد:‌ سالیانی است که نظام سلطه بین‌المللی بر این طبل می‌نوازد که جمهوری اسلامی ایران باید منزوی شود، آنها تلاش‌های زیادی هم در این مسیر داشته‌اند اما به دلایل بسیار زیادی، ایران اسلامی انزوا پذیر نیست.
سفیر ایران در روسیه، از عضویت کشورمان در سازوکارهای همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای همچون سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس و امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی سال‌های اخیر به عنوان فرصت‌هایی برای تقویت مناسبات کشورمان در جهان یاد کرد.

عضویت ایران، فرصتی برای بریکس
جلالی در ادامه گفت:‌ عضویت ایران در گروه بریکس، فرصت خوبی برای این گروه محسوب می‌شود، چرا که این گروه از ابتدا با ساختار قدرت جهانی،‌ تقابل جدی داشته است و از این رو، شایسته‌ترین کشور برای پیوستن به این اتحاد، کشور ما بود.
وی یادآور شد:‌ گزاره مبنایی در شکل‌گیری گروه بریکس این بود که ساختار قدرت بین‌المللی پاسخگوی نیازهای امروز بشر نیست و تحولات دنیا گویای آن است که ساختار کنونی قدرت، غیرعادلانه است.
سفیر ایران در روسیه گفت:‌ ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد از توقف کشتار مردم غزه و لبنان توسط رژیم صهیونیستی گویای آن است که برخی در جهان به دنبال حاکمیت یکجانبه هستند و ساختار قدرت را به نفع خود شکل‌ داده‌اند.

اهمیت اجلاس سران بریکس از منظر اقتصادی
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود، جنبه اقتصادی اجلاس سران بریکس را نیز حائز اهمیت خواند و گفت:‌ این گروه، مجموعه‌ای از کشورهایی را شامل می‌شود که بیشترین مصرف و بیشترین تولید انرژی را در جهان دارند.
وی ادامه داد: کشورهایی مانند ایران، روسیه و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان انرژی و در کنار آن،‌ چین و هند، از مصرف‌کنندگان عمده انرژی در جهان هستند.
این دیپلمات ایرانی گفت:‌ کشورهای بریکس که سهم قابل توجهی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، با همگرایی بیشتر در اجلاس سران،‌ می‌توانند در زمینه تسهیل روابط اقتصادی بین کشورهای عضو این گروه تصمیمات مؤثری اتخاذ کنند.