حواشی نقل قول خلاف واقع رائفی‌پور از رهبری

جوان آنلاین: حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان ادعای اکبر رائفی‌پور، سخنران و کنشگر سیاسی درباره نقلی از رهبری خطاب به او را «مخدوش» و «نادرست» خواند و توصیه کرد که فعالان سیاسی «برای تأیید راه خود از ساحت مقدس حضرت آقا هزینه نکنند.» 
در هفته‌های گذشته و در حالی که فضای سیاسی- رسانه‌ای کشور تحت‌تأثیر وقایع غزه و لبنان و به ویژه ترور سید حسن نصرالله، عملیات وعده صادق ۲ و ترور یحیی سنوار بود، اکبر رائفی‌پور مدعی شد که نامه‌ای مفصل درباره اقدامات مؤسسه تحت ریاست خود به رهبر معظم انقلاب نوشته و ایشان هم در حاشیه نامه نوشته‌اند که با عزم راسخ به کار خود ادامه دهید. 
اکانت‌های توییتری و اینستاگرامی حامی اکبر رائفی‌پور با انتشار این ادعا، در اقدامی هماهنگ شروع به انتشار مطلب درباره این نقل قول از رهبری برای تأیید اقدامات خود و مؤسسه مصاف کردند. این در حالی بود که هیچ قرینه و شاهدی مبنی بر بیان چنین اظهارنظری از سوی رهبری وجود نداشت و تنها منبع خبر خود رائفی‌پور بود. سکوت منابع رسمی در این خصوص هم به دلیل سکوت منابع مرتبط با رهبر انقلاب طبیعی به نظر می‌رسید. 
رائفی‌پور گفته بود رهبری در هامش نامه به او گفته‌اند که «با عزم به مسیر خود ادامه بدهد»؛ و خودش تفسیر کرده بود یعنی این مسیر سختی‌هایی دارد و باید تحمل کنم! از سویی این کلام را به نحوی نقل می‌کرد که یعنی رهبری مرا تأیید کرده‌اند، پس یعنی باید در مقابل منتقدان انقلابی‌ام مقاومت کنم!


از آنجا که مدل فعالیت مجازی و محتوایی رائفی‌پور و تیم همراهش با انتقادات جدی روبه‌روست و از سویی، گزارش تحقیق و تفحص مجلس از مؤسسه مصاف شبهاتی را درباره وضعیت مالی آن ایجاد کرده که همچنان بدون جواب و بدون رسیدگی باقی مانده، هزینه رائفی‌پور از رهبری برای تأیید خود باعث احساس نگرانی دلسوزان نظام شده بود. 
در این میانه، یادداشت کوتاه روز گذشته حسین شریعتمداری که نماینده رهبرانقلاب در مؤسسه کیهان است، نشان داد که نگرانی‌ها بی‌دلیل نبوده و آن نقل قول رائفی‌پور از رهبری مطابق واقع نبوده است. 
شریعتمداری در روزنامه کیهان با اشاره تلویحی به رائفی‌پور و نقل او از رهبری می‌نویسد که آن نقل قول، «واقعیت نداشت و مصداق آدرس غلط به مخاطبان بود.» مدیرمسئول کیهان اضافه می‌کند: «این نقل قول مخدوش می‌توانست اذهان این و آن را از واقعیت دور کرده و به سمت و سوئی ببرد که به وضوح معلوم بود با دیدگاه حضرت آقا فاصله دارد.» و سپس از تحقیق درباره نقل قول ادعایی از آقا می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان داد که آنچه از قول رهبر معظم انقلاب نقل شده با واقعیت فاصله زیادی دارد. انتظار آن بود و هنوز هم هست که فعالان سیاسی از آثار و تبعات سوء و خطرآفرین بی‌دقتی در نقل قول از رهبر معظم انقلاب باخبر باشند و خدای نخواسته برای تأیید راه خود از ساحت مقدس حضرت آقا هزینه نکنند. بیانات و نظرات رهبر فرزانه انقلاب برای همگان حجت و ملاک است و آن را معیار تشخیص سره از ناسره و تفکیک باید‌ها از نباید‌ها می‌دانند. بنابراین نقل قول مخدوش از حضرت ایشان می‌تواند به کسانی که این نقل قول نادرست را می‌شنوند، آدرس غلط بدهد و خدای نخواسته آن‌ها را در تشخیص راه به بیراهه بکشاند.»
در واقع شریعتمداری به طور غیرمستقیم مسیری را که رائفی‌پور می‌رود، بیراهه خوانده است. 
پس از یادداشت شریعتمداری، خبرگزاری تسنیم هم خبر داد که دفتر رهبری به رائفی‌پور بابت نقل نادرست از رهبری تذکر داده است. تسنیم با اشاره به ادعا‌های رائفی‌پور می‌نویسد: «پیرو این مدعاها، دفتر رهبر معظم انقلاب به ایشان تذکر می‌دهد و مقرر می‌شود که آقای رائفی‌پور ادعای قبلی را به صورت علنی تصحیح کند.»
او در یک سخنرانی در اصفهان مدعی می‌شود که از او خواسته شده که این موضوع را «تصریح» کند؛ حال آنکه از وی مشخصاً خواسته شده بود تصحیح کند؛ و تصریح با تصحیح تفاوت مشخصی دارد!
 این سخنرانی دوم برخلاف ادعای اولیه درباره تأیید رهبری، چندان از سوی تیم مجازی مؤسسه مصاف بازنشر نمی‌شود. او در این سخنرانی خود اعلام می‌کند که منظور از «با عزم به مسیر خود ادامه بدهد» اصلاً شخص رائفی‌پور نیست بلکه یک خطاب کلی به کل مردم ایران است که یک مسیر حق را با عزم ادامه بدهند و تفاوت این خطاب کلی با آنچه ابتدا رائفی‌پور مدعی شده بود، عیان است. 
نکته مهم در این زمینه کم هزینه بودن خرج کردن از رهبری است که کار را برای سوءاستفاده افراد باز می‌کند. شاید ورود زودتر دفتر رهبری یا افراد مرتبط و رسانه‌ای کردن آن و نیز ورود مدعی‌العموم به موضوع می‌توانست مانع چنین هزینه‌تراشی‌هایی به نام رهبری و نیز تکرار آن در آینده شود.