دروغ بلیت ۳۰ میلیونی تهران- استانبول از کجا آمد؟

جوان آنلاین: در روز‌های گذشته مصاحبه‌ای از حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران پیرامون تحریم برخی شرکت‌های هواپیمایی ایران از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد که در بخشی از آن یک ادعای جنجالی در مورد قیمت بلیت‌های پرواز تهران- استانبول مطرح شده بود. رفیعی گرچه قصد داشت در مذمت تحریم مذکور و زیان آن به مردم بگوید، اما با نقلی دروغ باعث شد تا اولاً شاهد سوءاستفاده رسانه‌های فارسی زبان غربی در این زمینه باشیم و ثانیاً تحلیل‌هایی در خصوص انگیزه او از این خبر دروغ به ذهن متبادر شود. 
رفیعی درباره تأثیر تحریم ایرلاین‌های داخلی ایران از سوی اتحادیه اروپا گفته بود که «متأسفانه این اتفاق نرخ‌های بلیت‌های پرواز را به شکل نجومی افزایش داد. در همین چند روز گذشته قیمت بلیت‌های پرواز در برخی مسیر‌ها سه برابر افزایش یافت و نرخ بلیت در برخی مسیر‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسید. مسیر تهران – ترکیه که قیمت بلیت پرواز آن ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان بود، ناگهان به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان افزایش یافت. در مسیر‌هایی هم که بلیت پرواز آن‌ها ۳۰ میلیون تومان بود به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسید.»
این در حالی است که جست‌وجویی در سایت‌های فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد که اظهارات او صحت ندارد. چنانچه پرواز هواپیمایی آوا از تهران به استانبول در روز گذشته (اول آبان ۴۰۳) با قیمت ۵ میلیون تومان و پرواز هواپیمایی ایران‌ایر از تهران به استانبول در همان تاریخ با قیمت ۷ میلیون تومان موجود است. یعنی کمتر از میزان ادعایی رفیعی حتی در زمان قبل تحریم‌های اخیر!
به نظر می‌رسد این مدل خبر‌ها توجیهی برای افزایش قیمت بلیت پرواز‌های هوایی است که البته همین الان هم برای اغلب مردم بسیار گران است و امکان استفاده از آن را ندارند.