بلومبرگ: قدرت از گروه هفت به بریکس منتقل خواهد شد

[شهروند] نشست اخیر گروه بریکس با حضور اعضای جدید و ایضا نمایندگان بیش از 30کشور و سازمان در حالی به پایان رسید که برخی سیاستمداران غربی از پیشی گرفتن قدرت اقتصادی اعضای بریکس از اعضای گروه هفت(آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و کانادا) سخن گفته و از قدرت گرفتن این گروه با محوریت روسیه و چین و نقش آفرینی اعضای جدید چون ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. اکنون خبرگزاری مطرح بلومبرگ در گزارشی براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی‌های مثبتی برای اقتصاد اعضای بریکس و در مقابل چشم‌انداز منفی‌ای برای گروه هفت با محوریت آمریکا ترسیم کرده است. در ادامه نگاهی به بخش‌هایی از این گزارش که فارس ترجمه آن را منتشر کرده است، خواهیم داشت.

رشد بریکس در 5سال آینده و کاهش رشد اعضای گروه هفت
جدیدترین پیش‌بینی‌های IMF در این هفته بر اساس قدرت خرید نشان می‌دهد که این نهاد بین‌المللی در مقایسه با آخرین دور پیش‌بینی‌های ۶ ماه پیش خود، اکنون بیش از گذشته انتظار دارد که اقتصادهای گروه بریکس سهم بیشتری از رشد اقتصادی را طی ۵ سال آینده از آنِ خود کنند.بر اساس همین آمار جدید، در مقابل، سهم اعضای گروه ۷ مانند آمریکا، آلمان و ژاپن کاهش‌ یافته است. بر اساس محاسبات بلومبرگ با استفاده از پیش‌بینی‌های جدید صندوق بین‌المللی پول، چین با ۲۲ درصد، بیشترین سهم از رشد اقتصادی جهان طی ۵ سال آینده را در اختیار خواهد داشت که از سهم تمامی اعضای گروه ۷ بیشتر است. هند هم یکی دیگر از پیشگامان رشد جهانی خواهد بود که تا سال ۲۰۲۹ تقریبا ۱۵ درصد کل رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

 رشد قدرت برخی اعضای بریکس به نسبت کانادا و ایتالیا
برخی پیش‌بینی‌ها در مورد سایر کشورها نیز نشان می‌دهند که اقتصاد جهانی بیش از گذشته به بازارهای نوظهور متکی می‌شود... انتظار می‌رود که مصر در این بازه زمانی همانند آلمان و ژاپن ۱.۷ درصد به رشد جهانی در این دوره بیفزاید...اما ۲ اقتصاد کوچک گروه ۷ یعنی کانادا و ایتالیا، هر کدام کمتر از ۱ درصد به رشد تولید ناخالص داخلی جهان در این دوره ۵ساله کمک کنند؛ که این رقم مقداری کمتر از کشورهای بسیار فقیرتر، نظیر بنگلادش، مصر یا فیلیپین است.

انتقال قدرت از گروه هفت به بریکس
بر اساس آمارهای فوق، بلومبرگ عنوان کرده است: «قرار است که اقتصاد جهانی برای پیشبرد توسعه به گروه بریکس که متشکل از اقتصادهای نوظهور است، به‌شدت بیشتر از همتایان غربی ثروتمندِ آن‌ها تکیه کند». این خبرگزاری آمریکایی نتیجه‌گیری کرده است قدرت از گروه هفت به بریکس منتقل خواهد شد.