ضرورت اتحاد جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر

[شهروند] رئیس جمعیت هلال‌احمر پس از حضور خود در ژنو، در راستای تلاش برای هرچه بهتر شدن اوضاع در لبنان و غزه، گام‌های زیادی برداشت. او در دیدار با روسای سایر جمعیت‌های ملی، برای همکاری دوجانبه و انتقال تجربیات و برای توقف جنگ در لبنان و غزه تلاش‌های موثری داشت. کولیوند در این دیدارها، بر ضرورت متحد شدن جمعیت‌های ملی و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه و دفاع از اصول حقوق بشردوستانه تاکید کرد. ارائه مستندات در مورد نقض حقوق بشردوستانه به مجامع بین‌المللی، احداث بیمارستان صحرایی و پیگیری حمله به بیمارستان هلال‌احمر ایران از جمله موضوعات مهم دیگری بود که رئیس جمعیت ایران در مجامع بین‌المللی پیگیری کرد.

صلیب سرخ باید از اصل بی طرفی در برابر جنایات اسرائیل دفاع کند
پیرحسین کولیوند که برای شرکت در بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر، عازم ژنو شده بود، در دیدار با رئیس صلیب سرخ نروژ گفت: «صلیب سرخ و هلال‌احمر باید بر اساس اصول بی‌طرفی و بی‌غرضی در کشورهای مختلف خدمات بشردوستانه ارائه دهند. اما متاسفانه بی‌طرفی و بی‌غرضی، عملا رعایت نمی‌شود و در دنیای واقعی زور و قدرت، این اصول را منتفی می‌کند. نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر ایجاد شده تا به نیازمندان، جنگ‌زده‌ها و آوارگان کمک کند و هلال‌احمر ایران و صلیب سرخ نروژ هر دو عضو آن هستند.»

در بندر العریش حجم انبوهی از کمک ها نابود شده است
وی ادامه داد:« برای کمک به غزه تلاش زیادی کردیم که به مردم این کشور کمک کنیم. حتی در صدد بودیم که از کانال صلیب سرخ به آنها کمک کنیم، ولی موفق نشدیم. حتی موافقت کردیم که کمک‌های مردم ایران و هلال‌احمر را به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ تحویل بدهیم تا آنها این کمک‌ها را به غزه ارسال کنند ولی فدراسیون هم نتوانست این کار را عملیاتی کند. درحال حاضر اگر به بندرالعریش مصر مراجعه کنید با حجم انبوهی از کمک‌های نابود شده مردمی مواجه می‌شوید که سرمایه‌های هلال‌احمر و صلیب سرخ برای کمک به مردم نیازمند محسوب می‌شدند. این نوع رفتار و عملکرد را هیچ نوع رفتار انسانی و بشردوستانه‌ای نمی‌پذیرد.»

اگر در کشور شما 3 هزار نفر در یک روز مجروح چشمی شوند چه می کنید؟
وی با طرح این سوال که اگر در نروژ همزمان سه هزار بیمار چشمی داشته باشید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ این نکته را متذکر شد که هیچ کشوری نمی‌تواند این حجم از بیمار را طی چند روز درمان کند چرا که عمل‌های جراحی چشم به تجهیزات پیشرفته نیاز دارد.

متاسفم که صلیب سرخ حتی حمله به بیمارستان صحرایی ایران را هم محکوم نکرد



 به گفته این مقام مسئول، رژیم صهیونیستی در حال حاضر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را هدف قرار می‌دهد و حتی آمبولانس‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد، در صورتی که طبق توافق نامه‌های ژنو نباید این مراکز مورد حمله قرار بگیرند. حتی نیروهای صلیب سرخ و آمبولانس‌ها مورد حمله پهپادی قرار گرفتند. بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در مرز ایران و سوریه مورد حمله ۱۰ موشک رژیم صهیونیستی قرار گرفت و هیچ نهاد بین‌المللی و حتی صلیب سرخ در کشورهای مختلف در برابر این اقدام رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر نکرد و این اقدام را محکوم نکرد.وی با تاکید بر اینکه هلال‌احمر ایران بر برابری و همکاری تاکید دارد، یادآور شد که هلال‌احمر در خدمات‌دهی بین مجروحان به دین و مذهب توجهی نمی‌کند و بدون توجه به مرزها خدمات‌رسانی می‌کند. هلال‌احمر ایران آمادگی دارد که به سایر جمعیت‌های ملی برای راه‌اندازی بیمارستان برای کمک به مردم بحران‌زده غزه، لبنان و سوریه کمک کند.

حمله به افراد غیرنظامی، کادر درمان و امدادگران را محکوم می‌کنیم
همچنین در ادامه خانم سیری‌هاتلن رئیس صلیب سرخ نروژ گفت: «درخواست صدور بیانیه‌ای را به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ داده‌ایم که حمله به کادر بهداشت و درمانی و امدادگران را محکوم کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دهیم. این نشست فرصت بسیار خوبی بوده تا با تمام جمعیت‌های ملی که اقدامات مشترک انجام می‌دهیم گفت‌وگو داشته باشیم. امروز فرصت مناسبی است تا دیدگاه‌های ما در سطوح عالی با یکدیگر به اشتراک گذاشته شود. تاکید و نقطه حساس کار ما در انجام اقدامات بشردوستانه تکیه بر اصول بنیادین استقلال و بی‌طرفی و بی‌غرضی در فعالیت‌های خود در کشورهای مختلف است.»

تاکید بر ضرورت راه‌اندازی بیمارستان در مناطق جنگ‌زده لبنان
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در دیدار با مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، بر ضرورت راه‌اندازی بیمارستان صلیب سرخ در مناطق جنگ‌زده لبنان و غزه برای کمک به مجروحان جنگی تاکید کرد. دکتر پیرحسین کولیوند، در دیدار با پی‌یر رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ گفت: «در منطقه اتفاقات تلخی افتاده و واقعیت این است با وجودی که غالب اعضای صلیب‌ سرخ و هلال‌احمر، توجه به مسائل بشردوستانه را در اولویت دارند، اما در جنگی که در منطقه جریان دارد، به این مسائل اهمیت داده نمی‌شود. به همین دلیل تمام خاصیت حرفه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ زیر سوال رفته است.»وی پیشنهاد داد: «باید در مرز سوریه و لبنان مراکز درمانی زیرنظر کمیته بین‌المللی راه‌اندازی و خدمات بشردوستانه ارائه شود که اگر این کار انجام نشود، تاریخ درباره ما بد قضاوت می‌کند. باید به وظیفه‌مان عمل کنیم و به حرفه‌مان احترام بگذاریم. انتظاری که از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ داریم این است.»

تأکید بر اهمیت هوشمندسازی جمعیت‌های ملی
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در سومین روز از بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون که با حضور جمعیت‌های ملی از سراسر جهان برگزار شد، در  ارتباط با هوشمندسازی جمعیت‌های ملی صحبت کرد.
کولیوند در این نشست گفت: «جمعیت‌های ملی باید به تکنولوژی هوش مصنوعی و هوشمندسازی خود توجه ویژه داشته باشند و این موضوع را جزو اولویت‌های خود قرار دهند. در جمعیت هلال‌احمر هوشمندسازی فعالیت‌ها، جز اولویت اقدامات این جمعیت است و در این زمینه می‌توان به ایجاد مرکز رصد و داده کاوی اشاره کرد.
فدراسیون نیز باید بودجه کافی را جهت محقق شدن این مهم تامین کند. مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد مرکزی کاملا هوشمند و به‌روز که قادر است مدیریت شرایط عادی و اضطراری فعالیت‌های داوطلبانه، بشردوستانه و امدادی هلال‌احمر در سطح ملی و حتی ماموریت‌های برون مرزی را به صورت متمرکز، پایش، اطلاع‌رسانی و مدیریت کند، شکل گرفته است. مرکز هوشمند رصد اطلاعات و داده‌کاوی، با تجمیع همه امکانات و دستورالعمل‌های اضطراری و تجربه‌های مدیریتی برای مواجهه با شرایط عادی و اضطراری، عملا یک (EOC) جامع و دائم برای کشور و برای رصد تمامی رخدادها و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در همه حوزه‌ها ایجاد شده است.» وی در ادامه بیان کرد: «رصد و پایش هوشمند و متمرکز اطلاعات مرتبط با ماموریت‌های داوطلبانه، بشردوستانه و امدادی و مخاطرات غیر مترقبه در هلال‌احمر ایران، سبب خواهد شد، علاوه بر دسترسی به اطلاعات دقیق و درست از مبادی معتبر، هماهنگی‌های لازم با دیگر مراکز تصمیم‌گیری و عملیاتی کشور که در شرایط اضطراری و رخدادهای نیازمند خدمات داوطلبانه و اضطراری، وارد عمل می‌شوند، به سرعت و سهولت انجام شود.»

نحوه امدادرسانی و ارسال ایمن محموله‌های اهدایی مردم

رئیس جمعیت هلال  احمر در حاشیه بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر در ژنو با سفیر جمهوری اسلامی ایران و کارکنان سفارت ایران در سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار، کولیوند با اشاره به شرایط جنگی منطقه و همچنین وضعیت مجروحان و آوارگان ناشی از جنگ در لبنان و سوریه، به تشریح اقدامات بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آوارگان و ارسال اقلام زیستی، امدادی و دارویی به لبنان پرداخت. وی با اشاره به اقدامات بشردوستانه هلال‌احمر و برپایی بیمارستان صحرایی با ظرفیت خدمت به بیش از ۱۰۰ هزار آواره، بر لزوم تداوم کمک‌های بشردوستانه به لبنان که جزو اهداف چهارگانه نهضت بین‌المللی جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب سرخ است، تاکید کرد.رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در ادامه با بیان اینکه خیرین و مردم نوع‌دوست ایران، برای کمک به مردم جنگ‌زده لبنان، همدل هستند، افزود: «استقبال خیرین برای کمک، بسیار خوب بوده و هلال‌احمر تلاش دارد که محموله‌های اهدایی مردم ایران به لبنان را از طریق دریا و به وسیله کشتی ارسال کند اما به دنبال راه‌های ارسال ایمن و تحت نظارت نهادهای بشردوستانه بین‌المللی هستیم.»

فدراسیون جهانی صلیب سرخ اقدام عملی کند

کولیوند همچنین، در دیدار با رئیس و دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر، بر لزوم اقدام عملی و موثر از سوی صلیب سرخ علیه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کشورهای فلسطین، لبنان و سوریه تاکید کرد.
او در چهارمین روز از بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر و در دیدار با جاگان چاپاگان دبیر کل فدراسیون و کیت فوربس رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: «رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ باید صدای هلال‌احمر ایران در مجامع بین‌المللی باشد و اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان را محکوم کند. مستندات نقض حقوق بشردوستانه توسط رژیم صهیونیستی را آماده کرده‌ایم تا با همکاری سایر جمعیت‌های ملی علیه آنها در دادگاه‌های بین‌المللی اقدام کنیم.»

دیدار رئیس هلال‌احمر ایران با رهبران و مسئولان صلیب سرخ ۱۱ کشور

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر با همتایان خود از ۱۱ کشور دیدار، گفت‌وگو و در خصوص ضرورت واکنش جهانی به جنایات جنگی اسرائیل در غزه و لبنان، رایزنی کرد.کولیوند دیدارهایی با رئیس صلیب سرخ عربستان، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، پاناما، کاستاریکا، روسیه، ژنو و همچنین مهاالبرجس، دبیر کل آذربایجان و نایب رئیس آسیا اقیانوسیه فدراسیون، دکتر عمل معاون بین‌الملل مصر و دکتر یونس خطیب رئیس صلیب سرخ فلسطین داشت.محور این دیدارها همکاری‌های مشترک، انعقاد تفاهم نامه، انتقال تجربیات، فعال‌سازی مراکز درمانی هلال‌احمر ایران در این کشورها و اقدامات مشترک بین این جمعیت‌های ملی بود. همچنین در دیدار با رهبران جمعیت ملی پاناما و کاستاریکا قرار شد که تفاهم‌نامه‌هایی مشترک با صلیب سرخ‌های دو کشور بر محور تغییرات اقلیمی منعقد شود.

ماجرای سه هزار نامه‌ای که    در جنگ تحمیلی به دست خانواده‌ها نرسید

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با رئیس صلیب سرخ روسیه دیدار کرد. او در این دیدار، بر اهمیت در کنار هم قرار گرفتن و تعامل جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ تاکید و رهاورد این مهم را تقویت صلح و امنیت بین‌المللی عنوان کرد‌.
پیر حسین کولیوند در دیدار با آقایساچوک پاول گفت: «هلال‌احمر ایران عضو شورای مدنی بریکس و رئیس کمیته تندرستی و اقدامات بشردوستانه این شورا است. هلال‌احمر ایران در مباحث مدنی بریکس فعال است. اینکه جمعیت‌های ملی بتوانند در کنار هم قرار بگیرند و بریکس را تقویت کنند تا در مقابل گروه‌های اشاعه دهنده و اعمال کننده ظلم بیاستند قطعا تاثیر بسزایی در تقویت صلح و امنیت بین‌المللی دارد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین اعلام کرد که جمعیت هلال‌احمر ایران در زمینه برپایی اردوگاه اسکان اضطراری برای آوارگان ناشی از جنگ و بحران‌ها تجربه گران‌بهایی دارد و در حال حاضر نیز در حال کمک به آوارگان سوریه و لبنان است.
کولیوند در ادامه بیان کرد: «هلال‌احمر ایران در مباحث اجتماعی مثل افزایش تاب‌آوری و توانمندسازی برای افراد آسیب پذیر، نیز دارای تجربه فراوانی است. این افراد بعد از آموزش‌های هلال‌احمر و با حمایت ما مشغول به کار شده و شرایط مطلوبی دارند. سه هزار نامه رزمندگان ما در جنگ تحمیلی به دست خانواده‌هایشان نرسیده و در حال ثبت آنها برای انتشار کتاب و تولید فیلم هستیم. ۲ هزار و ۵۰۰ شهید امدادگر ما در جنگ در حال فعالیت بودند که درصددیم در مراسمی از خانواده‌های آنها تقدیر کنیم.»