نمایش قدرت بازدارندگی ایران


گروه سیاسی: رژیم صهیونیستی در حمله‌ای مذبوحانه و نمایشی که تمامی شواهد از نمایشی بودن آن حکایت دارد، بامداد دیروز شنبه (5 آبان) اقداماتی موشکی و هوایی را علیه مراکز نظامی در ایران انجام داد که با هوشیاری سامان پدافند دفاعی کشورمان با شکست مواجه شد. به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو دیگر رهبران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی که از قدرت حمله ایران در عملیات وعده صادق 1 و 2 مبهوت شده بودند، صرفا به منظور اعاده حیثیت و برای اقناع افکار عمومی در داخل به این اقدام متجاوزانه دست زدند.
به گزارش «تجارت»، حدود ساعت ۲ بامداد دیروز شنبه، نخستین اخبار پیرامون اقدام متجاوزانه صهیونیست‌ها منتشر شد و به مدت چند ساعت اخبار مبنی بر حملات ضعیف رژیم صهیونیستی و دفاع سامانه پدافند هوایی کشورمان در جریان بود. در نهایت، در نهایت قرارگاه پدافند هوایی کشور دقایقی بعد از ساعت ۶ صبح دیروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است. در این راستا ضمن دعوت از مردم به حفظ همبستگی و آرامش درخواست شد که اخبار مربوط به این حوادث را از طریق رسانه ملی دنبال کرده و به شایعات رسانه‌های دشمن توجه نکنند.«

اعلام پایان عملیات شکست خورده از سوی تل‌آویو و تاکید آمریکا بر عدم مداخله
ددر همان دقایق ابتدایی بامداد دیروز، ارتش رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در حمله به مراکز نظامی ایران، پایان عملیات تجاوزکارانه خود را اعلام کرد. در این زمینه، «دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی ویدئویی گفت: «من تایید می‌کنم که پاسخ به حمله ایران علیه اسرائیل پایان یافته است».
این مقام نظامی رژیم صهیونیستی همچنین از ایران خواست به این حمله تجاوزکارانه پاسخ ندهد. در سطحی دیگر، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش از عملیات خود، ایالات متحده را مطلع کرده بود. یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته «این باید پایان حملات مستقیم ایران و اسرائیل به یکدیگر باشد». این مقام آمریکایی گفت: حمله رژیم صهیونیستی پایان یافته و از ایران خواست به این تجاوزگری پاسخ ندهد. او با این حال گفته اگر ایران به رژیم صهیونیستی پاسخ دهد، «ایالات متحده از اسرائیل دفاع خواهد کرد».



تایید شهادت دو نیروی پدافند دفاعی کشور
در ادامه انتشار اخبار پیرمون جزئیات حمله رژیم صهیونیستی، ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که دو تن از رزمندگان خود را در شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا نموده است. متن بیانیه ارتش به شرح زیر است:
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً
ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از حریم امنیت ایران زمین و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران دو تن از رزمندگان خود را در شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا نمود. ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد سرگرد جهان‌دیده و استوار شاهرخی‌فر در حمله رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند.

بیانیه وزارت خارجه درباره اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی
در سطحی دیگر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز شنبه و در پی اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه چند مرکز نظامی در ایران را به عنوان نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، به ویژه اصل منع تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشورها، دانسته و به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. همان‌طور که بارها توسط مراجع صلاحیت‌دار جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است، جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر حق ذاتی دفاع مشروع، که در ماده ۵۱ منشور ملل متحد نیز منعکس شده است، خود را محق و موظف به دفاع در برابر اعمال تجاوزکارانه خارجی می‌داند.»

سرخوردگی سیاسیون و افکار عمومی رژیم صهیونیستی از اقدام علیه ایران
شکیت مفتضحانه رژیم صهیونیستی در حمله به ایران در سطحی گسترده نارضایتی سیاسیون را در داخل سرزمین‌های اشغالی به همراه داشت. در مهم‌ترین سطح، یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی عنوان داشت، «تصمیم عدم حمله به مواضع استراتژیک و اقتصادی ایران اشتباه بود». وی ادعا کرد، «ما می‌توانستیم و حتی لازم بود بهای سنگینی را بر ایران تحمیل می‌کردیم». لاپید گفت: ایران می‌بایست بهای سنگینی را به خاطر حملاتش به اسرائیل می‌پرداخت. همچنین، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خشم خود را از اینکه اقدام تنش‌زای بامداد دیروز (شنبه) رژیم صهیونیستی علیه ایران خسارات محدودی داشته است، بروز داد و گفت که این حمله نتوانست بهای لازم را به ایران تحمیل کند. لیبرمن همچنین کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به تمایل برای نمایشگری متهم کرد و از دولت این رژیم خواست تا «به‌جای صحبت کردن در مورد آن، به گونه‌ای عمل کند که قدرت ما را منعکس کند». در سطحی دیگر، گوتلیب، عضو کنست گفت که عدم حمله به ذخایر نفتی ایران یک اشتباه فاحش است، حمله نکردن به تاسیسات هسته‌ای ایران مایه تاسف نسل‌های بسیاری خواهد بود. او تاکید کرد: ایران با شلیک موشک‌ها به تمام مناطق اراضی اشغالی، باعث فلج اسرائیل شد. ما این فرصت را برای تضعیف شانس ایران در جهت تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای برای سال‌های متعددی از دست دادیم. این حمله که تنها گواه بر توانایی ما است می‌بایست به تعویق می‌افتاد. علاوه بر سیاست‌مداران افکار عمومی و تحلیل‌گران اسرائیلی نیز به این حمله واکنش نشان دادند. برای نمونه یونی بن مناخیم، تحلیل‌گر اسرائیلی در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی اعتراف کرد: ایرانی‌ها اقدام اسرائیل را به‌تمسخر گرفته‌اند. دنبال‌کنندگان این کارشناس در شبکه اجتماعی هم با واژه‌ها و تعابیری نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده آن را شکستی برای اسرائیل توصیف کردند. شاوی شاولی ذیل این پست نوشت: فکر می‌کنم (اقدام ضعیف) کار صحیحی است که انجام گرفت، با این حال چرا نتانیاهو به ما دروغ می‌گوید؟ او که قول یک واکنش کاملاً متفاوت را داده بود، این در حالی است که او نهایتاً دست به اقدامی زد که ظاهراً همه از آن پیشاپیش مطلع بودند. میری هالپر هم در پاسخ به این کامنت نوشت: چون نتانیاهو یک خرگوش (ترسو) است. یووال ناکار هم گفت: این اشتباه بزرگ تصمیم‌گیرندگان سیاسی است، عدم واکنش بهتر از این واکنش مفتضح بود، وقتی تصویری نباشد، دشمن هم به خنده در می‌آید.

پشت پرده حمله محتاطانه نتانیاهو
رژیم صهیونیستی بعد از عملیات وعده صادق سرو صدای زیادی به پا کرد که می‌خواهد اقدامی بزرگ، غافلگیرانه و البته شدید را علیه ایران انجام دهد اما در عمل شاهد بودیم که عملیاتی نمایش و محدود از سوی این رژیم اجرا شد. در ارتباط با چرایی این موضوع می‌توان فاکتورهای مهمی را مورد اشاره قرار داد اما بدون تردید مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان آگاهی نتانیاهو و رهبران نظامی رژیم اسرائیل از قدرت بازدارندگی و تهاجمی ایران دانست. واقعیت امر این است که سران رژیم صهیونیستی، نسبت به تنگناهای ژئوپلیتیکی خود آگاه هستند و می‌دانند که ورود به جنگ با کشوری پهناور و داری قدرت نظامی بالا می‌تواند بهای گرانی برای آن‌ها داشته باشد.
استراتژیست‌های این رژیم نسبت به این امر واقف بودند که در صورت حمله به تاسیسات استراتژیک هسته‌ای و انرژی ایران، این احتمال وجود دارد که حتی موجودیت آن‌ها در معرض تهدید قرار بگیرد. افزون بر این معادلات اقتصاد سیاسی بین‌الملل نیز به هیچ عنوان هم راستای با تشدید جنگ و قووع درگیری بزرگ میان تل‌آویو و ایران نیست.
جنگ احتمالی می‌توان جهان را در معرض یک بحران بزرگ در زمینه انرژی قرار دهد و شاهد تورمی در مقیاس جهانی باشیم. در سطح سوم نیز دولت بایدن که در آستانه انتخابات آمریکا قرار دارد، نمی‌توانست به هیچ عنوان وقوع یک جنگ بزرگ میان رژیم اسرائیل و ایران را پذیرا باشد؛ چرا که چنین امری می‌تواند عاملی برای برد حتمی دونالدترامپ باشد.