خاورمیانه یکپارچه علیه رژیم صهیونی


گروه سیاسی: کشورهای منطقه به صورت متفق القول اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان را محکوم کردند تا بیش از هر زمان دیگری اهمیت سفرهای دیپلماتیک فشرده سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان به منطقه اهمیت پیدا کند.
به گزارش «تجارت»، کشورهای منطقه به صورت جمعی حمله رژیم اسرائیل را محکوم کردند، تا بیش از هر زمان دیگری تل‌آویو خود را در انزوا ببیند. فارغ از کشورهای متحد غربی رژیم اسرائیل، چنین موجی از محکومیت گسترده در سطح منطقه را می‌توان تاریخی مورد ارزیابی قرار داد. با این مقدمات در ادامه مهم‌ترین واکنش‌های منطقه‌ای در محکومیت رژیم صهیونیستی ارائه شده است.

آنکارا: حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم می‌کنیم
وزارت خارجه ترکیه حمله رژیم صهیونیستی به شهرهایی در ایران که بامداد دیروز شنبه انجام گرفت را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: اسرائیل که در غزه مرتکب نسل کشی شد، در حال آماده شدن برای الحاق کرانه باختری است و هر روز غیرنظامیان را در لبنان می کشد، منطقه ما را به آستانه یک جنگ بزرگتر رسانده است. ما به عنوان ترکیه، بارها و بارها تاکید می کنیم که دیگر خواهان جنگ، خشونت و بی قانونی در منطقه خود نیستیم. برای بازگرداندن صلح در خاورمیانه، لازم بود کشورهای منطقه و بازیگران غیرمنطقه ای نگرش منطقی و محتاطانه ای اتخاذ کنند.خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: تجاوز نظامی که جمهوری اسلامی ایران در معرض آن قرار گرفت نقض حاکمیت و نقض قوانین و عرف بین المللی است و عربستان سعودی آن را محکوم می‌کند. عربستان سعودی همچنین خواهان بالاترین سطح خویشتنداری همه طرف ها و کاهش تنش و پایان درگیری ها در منطقه شد. وزارت خارجه عربستان نسبت به عواقب ادامه درگیری‌های نظامی در منطقه هشدار داد و از همه طرف‌ها خواست تا با انجام حداکثر خویشتن‌داری، تنش را کاهش دهند. عربستان از جامعه بین‌المللی و طرف‌های با نفوذ و فعال خواست که نقش و مسئولیت‌های خود را در راستای کاهش تنش و پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه انجام دهند.

بیانیه عراق در واکنش به حملات اسرائیل
سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم غاصب صهیونیستی سیاست‌های متجاوزانه، توسعه دامنه جنگ و شیوه تجاوزات آشکار خود را همچنان ادامه می‌دهد؛ تجاوزاتی که بدون هیچگونه مانعی این رژیم دست به انجام آن می‌زند. [این رژیم] این بار با تجاوز هوایی به اهدافی در ایران دست تجاوز خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کرد. در این بیانیه آمده است: عراق پیشتر درباره تبعات خطرناک سکوت جامعه بین‌المللی در قبال رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، تجاوزات به لبنان و سوریه و همچنین تجاوز جدید به ایران هشدار داده است. العوادی تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم ایران را قویا محکوم و با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی کرد.

ابراز نگرانی مصر به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران



وزارت خارجه مصر گفت: با نگرانی شدیدی تحولات مربوط به تشدید تنش خطرناک در خاورمیانه را دنبال می‌کنیم. تمام اقداماتی را که ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و منجر دامن زدن به وضعیت تنش و تشدید درگیری می‌شود، محکوم می‌کنیم.

محکومیت حمله از سوی واکنش شورای همکاری خلیج فارس
در سطحی دیگر، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

واکنش اردن، قطر و کویت به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران
وزارت امور خارجه قطر در واکنش به حملات اسرائیل گفت:دولت قطر حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم می‌کند و این اقدام را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض آشکار اصول حقوق بین‌الملل می‌داند. بار دیگر درخواست قطر را از جامعه بین‌المللی برای تشدید تلاش‌ها با هدف آرام کردن اوضاع، کاهش تنش و پایان دادن به رنج ملت منطقه، به‌ویژه در غزه و لبنان، تکرار می‌کنیم. اردن هم اعلام کرد حمله اسرائیل به ایران نقض قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت آن است. این کشور افزود: ما درباره کشاندن شدن منطقه به‌سمت جنگی که ثبات و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهیم. جامعه بین‌المللی باید به مسئولیت خود عمل کند و اقدامات فوری برای تحمیل توقف جنگ به غزه، کرانه باختری و لبنان اتخاذ کند. کویت هم تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد.

عمان: تجاوز رژیم صهیونیستی نقض آشکار حاکمیت ایران است
وزارت امور خارجه عمان در بیانیه‌ای تجاوز بامداد دیروز رژیم صهیونیستی به خاک ایران را به‌شدت محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد. در بیانیه وزارت خارجه عمان آمده است که اقدامات مستمر رژیم صهیونیستی تهدیدی برای کشاندن منطقه به سمت نا آرامی و بی ثباتی بیشتر است. عمان بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست که برای توقف تجاوز‌ها و پایان دادن به این تجاوز آشکار به قلمرو کشورهای همسایه منطقه اقدام مؤثری انجام دهند.
وزارت خارجه سوریه نیز گفت:«سوریه با شدیدترین عبارات تجاوز آشکار رژیم اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم، و از حق مشروع ایران برای دفاع از خود، حفاظت از خاک و زندگی شهروندانش
حمایت می‌کند.»