بازی پول و جنون نتفلیکس با «بازی مرکب»

جوان آنلاین: سریال «بازی مرکب» به پدیده عجیب و جالب توجهی در صنعت سریال‌سازی تبدیل شده است. فصل اول این سریال به بزرگ‌ترین افتتاحیه سریالی نتفلیکس تبدیل شد و در ۲۸ روز اول ۱۱۱ میلیون کاربر آن را تماشا کرد. پس از آن همین‌طور به جمع بینندگان سریال اضافه شد تا فصل اول «بازی مرکب» بیش از ۳۳۰ میلیون بیننده و ۸/۲ میلیارد ساعت تماشا داشته باشد.  «بازی مرکب» با بهره‌گیری از داستانی ضدسرمایه‌داری نظر افراد زیادی را در سرتاسر جهان به خود جلب کرد. پرداختن به بحث‌هایی مثل فقر و نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی و مبارزه با یک سیستم سرمایه‌محور، از آن سوژه‌هایی است که سیستم سرمایه‌داری برای جذب مخاطب می‌سازد.     استفاده از هر حربه‌ای برای کسب سود این تناقض عجیب در شکل ساخت و محتوا به وضوح در ساخت فصل‌های دوم و سوم «بازی مرکب» دیده شد، یعنی تهیه‌کنندگان و سرمایه‌داران سریال‌ها، از هر حربه‌ای برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند و در این مسیر هیچ ابایی از نقد ظاهری سیستمی که خودشان در آن کار می‌کنند هم ندارند. نظام سرمایه‌داری به هر چیزی به چشم کالا نگاه می‌کند و اگر آن کالا در بازار طرفداران و مشتری‌های زیادی پیدا کند، خیلی سریع شروع به سری‌سازی از آن می‌کند. این نگاه سودمحور به آثار هنری و فرهنگی، آسیب‌های زیادی را به فیلم‌ها و سریال‌ها وارد کرده و موجب تهی شدن آنها از محتوای اندیشمندانه و هنری شده است.  فشار عجیب مدیران نتفلیکس برای ساخت فصل‌های بعدی سریال «بازی مرکب» به خوبی طرز فکر سرمایه‌داران در قبال تولید فیلم و سریال را نشان می‌دهد. هوانگ دونگ- هیوک در مصاحبه‌ای به صراحت بیان می‌کند که «هیچ قصدی برای ساخت فصل دوم نداشته است، چون فرآیند نوشتن، تولید و کارگردانی سریال بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود» و بعد ادعا می‌کند که استرس تولید فصل اول باعث شد هشت یا نه دندان خود را از دست بدهد.     زده شدن کارگردان از بازی مرکب. اما اصرار مدیران نتفلیکس برای ساخت فصل‌های بعدی «بازی مرکب» این کارگردان ۵۳ ساله را دوباره درگیر چالشی طاقت‌فرسا می‌کند. او از فشار جسمی و روحی در جهت ساخت فصل‌های دوم و سوم به شدت گلایه کرده است: «پس از اتمام فصل سوم، تصمیم دارم مدتی از کار فاصله بگیرم. من خیلی خسته‌ام و دیگر از "بازی مرکب" زده شده‌ام. حتی نمی‌خواهم درباره پروژه بعدی‌ام فکر کنم. فقط می‌خواهم به جزیره‌ای دورافتاده بروم و بدون هیچ تماس تلفنی از سوی نتفلیکس، مدتی را به استراحت بپردازم». میوک در خلال صحبت‌هایش به نکات ریز دیگری اشاره می‌کند که ارزش تأمل دارد. در حالی که «بازی مرکب» با مضامین ضدسرمایه‌داری همراه بود ولی هیوک اعتقاد داشت که محبوبیت این سریال به تقویت مصرف‌گرایی و افزایش تقاضا برای نتفلیکس منجر شد. یعنی سریالی که داعیه مبارزه با سرمایه‌داری را داشته از طریق تولید اپلیکیشن بازی برای گوشی‌های هوشمند و ساخت عروسک و اکسسوری به یک بازار و سرمایه عظیم دست یافته است. تأمل در همین مسئله زیرکی و هوشمندی تهیه‌کنندگان سریال را نشان می‌دهد.     فقط کسب سود مهم است آنها با دست گذاشتن روی سوژه‌های ضدسرمایه‌داری که عموم مردم جهان نسبت به آن علاقه دارند، به سرمایه‌ای کلان دست پیدا می‌کنند. این تهیه‌کنندگان برای رسیدن به سود اقتصادی ابایی از مصرف و قربانی کردن آن فیلم و سریال هم ندارند. در هالیوود جمله معروفی با این مضمون وجود دارد که در صورت موفقیت یک فیلم، استودیو‌های بزرگ فیلمسازی آن‌قدر از آن فیلم دنباله می‌سازند تا دیگر کسی آن فیلم را نبیند. حالا این فرمول از سینما به صنعت سریال‌سازی رسیده است و پلتفرم‌هایی مثل نتفلیکس در حال کشیدن شیره جان کارگردانان و آثارشان هستند. برخلاف فصل اول، فصل دوم «بازی مرکب» نقد‌هایی منفی از سوی برخی منتقدان سرشناس فیلم گرفته است. منتقدان رسانه‌های معتبری مثل تلگراف و هالیوودریپورتر آن را تکراری، ناامیدکننده و شکست خورده لقب داده‌اند.  آنها معتقدند فصل دوم سریال جواب نداده است و همه چیز حول محور ایده فصل اول می‌چرخد. اما چیزی که در این میان برای مدیران نتفلیکس اهمیت ندارد همین نقد‌های منفی است. آنها به کسب سود، بیش از هر چیزی فکر می‌کنند و خراب شدن عنوان سریالی مثل «بازی مرکب» خیلی برایشان موضوعیت ندارد. اگر هم در پایان فصل سوم مخاطبان از سریال «بازی مرکب» بیزار شدند، ایده‌های دیگری مثل ساختن نسخه امریکایی سریال در ذهن دارند. این بازی جنون‌آمیز تا زمانی که از سریال بتوان پول درآورد ادامه خواهد داشت.