مشاورترامپ به دلیل افشای مراوداتش با کرملین استعفا داد

آفتاب یزد- گروه سیاسی : وضعیت در کاخ سفید آشوب زده است، آشفتگی در خیابان پنسیلوانیا پلاک 1600، دومینو در انتظار کابینه دونالد ترامپ، بحران در آمریکا ... اینها تنها بخشی از تحلیل‌هایی است که بعد از استعفای مشاور امنیت ملی رئیس کاخ سفید، دونالد ترامپ مطرح می‌شود. استعفای مایکل فلین. همان مایکل فلین معروف که می‌گفت دولت ترامپ رفتار ایران را تحمل نمی‌کند، همان مایکل فلینی که در بیانیه‌ای اقدامات موشکی کشورمان را نقض صریح برجام توصیف کرده و توافق هسته‌ای را توافقی ضعیف برشمرده بود
**خبری که منتشر شد
دوشنبه خبر استعفای مایکل فلین در رسانه‌ها منتشر شد؛ آن هم به دلیل افشاگری در مورد نزدیکی‌اش به کرملین!! باورش کمی سخت بود اما گویا مشاور امنیت ملی آمریکا که از نزدیکان ترامپ است همزمان، با رقیب دیرینه مراوداتی داشته و در عوض، اطلاعاتی بی سر و ته به رئیس جمهور آمریکا داده است!
مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا در پی افشاگری واشنگتن پست و برملا شدن فایل‌های صوتی گفتگوی او با سفیر روسیه، از چندی پیش بدجور در تنگنا قرار گرفته بود.


فایل‌های صوتی مبین این است که فلین قبل از برگزاری انتخابات در دیدار با سفیر روسیه از دولت وقت (اوباما ) انتقاد کرده و در مورد ماجرای اخراج 35 دیپلمات روسی که توسط اوباما و به دلیل برملا شدن نقش روسیه در انتخابات آمریکا صورت گرفت، از سفیر خواسته تا به پوتین بگوید دست به انتقام‌گیری نزند و این وعده را داده است تا در مورد تحریم‌های روسیه (بعد از جنگ کریمه ) تجدیدنظر کند. ولی انگار کمی در این چانه‌زنی‌ها و وعده وعیدها زیاده روی کرده؛ بدتر آنکه این موضوع را با مایک پنس معاون اول ترامپ نیز هماهنگ نکرده است.
افشای این موضوع همانا و ضد و نقیض‌گویی‌های مقامات آمریکایی درباره سرنوشت او نیز همانا! تا جایی که وقتی بعدازظهر دوشنبه «کلیان کانوی» یکی از مشاوران ترامپ در تلویزیون گفت که رئیس جمهوری به فلین اعتماد کامل دارد، یک ساعت بعد «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید چیز متفاوتی گفت: "رئیس جمهوری در حال بررسی اوضاع است."
بررسی معلوم کرد که فلین دروغ گفته و در حالیکه در ابتدا بحث درباره تحریم‌ها با مقام‌های روسیه را تکذیب کرده بود اما بعدا گفت نمی تواند مطمئن باشد در اینباره حرفی نزده.
و این باعث شد دوشنبه شب ژنرال فلین در استعفانامه خود بنویسد که در دوره انتقالی، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و "اطلاعات ناقصی" در مورد آن گفتگوها به مایک پنس معاون رئیس جمهور ارائه کرد.
هرچند "سالی ییتز" یعنی همان وزیر دادگستری که به خاطر ایستادگی در برابر قانون ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا اخراج شد؛ پیش‌تر درباره رابطه مشکوک ژنرال فلین با روس‌ها هشدارداده بود اما در آن زمان گوش کسی به این حرف‌ها بدهکار نبود ... تا اینکه یک نشریه با افشای این رابطه بار دیگر خاطراتی چون ماجرای رسوایی واتر گیت نیکسون و یا رابطه بیل کلینتون با" لوینسکی" را تداعی کرد. البته این بار با این تفاوت که پای یک رئیس جمهور در میان نیست، بلکه پای مشاور رئیس جمهوری در میان است که به خاطر این رسوایی از سوی خود دولت ترامپ مجبور به استعفا شده است.
**پرده‌ای دیگر!
استعفای فلین در بلبشوی سیاست امروز آمریکا، بار دیگر موضوع نقش روسیه در انتخابات آمریکا را زنده کرد، تا جایی که گفته می‌شود گفتگوهای مشاور ترامپ با سفیر روسیه را می‌توان ساخت و پاخت و بده بستان سیاسی ترامپی‌ها! با روسیه تعبیر کرد، به گونه‌ای که مشاورین ترامپ در پیمانی نانوشته از این کشور می‌خواسته‌اند تا با دخالت خود باعث پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا شوند و درعوض آنها نیز متعهد می‌شوند تحریم‌های روس‌ها را بردارند و با این کشور کنار بیایند. از سویی دیگر، جو رسانه‌های حاکم بر جهان به ویژه رسانه‌هایی چون CNN که اصلا دل خوشی از ترامپ ندارند، به گونه‌ای است که استعفای فلین را یک فاجعه در کاخ سفید توصیف می‌کنند و از آن با عناوینی چون تشنج در کابینه ترامپ یاد کرده و این گمانه زنی را مطرح کرده‌اند که سایر مشاورین ترامپ نیز تحت فشار یا به دلایل مشابه به صورت دومینو‌ وار در معرض استعفا و برکناری هستند. اما آیا واقعا کاخ سفید در بحران قرار گرفته است و پرده‌ای دیگر از رابطه ترامپی‌ها با روسیه برای دست بردن در انتخابات آمریکا کنار رفته!؟
**دومینو نیست
فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با آفتاب یزد پیرامون اینکه آیا استعفای مایکل فلین را می‌توان به چالش جدید کاخ سفید که به صورت دومینو وار تمام دولت را دربر‌می‌گیرد تعبیر کرد، گفت: «استعفای او ارتباطی با ایجاد دومینو در کاخ سفید ندارد. ممکن است در طول زمان برخی از اعضای کابینه نیز به این سرنوشت دچار شوند، اما کسی را نباید با مایکل فلین مقایسه کرد. فلین یک چهره افراطی بود که اساساً افکارش با سیاست جوردرنمی‌آمد. البته او پیش‌تر نیز درباره اینکه قصد دارد به روس‌ها نزدیک شود سخن گفته بود و نزدیکی او با روس‌ها امر جدیدی نیست ولی ماجرا این است که در فایل‌های شفاهی که از وی افشا شده است CIA صحبت‌های وی را برخلاف منافع ملی تشخیص داده است.» مجلسی افزود: «جای خوشبختی است که فعلا یک عنصر بسیار افراطی و تند نسبت به مواضع ایران از چنین جایگاهی کنده و مجبور به استعفا شد.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به این نکته که در 50 سالی که حوادث آمریکا را دنبال می‌کرده چنین استعفایی را در این مدت کوتاه به خاطر نمی‌آورد، گفت: «طبیعی است که افشای فایل صوتی فلین یک ضربه به حیثیت ترامپ می‌زند.»
اما مجلسی در ارتباط با اینکه چرا معتقد است مایکل فلین را نمی‌توان نشانه رخدادی دومینو وار در آینده مشاورین و مسئولان کاخ سفید دانست؟ پاسخ داد: «نباید رابطه فلین با روسیه را رابطه جاسوسی یا نمایندگی او برای دولت روسیه توصیف کرد. فلین در گفتگو با روس‌ها صرفا دست به یکسری تاکتیک‌ در راستای منافع دولت ترامپ زده است که البته هماهنگ شده با سایر مسئولان تیم ترامپ از جمله معاون اول او نبوده و احتمالاً کمی نیز در این گفتگوها افراط به خرج داده است.»
مجلسی خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم وضعیت کاخ سفید را بحرانی بدانیم این موضوع به خاطر افشای فایل‌های صوتی فلین نیست بلکه به خاطر حضور ترامپ است و احتمال دارد در آینده از درون حزب جمهوریخواه و سنا اتفاقاتی به خاطر رفتارهای ترامپ علیه او بیفتد.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با اینکه ماجرای فلین تا چه اندازه بده بستان‌های تیم ترامپ با روسیه، برای روی کار آمدن ترامپ و دستکاری در انتخابات به شمار می‌آید، پاسخ داد: «اساساً به این بده بستان‌ها یا ساخت و پاخت دو طرفه اعتقاد ندارم، سیستم کار تحلیلی ما بر مبنای نظریه توطئه نیست.
رابطه ترامپ با روسیه یک توهم تاکتیکی و برای بعد از ریاست جمهوری است و نه قبل از آن .
وی گفت: «اینکه بگوییم روسیه به دلیل تمایل ترامپ به برقراری رابطه با آنها، نفوذ در ساختار انتخابات آمریکا داشته است کاملا جدا از توافق یا آگاهی تیم ترامپ از دخالت روس‌ها در انتخابات آمریکاست. بسیار بعید است که تیم ترامپ با روسیه بر سر دخالت در انتخابات آمریکا توافق کرده باشد.»
فریدون مجلسی درباره اینکه بعد از فلین در کاخ سفید چه روی خواهد داد، پاسخ داد: «می‌شود حتی امیدوار بود که اندکی از تفکرات تندروی در کاخ سفید پس از خروج او از کاخ سفید کاسته شود.»
**مکنونات قلبی برخی است نه بحران
حسن بهشتی‌پور دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل نیز درباره اینکه چه قدر استعفای فلین را می‌توان به عنوان دومینو یا زلزله در کاخ سفید تعبیر کرد، به آفتاب یزد پاسخ داد: «عده‌ای در تحلیل‌های اینچنینی، مکنونات قلبی‌شان را بیان می‌کنند ولی استدلال‌های آنها درباره دومینو یا آشوب در کاخ سفید مبنا ندارد.» این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: «بحران در کاخ سفید به دلیل استعفای فلین، "فکت" قابل قبولی ندارد و نباید آن را جدی گرفت. آنچه که برای کاخ سفید مشکل‌ساز شده است مجموعه‌ای از رفتارها و اعمال شخص دونالد ترامپ است! نه تیمی که او برای اداره دستگاه کاخ سفید تعیین کرده است.»
وی درباره اینکه با استعفای فلین آینده آمریکا به کدام سمت و سو خواهد بود، پاسخ داد: «آمریکا دارای سیستمی است که آقای فلین نیز براساس همین سیستم مجبور به استعفا شده است، در این کشور اگر مشخص شود کسی دروغ گفته است حتی اگر رئیس‌جمهور باشد قطعا از حکومت ساقط خواهد شد.»
بهشتی‌پور ادامه داد: «مایکل فلین مجبور به استعفا شده است چون در ساختار آمریکا کسی نباید دروغ بگوید و اگر دروغگویی‌اش ثابت شود باید از کار کنار رود .یادمان نرفته که بیل کلینتون به خاطر افشای روابط جنسی‌اش تا پای استیضاح در کنگره پیش رفت، ولی او در آن هنگام به جای دروغگویی، به بخش‌هایی از ماجرا اعتراف و از دادگاه و مردم عذرخواهی کرد تا بتواند موضوع را جمع کند و بر سرکار بماند.»
بهشتی پور ادامه داد: «اگرچه مایکل فلین در گفتگویش با سفیر روسیه به فکر تثبیت و تقویت موقعیت ترامپ بوده است و نه جاسوسی و طبیعتا هرگز هم تصور نمی‌کرد این موضوع افشا شده و موجبات حمله به او و دونالد ترامپ شود، اما سیستم آمریکا در این باره با کسی شوخی ندارد.»
بهشتی‌پور ضمن رد اینکه کاخ سفید پس از این استعفا دچار بحران و یا حذف دومینو وار مشاورانش خواهد شد، گفت: «در آمریکا این انعطاف‌پذیری وجود دارد تا با استعفا و یا حذف یکی از مقامات بالای کشوری، کل نظام به خطر نیفتد، ولی هر شخص بلندمرتبه‌ای که دچار خطا شد، بهای آن خطا را می‌پذیرد و کنار خواهد رفت.»
بهشتی‌پور ادامه داد: «مگر وقتی نیکسون در سال 1973 به خاطر دروغگویی در ماجرای واترگیت مجبور به استعفا شد، نظام آمریکا فرو پاشید؟»
وی ادامه داد: «هر چند ماجرای فلین یک ضربه شخصیتی به ترامپ زده است اما نمی‌توان آن را یک بحران توصیف کرد که قرار است همه بخش‌های آمریکا را در بر بگیرد و یا دومینو وار برای سایر مشاورین ترامپ نیز تکرار شود.»
**آنفلوآنزای روسی یا آزمون و خطای ترامپ
شاید نزدیک شدن بیش از حد ترامپ به روس‌ها آمریکا را دچار نوعی آنفلوآنزای روسی کرده، آنفلوآنزایی که نه تنها به این زودی‌ها درمان نخواهد شد تا حاشیه‌های ترامپ و دوستانش را به پایان برساند بلکه به اعضای مختلف کاخ سفید نیز سرایت می‌کند! شاید هم ترامپ بی‌تجربه در سیاست با جمع کردن مشاوران و وزرایی بی‌تجربه‌تر تا مدت‌ها به جای سر و سامان دادن به اوضاع داخلی و پرکردن جیب آمریکایی ها، باید وقتش را صرف آزمون و خطا در این عرصه (سیاست) کند. بعید نیست او که چندین بار در تجارت به زمین خورده در سیاست هم به این بلا گرفتار شود! هرچند که این بار میراث پدرش در قمار او نابود نمی‌شود بلکه میراث جمهوری‌خواهان را بر زمین می‌زند.
با این حال از گفته‌های کارشناسان پر واضح است که مایکل فلین و استعفای او نیست که یک بحران برای کاخ سفید به شمار می‌آید بلکه معضل، شخص ترامپ است ...