معمار گفت وگوی اعتدال جهانی در نیویورک

رئیس‌جمهور به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با بدرقه رسمی آقای ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک، سخنرانی در روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل است. از دیگر برنامه‌های روحانی، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، دیدار با مسلمانان و نخبگان فرهنگی و سیاسی آمریکا، گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌ها و مطبوعات و مصاحبه با تعدادی از شبکه‌های آمریکایی و دیدار با سران برخی کشورهای شرکت کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. سورنا ستاری و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دراین سفر آقای روحانی را همراهی می‌کنند.
واقعیت در ایران
رئیس‌جمهور روز گذشته پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک برای حضور درهفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دیداهای مختلف در حاشیه مجمع عمومی ساطمان مسائلی که لازم است، مطرح خواهد شد. روحانی ادامه داد: آنها ۳۵۳ روز در سال علیه ما تبلیغ می‌کنند و ۲ الی۳ روز هم نوبت ما می‌شود که مواضع خود را اعلام کنیم. متاسفانه تبلیغات جهانی معمولا نسبت به کشورهای اسلامی و به‌ویژه ایران با واقعیت فاصله زیادی دارد. روحانی خاطرنشان کرد: در این سفر ملاقات‌های دوجانبه در حد فرصت محدودی که هست با سران کشورهای بلژیک، سوئد، اتریش، فرانسه، انگلیس، ژاپن، پاکستان، آفریقای جنوبی و بولیوی داریم. در این دیدارها درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، برجام و مسائل مربوط به سایر بخش‌های جهان از جمله میانمار مذاکره داریم. روحانی با اشاره به اینکه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس‌های دیگری هم برگزار می‌شود، افزود: اجلاسی توسط سازمان همکاری‌های اسلامی در رابطه با میانمار و اجلاسی هم با موضوع محیط زیست و آب و هوا تشکیل می‌شود.
رابطه با جهان


رئیس‌جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ما خواهان روابط گسترده و سازنده با جهان هستیم، تصریح کرد: ما می‌خواهیم با کشورهای دوست روابط خود را گسترش داده و با کشورهای منطقه روابط خوب و مناسبی داشته باشیم. معضلات منطقه راه‌حل نظامی ندارد بلکه راه حل سیاسی داشته و موضوع تروریسم هم باید توسط همه کشورها حل و فصل شود. اودر مورد برجام نیز خاطرنشان کرد: امروز در جهان اتفاق نظر وجود دارد که برجام توافقی است که به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است. مخالفان برجام به دو سه کشور محدود می‌شوند از آن جمله عده‌ای در آمریکا احساس می‌کنند که کمک کرده‌اند که سفره‌ای باز شده اما اکنون از خوردن غذا محروم هستند و در اتاق بغلی نشسته‌اند. این طرف شادی می‌کند و این شادی آنها را اذیت می‌کند در حالی که آنها می‌توانند وارد اتاق شوند و اگر اخلاق بد خود را کنار بگذارند می‌توانند سر سفره باشند. ما در این سفر جلسه‌ای درباره برجام با سران کشورهای دیگر خواهیم داشت.
فاجعه میانمار
 رئیس قوه مجریه در ادامه با اشاره به اینکه مساله میانمار بسیار فاجعه بار و تاثر برانگیز است و جزو فجایع کم‌نظیر در تاریخ محسوب می‌شود، تاکید کرد: همه باید نسبت به این فاجعه حساسیت نشان دهیم و اقدامات توسط دولت و ارتش میانمار را محکوم کرده و به آوارگان کمک کنیم. روحانی قبل از حرکت به سمت نیویورک گفت: امیدوارم دیدارهای ما در این سفر موجب برکت برای کشورمان شود. این سفرها بسیار مفید است زیرا با سران کشورهای متعددی می‌توان دیدار داشت و افکار و نظرات خود را منتقل کرد در حالی که سفر به همین کشورها زمان زیادی می‌برد. امیدوارم این سفر موجب خیر و برکت برای کشورمان شود.
ورود روحانی به نیویورک
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در هنگام ورود به فرودگاه جان اف کندی آمریکا گفت: استراتژی جمهوری اسلامی تعامل گسترده با جهان است. وی یادآورشد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، استراتژی ما تعامل گسترده با جهانیان است و این تعامل در کنار مجامع بین‌المللی می‌تواند عملیاتی و اجرایی شود. وی افزود: در این سفر جلساتی با سران کشورها، نخبگان و علمای اسلامی، مدیران رسانه‌های آمریکا و ایرانیان عزیز خواهیم داشت. به گزارش ایرنا روحانی تاکید کرد: نشستی با سران کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین خواهیم داشت و امیدوارم در این دیدارها به نفع منافع ملت ایران و همکاری‌های بین‌المللی گام برداریم. رئیس جمهوری هدف از سفر به نیویورک را رساندن صدای ملت بزرگ ایران به گوش جهانیان عنوان کرد و ادامه داد: تشریح شرایط دشوار منطقه به سران کشورها از دیگر برنامه‌های این سفر است. روحانی پرداختن به مسائلی که امروز در آسیا شاهد آن هستیم، به‌خصوص مظلومان میانمار و شرایط دشواری که آنها دارند را از دیگر مباحثی عنوان کرد که در این سفر دنبال خواهد شد. رئیس جمهوری اسلامی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرده است، ساعت 12 و 15 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد. دکتر روحانی را در این سفر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همراهی می‌کنند. مجمع عمومی سازمان ملل از 19 سپتامبر (28 شهریور) آغاز و تا 25 سپتامبر (سوم مهر) ادامه خواهد داشت. سران کشورها یا نمایندگان آنها بر اساس برنامه اعلام شده در این مجمع سخنرانی خواهند کرد.