کابینه دوازدهم تکمیل شد

 پس از دو جلسه صبح و عصر دیروز مجلس و بررسی صلاحیت و برنامه‎های وزیران پیشنهادی علوم و نیرو، برای ارائه رای اعتماد به منصور غلامی و رضا اردکانیان رای گیری شد و هر دو نفر با رای نمایندگان به کابینه دوازدهم پیوستند. به این ترتیب غلامی با 180 رای و اردکانیان با 225 رای به عنوان وزیران علوم و نیرو توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و به جمع اعضای دولت بپیوندند تا کابینه دولت دوازدهم با حدود سه ماه تاخیر تکمیل شود. به گزارش خبرآنلاین آن گونه که علی لاریجانی رئیس مجلس از تریبون اعلام کرد، از میان 278 نماینده حاضر در جلسه، 276 رای در بررسی صلاحیت منصور غلامی به گلدان‎ها ریخته شد که شامل 180 رای موافق، 82 رای مخالف و 14 رای ممتنع بود. همچنین از میان 276 رای ماخوذه، رضا اردکانیان با کسب 225 رای موافق، 38 رای مخالف و 13 رای ممتنع، توانست بر کرسی وزارت نیرو تکیه بزند. در ابتدای کار دولت، رئیس جمهور حبیب ا... بیطرف را برای تصدی وزارت نیرو پیشنهاد کرده بود اما وی نتوانست از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد.
سبقت دولت دوازدهم از دولت یازدهم در تعیین تکلیف وزارت علوم
به گزارش خبرآنلاین  اگرچه در مذاکرات دیروز مجلس چندین بار اعلام شد که معرفی دو وزیر باقی مانده دولت به طول انجامیده است اما پرونده کابینه دوازدهم زودتر از کابینه یازدهم بسته شد. چه آن که تکلیف وزارت علوم در دولت یازدهم خیلی دیرتر روشن شد و پس از معرفی سه وزیر (میلی منفرد، فرجی دانا و نیلی احمدآبادی)، دانش آشتیانی به عنوان چهارمین گزینه پیشنهادی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد؛ وزیری که اقبالش چندان بلند نبود و با استیضاح نمایندگان روبه رو شد و جایش را به محمد فرهادی داد.
غلامی رکورد میلی‎منفرد و فرجی‎دانا را شکست


براساس این گزارش منصور غلامی اگرچه نتوانست رکورد ۱۹۷ رای محمد فرهادی وزیر علوم سابق را بشکند اما بیش از میلی‎منفرد و فرجی‎دانا (گزینه های وزارت علوم در دولت یازدهم) از نمایندگان رای اعتماد گرفت. رضا اردکانیان هم اگرچه بیش از بیطرف توانست از نماینده‎ها رای بگیرد اما از چیت‎چیان که وزیر علوم دولت یازدهم بود ۴۷ رای کمتر کسب کرد.
کدام فراکسیون ها از کدام گزینه ها حمایت کردند؟
فراکسیون مستقلین و فراکسیون ولایی (اصولگرایان) اعلام کرده بودند که به هر دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو رای خواهند داد. اما فراکسیون اصلاح طلب امید ضمن اعلام حمایت از اردکانیان، رای به غلامی را بر عهده اعضای خود گذاشته بود. از این رو می توان گفت که حمایت دو فراکسیون ولایی و مستقلین، غلامی را با 42 رای بیش از حد نصاب لازم و 45 رای کمتر از اردکانیان راهی وزارت علوم کرد. این در حالی است که حمایت هر سه فراکسیون سبب شد که اردکانیان با اختلاف 87 رای بیش از نصاب لازم و 45 رای بیشتر از غلامی بتواند وزیر نیرو شود. اختلاف این دو رای نشان می دهد که  احتمالا 45 نفر از اعضای فراکسیون امید به غلامی رای اعتماد نداده اند.
روحانی: صبر و حوصله و تعامل کردیم،‌ اما معامله نکردیم
به گزارش ایسنا رئیس‌جمهور که دیروز به بهارستان رفته بود در جریان سخنرانی دیروز خود در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم گفت : دولت از راه خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر امنیتی بودن دانشگاه، احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.وی با بیان این که دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: البته نیازی به گفتن نیست و همه شما نمایندگان محترم می‌دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از موارد طولانی‌تر خواهد بود. هماهنگی برخی از وزارت خانه‌ها آسان تر و برخی طولانی‌تر انجام می‌شود. وی در ادامه تاکید کرد: ما صبر و حوصله و تعامل کردیم،‌ اما معامله نکردیم. من بر سر دانشگاه، آزادی آن، امنیت و آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده با هیچ کس معامله نکردم و بدانید معامله نخواهم کرد؛ آن چه وعده من با ملت بوده و به حول و قوه الهی به شرط حیات تا روز آخر دولت ادامه خواهد یافت و شما نمایندگان و مردم به خوبی شاهد خواهید بود.
رئیس جمهور: تا آن جا که می شد سد ساخته‌ایم و دیگر دست ما خیلی باز نیست
رئیس جمهور همچنین در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو با بیان این که بعد از جنگ تحمیلی اقدامات فراوانی برای مهار آب انجام شد و تا امروز تقریبا بیشتر کارها انجام شده است، خاطر نشان کرد: در مقطعی در دنیا 46 هزار سد بزرگ ساخته شد که نصف آن در چین بود. بعد از جنگ تحمیلی نیز ما سدهای فراوانی برای مهار آب ساختیم. وی افزود: در برخی سدهایی که ساخته‌ایم اکنون به اندازه کافی آب نداریم که در آن جا ذخیره کنیم. تا آن جایی که می شد ما سد ساخته‌ایم و اکنون دیگر دست ما خیلی باز نیست. روحانی افزود: زمانی مطرح بود که وارد کننده آب باشیم که در این زمینه مذاکرات فراوانی صورت گرفت و امروز نیز صورت می گیرد و این مورد منتفی نیست، اما درعین حال خیلی نباید به این موضوع امیدوار بود زیرا برخی از کشورها که آب فراوان دارند همسایه ما نیستند و آب باید از کشور دیگر عبور کند که کشور صادر کننده آب با کشور واسطه مشکل آبی و به همین دلیل مشکل سیاسی هم دارد.
موافقان و مخالفان غلامی چه گفتند؟
براساس حروف الفبا ابتدا صلاحیت منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری که به نظر می رسید راه سخت تری برای رسیدن به وزارت خانه دارد بررسی شد. بررسی که با حرف های صریحی در نقد روحانی نیز همراه بود.
آقای غلامی نشان دادند ادبیات انقلاب را دارند
به گزارش ایسنا عباس گودرزی، دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی به عنوان موافق غلامی گفت: در جلسات مشترک با ایشان، آقای غلامی نشان دادند ادبیات انقلاب را دارند و رفتار می‌کنند. اسلامی شدن دانشگاه‌ها از آرزوهای انقلاب اسلامی است. برای مجلس گرایش یک وزیر به سمت توسعه غربی یا گرایش به فرهنگ اسلامی مهم است.
ایشان را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده است
به گزارش انتخاب  قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر به عنوان موافق غلامی با انتقاد از رئیس جمهور و بیان این که «آقای رئیس جمهور دغدغه شما علم و فناوری نیست اگر بود زودتر از این ها وزیر علوم را معرفی می‌کردید» در دفاع از وزیر پیشنهادی گفت: نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه همدان را بارها جویا شدم آنان هیچ گاه نگفتند غلامی نیرویی ضعیف در انجام مسئولیت‌ها بوده است. ایشان را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده است بلکه دکتر روحانی ایشان را به ما معرفی کرده است.
برخی می توانند فرمانداران خوبی باشند اما الزاما استانداران خوبی نخواهند بود
به گزارش جماران  نماینده بعدی عبدالکریم حسین زاده، نماینده مردم اشنویه و نقده بود که در مخالفت با غلامی پشت تریبون رفت و با بیان این که «بنده سوال می کنم اگر در مدیریت اجرایی کشور مسئول بودید غلامی را برای چه پستی انتخاب می کردید» گفت: برخی از افراد می توانند فرمانداران خوبی باشند اما الزاما استانداران خوبی نخواهند بود. وی ادامه داد:  نظر دانشجویان، استادان و تشکل‌های دانشجویی را ببینید. با انتخاب وضع موجود مخالف هستند. نداشتن مشروعیت مدیریتی برای وزیری که بخواهد در این وزارت خانه کار کند چه مسائلی را پیش می آورد. شخصی که از او نمی توانند حرف شنوی داشته باشند.
کابینه امیدتان همه را ناامید کرد
به گزارش خبرگزاری صداوسیما سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای رئیس جمهور اگر همه فراموش کنند، شما که حرف‌ها، قول‌ها و سخنانتان را فراموش نمی‌کنید. سرانجام کابینه جوان و استفاده از ظرفیت زنان و اقلیت‌ها در کابینه چه شد؟ آیا قرار است حرف‌هایمان با عملکردمان یکی نباشد، ما نمایندگان مردم و زبانی برای بیان مطالبات و دردهای آن ها هستیم.
وی افزود: اگر نگوییم کابینه امیدتان همه را ناامید کرد اما باید با صدای بلند تکرار کنیم که حرف ها و وعده‌هایتان آن چنان که بارها بیان کردید اجرا نشد و حالا نوبت به آخرین سنگر آزادی، دانشگاه رسیده است. آقای رئیس جمهور صدای دانشجویان تهران، اصفهان، شیراز، قزوین، همدان را شنیده‌اید؛ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که وعده دادید این گونه محقق خواهد شد.
موافقان و مخالفان اردکانیان  چه گفتند؟
پس از غلامی نوبت به بررسی صلاحیت اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو رسید؛ کسی که از قبل نیز مشخص بود خیلی راه سختی برای رسیدن به وزارت خانه  در پیش ندارد.
اردکانیان به زیر و بم مسائل آب مسلط است
به گزارش ایلنا عبدالرضا رضیان نماینده قائمشهر و جویباراولین کسی بود که به عنوان موافق اردکانیان پشت تریبون رفت و گفت: خوشبختانه فردی معرفی شده که مسلط به زیر و بم مسائل آب است؛ چون هم دارای تحصیلات مرتبط است، هم سابقه طولانی در مدیریت آب از جمله به عنوان معاون امور آب در وزارت خانه را دارد. وی تصریح کرد:  با توجه به شرایط حساس آب و برق، نیاز به اتخاذ تصمیمات سخت برای تصدی وزارت نیرو داریم. با شناختی که از ایشان داریم این ویژگی در او محسوس است. با توجه به بحران آب به متخصص و صاحب نظر نیاز داریم که به دانش روز مجهز باشد .
براساس برنامه اردکانیان ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تولید خواهد شد
به گزارش ایسنا غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار نیز در موافقت با اردکانیان گفت: در برنامه ایشان در تنوع‌بخشی به سامانه‌های تولید و توزیع آب شرب و بهره‌گیری از آب های غیرمتعارف تاکید شده است. براساس برنامه ایشان ۲۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های غیرمتعارف از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها به چرخه تولید آب کشور افزوده خواهد شد.
وزیر پیشنهادی نیرو برنامه مشخصی ندارد
در عین حال سید رضی نوری نماینده مردم شوش در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیروتاکید کرد: متاسفانه برنامه ریزی برای بازگردانی و چرخش آب و نیز شفافیت در انتقال آب بین حوزه‌ای در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو دیده نشده است. وی افزود: مهم ترین مسئله‌ای که کشور با آن مواجه است، آب و خشکسالی است و یکی از دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیرو این است که با وجود سوابق و تجربیات ۲۰ ساله وی در وزارت نیرو، برنامه مشخصی ندارد.
در ۲۱ درصد برنامه اردکانیان هیچ اشاره‌ای به احکام بالادستی نشده است
به گزارش جماران، ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر هم در مخالفت با اردکانیان با بیان این که  «در گزارش تطبیق برنامه‌های آقای اردکانیان در ۲۱ درصد این برنامه هیچ اشاره‌ای به احکام بالادستی نشده است و یک پنجم برنامه مطابقتی ندارد» تصریح کرد: در الگوی کشت بیشترین وام به کشاورزان داده می شود و ۱۵ درصد کشاورزان هم مشارکت می کنند اما تخصیص آب به کشاورزان در اسناد دیده نشده است و باید حتما مورد توجه باشد.پس از نمایندگان موافق و مخالف وزیران پیشنهادی پشت تریبون بهارستان رفتند و در دفاع از برنامه های خود نطق کردند و پس از آن نیز رای اعتماد از نمایندگان اخذ شد تا کابینه دولت دوازدهم بالاخره تکمیل شود.
 
   حاشیه نگاری خبرنگار خراسان از صحن علنی بهارستان
 *تقریبا تمامی وزیران دولت از جمله  ظریف و زنگنه، علوی و آذری جهرمی ، واعظی  در ابتدای جلسه  وارد صحن مجلس شدند و بعد از گذشت زمانی، روحانی و جهانگیری در جلسه حضور یافتند.
*همانند تمامی جلسات مشابه که هیئت دولت در صحن حضور می یابدکمتر نماینده ای بر صندلی اش جای گرفته بود . برخی درحال معاشرت و گفت وگو با وزیران بودند و برخی دیگر در تلاش برای گرفتن نوبت ایراد نطق مخالف و موافق.
* رئیس جمهور در نطق خود اشاره جالبی به رئیس جمهور سابق داشت و با وجود آن که نام آیت ا... هاشمی و سید محمد خاتمی را بیان کرد اما از احمدی نژاد نامی نبرد: «...در دهه هفتاد، یک موضوع، موضوع آب در غرب کشور بود که طرح‌هایی داشتیم برای آن و در دبیرخانه بررسی می‌کردیم و  این طرح آماده و نهایی شد و تقریباً در اواخر دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که مرحوم آقای هاشمی این طرح را به طور مداوم پیگیری می‌کرد. در دوران ریاست جناب آقای خاتمی نیز ایشان این را مرتب پیگیری می‌کرد به من می‌گفت این طرح چه شد. در دوره بعد هم حتی که خیلی امیدوار نبود که کارها خوب پیش برود باز هم دنبال می‌کرد به من می‌گفت آن طرح چه شد به آن دلیل که من عضو شورای عالی امنیت ملی بودم که می‌گفت شما از آن طریق مسئله را پیگیری کنید.»
* پس از آن که رئیس جمهور در دفاع از اردکانیان با تایید رویه دولتمردان دوران سازندگی و اصلاحات اعلام کرد که «کمتر کسی را در تاریخ ایران دیدم که مانند مرحوم هاشمی برای آبادانی کشور این همه دلسوز باشد» جهانبخش محبی‌نیا نماینده اصولگرای مجلس در مخالفت با منصور غلامی پشت تریبون رفت و سخن را این گونه آغاز کرد که «خدا را شاکرم که مرحوم هاشمی و خاتمی را آفرید تا عده‌ای در مخالفت و موافقت با هاشمی و خاتمی به نام و نوا برسند».
* تکاپوی عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در صحن برای جمع آوری امضای استیضاح وزیر کشور در میانه جلسه رای اعتماد به دو وزیر  از حاشیه های جالب و عجیب صحن در روز گذشته بود. وی درحالی که برگه ای در دردست داشت و از نمایندگان می خواست پای آن را امضا کنند از لابه لای صندلی های نمایندگان مدام درحال تردد بود.
* زمانی که روحانی صحبت ازخوی استکباری آمریکا و بدعهدی در برجام کرد ویادآورشد" موشک و هر نوع سلاحی که نیاز داشته باشیم خواهیم ساخت" در تایید این سخنان فریاد مرگ برآمریکا در صحن مجلس طنین انداز شد.
*عبدالرضا هاشم زایی عضو فراکسیون امید که در موافقت با وزیر نیرو سخن می گفت، سخن خود را این گونه آغاز کرد که  "ازآقای  روحانی متشکرم که بالاخره وزیری معرفی کرد که بتوان از او حمایت کرد"  وی این نکته را یادآورشد که اولین بار است که می خواهد از یک وزیر دفاع کند.
*زمانی که محمد وکیلی دیگر عضو فراکسیون امید در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو، با وجود پایان وقت تعیین شده برای دفاع از اردکانیان به دفاع خود از وی ادامه می داد با شوخی لاریجانی مواجه شد که خطاب به وی اعلام کرد "خیلی محظوظ شدیم" وکیلی هم که به نظر می رسید نمی‌خواهد نطق خود را پایان دهد  گفت:خواهش می کنم برای محظوظی بیشتر، 30 ثانیه بیشتر وقت می خواهم.
*با وجود برگزاری نشست های فراکسیونی، آخرین تلاش فراکسیون ها با گعده های مختلف در صحن و گفت وگو های مداوم به چشم می خورد در این میان صندلی عارف همچنان پرطرفدار ترین موقعیت برای برگزاری گعده وگفت وگو بود.
*مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سخنان نمایندگان اصولگرای مجلس در موافقت با منصور غلامی با لحن کنایه  آمیزی گفت: یا آقای روحانی اصولگرا شده یا اصولگرایان اصلاح‌طلب شده‌اند.