سکوتی که شکست

  گروه بین الملل
info@khorasannews.com

«احساس رهایی پس از سال‌ها سکوت». این علتی بود که  آلیسا میلانو، هنرپیشه آمریکایی را برآن داشت تا از زنانی که مورد آزار و اذیت جنسی یا تجاوز قرار گرفته‌اند، دعوت کند تا اصطلاح Me too به معنیِ «من هم همین‌طور» را توئیت کنند. سر منشأ راه اندازی جنبش "می تو"ماجرای ‌هاروی واینستین تهیه کننده بدنام هالیوودی بود. هزاران زن به این پیشنهاد عمل کردند و تنهادر عرض چند ساعت، پیام‌های بسیاری با کلمات «من هم همین‌طور» توئیت شد تا جایی که دامنه آن به دنیای سیاست هم کشیده شد.حتی در راستای کمپین ایجاد شده مارگو وال اشتروم وزیر خارجه سوئد اعتراف کرد که در دولت مورد «آزار جنسی» قرار گرفته است.البته در فرهنگ غربی آزار جنسی ،طیفی از رفتار ها از آزارهای کلامی تا  جنسی و تعرض را شامل می شود.بر اساس شمارش توئیتر  در همان روزهای اول، بیش از 4٠٠هزار پیام با هشتگ metoo# منتشر شد. داستان‌های به اشتراک گذاشته شده به فیس‌بوک هم منتقل شد.تعداد بی‌شمار روایت‌ها و شیوه بیان ساده آن ها بسیار قابل توجه است. این دو کلمه خیلی زود به کلیدواژه تبدیل شد و در فهرست بیشترین موضوعات توئیت‌‌شده در سراسر آمریکا واروپا قرار گرفت. افراد بسیاری داستان‌ تجربه‌های شخصی کوتاه اما دردناکشان را مطرح می کنند. برخی دیگر از خاطرات خود در نوجوانی گفتند؛ عده‌ای هم از خاطرات بد آزار جنسی  در محل کارشان که هیچ‌وقت بازگو نکرده‌اند. افرادی هم از مشاهده اذیت و آزار و یا تجاوز در اطراف خود و از سکوت در برابر آن می‌گویند.  .واقعیت این است که از صنعت نمایش و سینما گرفته تا سیاست، مد، ورزش یا رستوران داری، روز به روز موارد بیشتری از رفتار آمیخته با آزار و اذیت یا سوءاستفاده‌های جنسی در غرب برملا می‌شود .اگر چه در سیاست یا مد، اتهامات برای مطرح شدن منتظر افشای ماجرای واینستین نبودند، اما هیچ گاه شهادت‌ها تا این حد گسترده نبوده است.بخش‌های اصلی که تحت تأثیر این معضل قرار دارند عبارتند از:
سینما


زمانی به هلن میرن - بازیگر پیش‌کسوت انگلیسی- گفته بودند که برهنگی در سینما گاهی به 'ضرورت هنری' است، گاه استثمار است. گفت: همه‌اش استثمار است.واقعیت هم همین است که کسی گمان نمی کرد افشاگری درباره تعرض جنسی هاروی واینستین به بازیگران و مدل های آمریکایی، به سونامی اعترافات درباره تجاوز جنسی برسد.حدود ۵۰ زن از هنرپیشه‌های سرشناس گرفته مانند گوئینت پالترو یا آنجلینا جولی تا هنرپیشه‌های کمتر شناخته شده این تهیه کننده را که چند جایزه اسکار برنده شده است یک بیمار جنسی توصیف کردند و این فهرست همچنان طولانی‌تر می‌شودو تاکنون حدود 50 زن به وی ایراد اتهام کرده اند .از آن زمان، دیگر تهیه‌کننده‌ها، بازیگران یا تولید کنندگان آشکارا به آزار و اذیت جنسی متهم شدند مانند روی پرایس Roy Price رئیس استودیو‌های آمازون که از سمتش استعفا کرد یا جیمز توباک تهیه کننده.  این میزان از افشاگری و برملاکردن انحرافات شخصیتی چند چهره سرشناس هالیوود و دنیای سرگرمی، آن هم در کمتر از یک هفته، هم باعث تعجب و حیرت همگانی به ویژه در میان خود فعالان و علاقه‌مندان سینما شده و هم سبب شده تا دیگر قربانیان جنایت‌های اخلاقی دیگر صنعت سینما در ادامه جرئت پیدا کنند و دست به اقدامات شجاعانه و افشاگری‌های بی‌سابقه‌ای بزنند.افشاگری های انجام شده پس از ماجرای هاروی واینستین به خوبی نشان داد که واقعیت  برخلاف آن چه که هالیوود در روایت های سینمایی خود از چهره های لیبرال  به عنوان انسان هایی پیشرو و چهره های مذهبی و سنتی به عنوان عامل آزار زنان و تجاوز به آنان نمایش می دهد، است .
رسانه
تلویزیون منتظر ماجرای واینستین نماند تا وارد گود شود. راجر ایلز Roger Ailes رئیس شبکه آمریکایی فاکس نیوز سال ۲۰۱۶ در پی متهم شدن به آزار و اذیت جنسی مجبور به استعفا شد. پس از او بیل اورایلی مجری مشهور این شبکه نیز آوریل ۲۰۱۷ با همین اتهام مجبور به ترک این شبکه شد.روزنامه نیویورک تایمز اوایل این هفته افشا کرد که اورایلی ۳۲ میلیون دلار به یک کارشناس مسائل حقوقی شبکه که او را به آزار و اذیت جنسی متهم کرده بود داده است  تا از پیگرد‌های قضایی مصون بماند.یک مقاله نویس سابق مجله «د نیو ریپابلیک» به نام لئون وایزلتیر Leon Wieseltier نیز در پی ماجرای واینستین به آزار و اذیت جنسی متهم شد.یک پروژه جدید این مجله که قرار بود توسط او آغاز شود در نطفه خفه شد و او  علنا بابت رفتار «شرم آور» خود عذرخواهی کرد.
مد
ماجرای واینستین در این جا نیز زبان‌ها را باز کرده است. کمرون راسل مانکن آمریکایی هفته گذشته در صفحه اینستاگرام خود از همکارانش خواست شواهد خود را درباره سوءاستفاده‌های جنسی اعلام کنند که موجی از پاسخ‌ها را برانگیخت.تری ریچاردسون عکاس مد نیویورکی نیز که در سراسر جهان بابت گرفتن عکس‌های تحریک‌کننده جنسی شناخته شده و از سال‌ها پیش به سوءاستفاده‌های جنسی از مدل‌هایش متهم است، دوشنبه با قطع همکاری از جانب شرکت کانده نست Condé Nast، مالک چند مجله معتبر عکاسی مواجه شد.
مالی
موارد آزار و اذیت جنسی در دنیای مالی که هنوز بسیار مردانه است به ندرت دیده و شنیده شده است، اما صندوق سرمایه گذاری قدرتمند فیدلیتی، یکی از معدود صندوق‌های سرمایه گذاری که توسط یک زن اداره می‌شود، اذعان کرد به تازگی دو مسئول رده بالای خود را به اتهام آزار و اذیت جنسی برکنار کرده است.
سیاست
جهان سیاست، در آمریکا مانند اروپا، به عنوان زمینه‌ای مناسب برای سوءاستفاده‌های مردان حاکم شناخته می‌شود همان گونه که رسوایی‌های بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا و اظهارات دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری نشان داد.ترامپ گفته بود قدرت این را دارد که هر کاری که می‌خواهد با زنان بکند. حالاکه رسوایی آزار جنسی هنرپیشگان زن هالیوود توسط هاروی واینستین، به اوج رسیده است،  دستگاه قضایی آمریکا از همکاران پیشین ترامپ خواسته است که بدون استثنا، تمامی مدارک دال بر اعمال آزار جنسی زنان توسط ترامپ را به دادگاه عالی ایالت نیویورک ارائه کنند. این پرونده قضایی در پی آن به جریان افتاده است که خانم «سامر زرووس» علیه دونالد ترامپ به اتهام افترا و تهمت شکایت کرد. سامر زرووس مدعی است که در سال ۲۰۰۷ زمانی که برای مصاحبه استخدام در یک برنامه تلویزیونی در یک هتل با ترامپ دیدار کرده از سوی وی مورد آزار جنسی قرار گرفته است.
در پی مطرح شدن سه اتهام آزار جنسی علیه جرج بوش پدر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، دیروز چهارمین زن از این کشور نیز اتهامی مشابه علیه وی مطرح کرد.بر اساس این گزارش، «آماندا استپلس» کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات مجلس سنا در سال ۲۰۰۶، بوش پدر را به آزار جنسی علیه خود در جریان برگزاری یک مهمانی خانوادگی همزمان با برگزاری کمپین انتخاباتی خود در همان سال متهم کرد.
افزون براین؛پس از این که مشخص شد 87 زن و شش مرد قربانی تعرض جنسی اعضای پارلمان اروپا شده اند، زنی که به عنوان دستیار در مجلس ملی فرانسه کار می‌کرده، از وجود "فهرست سیاه" نمایندگانی سخن گفت که زنان را مورد آزار جنسی قرار  می‌دادند. به گفته مارین توندلیه، کارکنان زن پارلمان "وقت ناهار یا نوشیدن قهوه، درباره رفتارهای برخی از نمایندگان مشخص به همدیگر هشدار می‌دادند".او در دوره قبلی مجلس فرانسه دستیار "سسیل دوفلو"، از وزیران سابق و عضو حزب سبزها بود. توندلیه افزود: "نام برخی از نمایندگان به طور مرتب بین ما تکرار می‌شد و می‌دانستیم که باید مواظب باشیم با آن ها در آسانسور تنها نباشیم." سگولن رویال، وزیر پیشین محیط زیست فرانسه نیز چندی پیش اعلام کرد که مجبور شده در وزارت خانه تحت تصدی‌ خود، با مشکل آزار جنسی که از او پنهان نگاه داشته می‌شد، مقابله کند.به گفته خانم رویال: "این اتفاق‌ها وقتی می‌افتد که مسئولان سعی در سرپوش گذاشتن روی آن دارند."مارین توندلیه  نیزدر اظهارات اخیر خود تاکید کرده: "یک گروه خاص از نمایندگان 'مست قدرت ' بودند و تمایل به تصاحب همه چیز داشتند."خانم توندلیه افزوده:"آن ها از راه‌های طولانی از خانه‌هایشان به پاریس می‌آمدند، شاید این باعث سبکسری آن ها می‌شد و به آن ها حس و حال تعطیلات می‌داد."
ورزش
مک‌کایلا مارونی قهرمان زن سابق ژیمناستیک آمریکا هفته گذشته اعلام کرد از سوی پزشک سابق تیم ملی بانوان مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته است.با آن که پزشک مد نظر که لری ناسار نام دارد ماه فوریه به ۲۲ مورد اتهام درباره آزار جنسی دختران کمتر از ۱۳ سال متهم شده بود، این نخستین بار بود که او آشکارا در این باره حرف می‌زد. این پزشک هم اکنون در زندان است.استیو پنی رئیس فدراسیون ژیمناستیک آمریکا ماه مارس به علت رسوایی نحوه مدیریتش که بیش از ۳۵۰ ژیمناست قربانی آن شده بودند، مجبور به استعفا شد.
 رستوران داری
اتهامات آزار و اذیت جنسی علیه سرآشپزان بزرگ نیز شروع به افشا شدن کرده است.در آمریکا، جان بش سرآشپز معروف که در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی ظاهر شده است، دوشنبه پس از متهم شدن به آزار و اذیت جنسی استعفا کرد.
او وجود فرهنگ آزار و اذیت جنسی را در مؤسسه خود که مقر آن در نیو اورلئان است و ۱۲۰۰ کارمند و ۱۲ رستوران دارد، رد می‌کند هر چند چندین نفر از کارکنان زن او اعلام کردند قربانی آزار و اذیت جنسی شده‌اند بی آن که بتوانند از مدیریت شکایت کنند.
#خوکت را افشا کن
پس از به راه افتادن جنبش « Me too »‌، اینک در فرانسه و توسط زنان این کشور در فضای مجازی، هشتگی مشابه راه‌افتاده  با عنوان «خوکت را افشا کن». گفته می‌شود شدت فساد جنسی در فرانسه به حدی بحرانی است که به عنوان قدم اول قرار است یکی از وزیران دولت، لایحه قانونی را درباره ممنوعیت تعرض جنسی در خیابان تسلیم مجلس کند! و بسیاری امیدوارند که لایحه‌ای هم درباره منع تعرض جنسی در محیط کار به مجلس برود!
آزار نیمی از زنان انگلیسی در محیط کار
تحقیقاتی که شبکه خبری بی‌بی‌سی انجام داده نشان می‌دهد، 53 درصد از زنان انگلیسی در محیط کار تجربه آزار و اذیت جنسی را دارند، اما 63 درصد آنان هرگز این مسائل را گزارش نمی‌کنند.این آزارها شامل تجاوز جنسی، کلمات و عبارات نامناسب و اقدامات آزاردهنده در محل کار و تحصیل می‌شود. این مسئله تنها متوجه زنان نیست و 20 درصد مردان نیز در محیط کار و تحصیل، تجربه آزار و اذیت جنسی را داشته‌اند! سال گذشته نیز تحقیقات مشابهی انجام گرفته بود که نشان می‌داد 52 درصد از زنان در محیط کار آزار و اذیت می‌بینند. اماموضوع سوءاستفاده جنسی سیاستمداران انگلیسی از کودکان در دهه‌های متعدد نیز، در سال‌های اخیر با شکایت افراد بزرگ سالی که در دوره کودکی مورد استثمار آنان بودند، به دغدغه‌ای در انگلیس تبدیل شده است.نشریه «بریت بارت لندن» گزارش کرد، هفت پلیس در سراسر انگلیس در جست‌وجوی سوءاستفاده جنسی تاریخی از کودکان در میان مقامات انگلیس از جمله «سر ادوارد هیث» نخست‌وزیر پیشین انگلیس بودند که در سال 2005 میلادی در سن 89 سالگی در گذشت. با این حال وی تنها سیاستمدار انگلیسی نبوده که در این باره متهم شده و چندین سیاستمدار دیگر بریتانیایی از جمله سایریل اسمیت، سیاستمدار لیبرال دموکرات و لرد جانر، نماینده سابق پارلمان این کشور از حزب کارگر هم چنین اتهاماتی دریافت کرده بودند.آمارهای رسمی منتشر شده از سوی پلیس انگلیس، از آمار بسیار بالا و تکان‌دهنده سوءاستفاده جنسی از کودکان در این کشور حکایت دارد. به گزارش روزنامه دیلی میل، آمارهای پلیس انگلیس نشان می‌دهد هر ۲۰ دقیقه یک کودک در انگلیس مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است و روزانه بیش از 60 مورد تجاوز جنسی به کودکان به پلیس گزارش می‌شود.در آوریل 2015 دانشگاه هاروارد نیز یک نظرسنجی در میان دانشجویان خود انجام داد که بخشی از پروژه پژوهشی بزرگی بود که در 64 دانشگاه معتبر آمریکا و در میان 150 هزار دانشجوی آن ها (اعم از دانش آموخته  و یا مشغول به تحصیل) درباره تعرضات جنسی انجام می شد. نتیجه این پژوهش که در سپتامبر 2015 منتشر شد، بسیار تکان دهنده بود. نظرسنجی فوق نشان می‌داد که ۷۲.۲ درصد از دانشجویان دختر حاضر در این آمارگیری، در زمان حضورشان در دانشگاه هاروارد مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. گزارش و نظرسنجی فوق در کنار گزارش چند ماه قبل «آژانس حقوق بنیادین» (FRA) در اروپا که نشان می‌داد نیمی از زنان این قاره به اصطلاح مدرن، از 15 سالگی مورد تعرض جنسی قرار گرفته و در کنار نامه سال گذشته 17 زن سیاستمدار فرانسوی (از جمله کریستین لاگارد، رئیس‌ صندوق بین‌المللی پول) که اعتراف کرده بودند در دوران فعالیت سیاسی خود، مورد تجاوز همکاران مرد قرار گرفته‌اند و در کنار گزارش مهم سال 2016 نوردیک از دانشگاه استکهلم سوئد که کشورهای رکورد‌دار تجاوز جنسی را دانمارک، سوئد ، کانادا ، آمریکا و انگلیس اعلام کرده بود بیانگر این مطلب است که جهان غرب با بحران عمیقی در زمینه برخورد با زنان مواجه شده است.