حسین طاهری فرد

هنوز چند ماه از آغاز به‌کار دولت دوازدهم نگذشته است. اما با وجود گذشت همین مدت کوتاه موجی از پشیمانی و انتقاد در میان برخی از رای‌دهندگان روحانی به وجود آمده است. حامیان چندماه قبل روحانی، او را متهم به عدم پی‌گیری قول‌ها و وعده‌هایی که در دوران انتخابات بیان کرده بود می‌کنند و آشکارا به آینده دولتش با این رویه اعلام تردید می‌نمایند. در این میان البته گروه پرشماری از هواداران روحانی هنوز بر لزوم تداوم حمایت از دولت تاکید می‌کنند. حال سوال اساسی این است که در مقابل این «پشیمانی یا عدم پشیمانی از حمایت از روحانی» باید چه موضعی اتخاذ کنیم؟
بدون تردید بخشی از این انتقادات، واکنش طبیعی رای‌دهندگان به عدم تحقق برخی شعارها و وعده‌های روحانی است. اما بخش مهم‌تر به تلاش هدفمند و برنامه‌ریزی شده مخالفان دولت برای مایوس کردن مردم بر می‌گردد. به باور تحلیل‌گران و ناظران‌سیاسی، روحانی و دولتش جای نقد دارد اما عملکردش در مجموع قابل دفاع است. از این رو اکثریت حامیان
24 میلیونی روحانی نه تنها از حمایت و رای به او پشیمان نیستند که همچنان قاطعانه از ایشان حمایت می‌کنند و اگر همین حالا
قرار باشد بار دیگر میان او و رقبایش در انتخابات دست به انتخاب بزنند، باز هم روحانی را برگزیده و از این دولت حمایت می‌کردند.


در خرداد 92 اکثریت مردم خسته از افراط‌ و تفریط، تورم ۴۰ درصدی، رشد منفی اقتصادی و شعار زدگی تصمیم گرفتند برای باز گرداندن اعتدال‌ و عقلانیت به کشور، کلید پاستور را به روحانی بسپارند. خیلی از ما به روحانی رای دادیم تا دوران جدیدی در زمینه مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران به‌وجود آید. حسن روحانی با همه سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌های مخالفان توانست در زمینه پرونده هسته‌ای، مهار تورم، رشد اقتصادی و کاهش تنش‌های سیاسی کارنامه نسبتاً قابل قبولی از خود ارائه دهد.
در اردیبهشت ٩۶ علیرغم برخی کاستی‌ها و مشکلات، «آگاهانه با امید به آینده بهتر» بار دیگر به اعتدال و عقلانیت روحانی اعتماد کردیم. به روحانی رای دادیم تا نگذاریم فرصت‌طلبان با پوپولیسم فریب‌کارانه، کشور را از راه درستی که پیش گرفته است برگردانند. به روحانی رای دادیم چراکه گفتمان روحانی مانع تداوم انحصار‌طلبی اقتدارگرایان و اصولگرایان خاص در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است. به روحانی رای دادیم چراکه تداوم و استمرار حاکمیت اعتدال و عقلانیت موجب باز شدن درهای پیشرفت و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، بهبود منزلت و اقتدار ایران در عرصه جهانی و منطقه‌ای و گسترش دموکراسی، آزادی و فرهنگ خواهد شد.
ما منتقدیم اما به هیچ وجه پشیمان نیستیم. از رایی که در اردیبهشت 96دادیم دفاع می‌کنیم و به خوبی می‌دانیم که چه تصمیم مهمی گرفتیم. همین که امروز می‌توانیم با مخالفت و نقد خود بر
نهایی شدن یک تصمیم اثر بگذاریم، به معنای آن است که در انتخابات درست عمل کرده‌ایم. تصمیمات و سیاست‌های نادرست و مسئله‌دار را به چالش می‌کشیم اما حامی دولت بانقد خود خواهیم بود. حق انتقاد و مطالبه‌گری را برای خود محفوظ می‌دانیم و این به معنای پشیمانی نیست، این عین دموکراسی است.
در شرایط کنونی روحانی به‌درستی می‌داند که برای تحقق اهداف و برنامه‌هایش همچنان نیازمند تداوم حضور سیاسی و اجتماعی حامیانش است و اگر موفق به جلب رضایت افکار عمومی نشود،
ادامه کار برای او و دولتش دشوار خواهد بود. این‌روزها حسن روحانی تحت فشار زیادی قرار دارد. او باید صادقانه با مردم از مشکلات دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور سخن بگوید. یقیناً مردم سخن صادقانه را بسیار خوب درک می‌کنند و عملکرد یک رئیس‌جمهوری را با ملاحظات و محدودیت‌های او می‌سنجند. روحانی باید صدای انتقادها را بشنود و با رویکردی واقع‌بینانه نسبت به رصد مطالبات افکار عمومی اقدام کرده و در راستای تحقق شعارها و وعده‌های انتخاباتی خود قدم بردارد.
آقای رئیس‌جمهور؛ ما ناامید نشدیم و هنوز بر آن عهدی که بستیم پای‌بندیم و از شما هم می‌خواهیم که سر پیمان خود با مردم بمانید.