مانع حضور ملک مطیعی در تلویزیون مشخص شد

آفتاب‌یزد - گروه فرهنگی: شاید خود ناصر ملک مطیعی هم هرگز فکر نمی‌کرد که دعوتش به تلویزیون این‌همه حاشیه و جنجال داشته باشد. از دعوتی که پس از 40 سال، آن هم در یک روز و در دو برنامه پرطرفدار تلویزیونی انجام گرفت تا قطع ناگهانی یکی از این دو برنامه و کنسل‌شدن کل برنامه بعدی و جایگزین‌شدن برنامه‌های دیگر به‌جای این برنامه‌ها. نکته بارز و جالب توجه آن بود که پیشکسوت سینمای ایران نه اصراری کرده بود و نه تشنه‌دیدن شدن در قاب تلویزیون بود، اما او را آوردند که نشانش دهند و نشانش ندادند و با این کار تلویزیون هم بر بار محبوبیت او بیش از پیش افزود و هم خود را سرخورده‌تر و شکست‌خورده‌تر از گذشته کرد. چند روزی گذشت و کسی بابت قطع این برنامه‌ها توضیحی نداد. در این میان، اما یک موضوع درباره ناصر ملک مطیعی و دعوتی که دو برنامه از دو شبکه مختلف از وی کرده بودند در فضای مجازی مطرح شد. اینکه شبکه شما و شبکه نسیم برای رقابت با هم و اینکه کدامیک اول ناصر ملک مطیعی را روی آنتن بفرستند پخش برنامه پیشکسوت سینما را کنسل و آن را به زمانی دیگر موکول کردند. موضوعی که خیلی زود و با اطلاعاتی که خبرگزاری اصولگرای فارس منتشر کرد در هاله‌ای از ابهام قرارگرفت. این خبرگزاری در گزارشی کوتاه دلیل قطع برنامه «من و شما» و همینطور «دورهمی» را مطلع شدن علی عسکری از میهمان این برنامه‌ها اعلام و نوشت: «... حواشی پیش آمده راجع به حضور ناصر ملک مطیعی و اینکه اصلا می‌تواند روی آنتن رسانه ملی برود یا خیر و تب و تابی که در فضای مجازی به‌وجود آمد، باعث شد علی‌ عسکری، رئیس سازمان صداوسیما خود وارد ماجرا شود و در حالی که تیتراژ برنامه من و شما به روی آنتن رفته بود و دقایقی از برنامه پخش شده بود، تلفنی برنامه را از روی آنتن پایین بکشد و دستور حذف بخش‌های مربوط به ملک‌مطیعی در دورهمی را هم صادر کند.» این خبرگزاری در پایان، خاطرنشان کرده: «به‌دلیل ناهماهنگی‌هایی که در دعوت از این میهمان پرحاشیه به تلویزیون انجام شده بود، علی عسکری به مدیران شبکه‌های شما و نسیم تذکر داده است.»
تا اینجای کار تقریبا همه چیز مشخص شده بود و آب داشت از آسیاب می‌افتاد که ناگهان روزنامه معلوم‌الحال و همیشه معترض کیهان به کاسه‌ای داغ‌تر از آش تبدیل شد و به قولی هیزم ماجرای ملک مطیعی و تلویزیون را زیاد کرد. این روزنامه در گزارشی تلویزیون و دو شبکه شما و نسیم را متهم به روی صحنه آوردن و تجلیل از ناصر ملک مطیعی کرده و وی را بازیگر فیلمفارسی‌ و مبتذل رژیم شاه معرفی کرده است. این روزنامه در بخشی از متن خود نوشته است:
«...تازه‌ترین برنامه از این دست، تجلیل از ناصر ملک مطیعی، بازیگر برخی فیلم‌های مستهجن سینمای دوران طاغوت بود که به طرز سوال‌برانگیزی قرار بود چهارشنبه گذشته در دو برنامه «دورهمی» در شبکه نسیم و «من و شما» در شبکه شما، روی آنتن رسانه ملی برود که با هوشیاری مدیران پخش این دو شبکه، تا این زمان، از پخش هر دو برنامه جلوگیری به عمل آمده است. اینکه چگونه می‌شود در این زمان، ناگهان تهیه‌کننده دو برنامه تلویزیونی همزمان بدون هیچ دلیل و توجیه و مناسبتی به سراغ یکی از بازیگران سینمای طاغوت بروند که مدتهاست جریان‌هایی در داخل و خارج کشور درصدد مطرح ساختن و تجلیل از او هستند، بایستی برخی مدیران رسانه ملی پاسخگو باشند که قاعدتا چراغ سبز حضور وی در تلویزیون را به تهیه‌کنندگان یاد شده داده‌اند. اما آیا این مدیران خود حاضرند حتی یکی از پوسترهای فیلم‌های مبتذل این بازیگر که اغلب مملو از برهنه‌گرایی و صحنه‌های غیراخلاقی است را به خانواده خود نشان دهند؟!» این روزنامه در بخش دیگری از متن خود ملک مطیعی را متهم به بازی در نقش‌های جاهلی کرده و نوشته است:«به‌راستی چنین فردی که حاضر نیست حتی گذشته خود را به نقد بکشد، با رواج دادن تیپ‌های جاهلی و کلاه مخملی به‌عنوان شخصیت‌های مثبت در فضاهای ضداخلاقی همچون کاباره‌ها و کافه‌ها، چگونه از نظر برخی افراد، پیشکسوت و حتی پدر سینمای ایران محسوب می‌شود؟!» کیهان در ادامه آورده است:«نکته جالب این است که حتی تلویزیون شاه به‌دلیل ابتذال بیش از حد اینگونه فیلم‌ها جرات نداشت، آنها را در کانال‌های خود نمایش دهد! تنها پس از سال‌ها و در اواخر دوران رژیم گذشته به نمایش معدودی آثار سینمای فارسی که به فیلم‌های موج نو معروف بودند، اقدام کرد.» روزنامه تحت امر حسین شریعتمداری در پایان با انتقاد تند و تیز از عملکرد صداوسیما به طرح سوالی از تلویزیون پرداخته و نوشته است:«... حال باید پرسید چه اتفاقی افتاده که در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حداقل معیارهای فرهنگی برای دعوت از میهمانان برنامه‌ها رعایت نمی‌شود؟ آیا مسئولان رسانه ملی مشغول مدیریت این سازمان عریض و طویل هستند یا تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان فربه شده از توجهات بیش از حد؛ مشغول مدیریت آنها هستند؟» باید پذیرفت آنچه روزنامه کیهان در متن گزارش گونه و سراسر انتقاد خود به آن پرداخته، موضوع
جدید و تازه‌ای نیست، چراکه با سابقه‌ای که از این روزنامه سراغ داریم اگر شب هنگام آسمان ابری باشد و بارانی نبارد این روزنامه لب به انتقاد گشوده و کائنات را متهم می‌کند که باران را برای کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌فرستد و تنها ابرش را به ما می‌دهد. به هر روی آنچه مبرهن است این است که می‌توان مخالفت روزنامه کیهان را با حضور ناصر ملک مطیعی در تلویزیون مخالفتی از پیش مشخص دانسته و به این نکته که یکی از عوامل متعددی که باعث شد چهارشنبه شب ناصر ملک‌مطیعی روی آنتن
تلویزیون ظاهر نشود همین روزنامه کیهان است ، اشاره کرد. چراکه پیشتر شاهد پیش‌بینی اتفاقات بعدها رخ داده از سوی این روزنامه بوده‌ایم. آنچه در پایان این گزارش می‌توان به آن امیدوار بود این است که کیهان می‌تواند به دیگر برنامه‌های تلویزیون که تکراری، نخ‌نما و پوسیده شده‌اند نیز انتقاد کرده و با این کار کمکی به بهبود برنامه‌سازی در تلویزیون کند.