همه پرسي راه پايان اختلافات

آرمان: دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان از پشت تریبون مراسم 22 بهمن با تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب‌گفت: از خداوند بزرگ عظمت و درود فراوان را برای روح امام راحل و ارواح طیبه همه شهیدانی که با نثار جان خود انقلاب این سرزمین را به پیروزی رساندند، می‌خواهم. روحانی با اشاره به‌آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی افزود: سال آینده که سال چهلم انقلاب است، باید به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد. از لحاظ تاریخی چه بخواهیم و چه نخواهیم چهلمین سال انقلاب اسلامی است اما در واقعیت باید وحدت و اتحاد ملی را بیش از گذشته در سال آینده شاهد باشیم.
دعوت به قطار انقلاب
رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه وقتی انقلاب ما پیروز شد که همه ما با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فروانی وجود داشت، ادامه داد: به طور طبیعی برخی خود خواستند که از این قطار پیاده شوند و برخی را هم ما پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم. امروز باید همه را مجددا دعوت به سوارشدن کنیم. همه ما یک آرمان داریم و در پی عظمت ایران بزرگ هستیم. ما دنبال تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی اسلامی در دل جوانان عزیزمان هستیم.
اعتقاد به قانون اساسی


روحانی ادامه داد: ‌ما امروز در سرزمین‌مان نیاز به همه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و به همه ملتی که اعتقاد به قانون اساسی دارند، داریم. هرکس به این قانون اعتقاد دارد، او انقلابی است. تمام اقوام و مذاهب، تمام ادیان از اسلام، یهودیت، مسیحیت و زرتشتی و هرکس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم. بزرگ‌ترین ثمره انقلاب و میراث امام، قانون اساسی ماست. این معیار را همواره به عنوان معیار اساسی برای وحدت و اتحاد بدانیم.
پاسخ منفی به آمریکا
روحانی با اشاره به اقدامات آمریکا در سازمان ملل علیه ایران گفت: می‌خواستند در شورای امنیت علیه ما توطئه کنند اما پاسخ منفی گرفتند. آنها در مساله برجام ورود کردند و خواهان از بین رفتن آن شدند. برجام یک توافق مهم منطقه‌ای و یک دستاورد بزرگ است. باید بگویم که ملت ما بر عهد خود پایبند است و آنها هم ملزم به پایبندی هستند و اگر بخواهند از آن خارج شوند ضرر آن را خواهند دید. وی با اشاره به اعلام بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند شهر بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت صهیونیست‌ها معرفی کنند اما همه کشورها با این توطئه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کردند.
سرمایه‌گذاری خارجی
رئیس جهور با بیان اینکه ایران توانسته است ۳۲ میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی پس از انعقاد برجام جذب کند، گفت: این به معنای رشد ایران است، ما همچنین توانسته‌ایم پنج‌میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دیگر را جذب کنیم که این البته به معنای توانمندی اقتصادی ایران است. روحانی با اشاره به افزایش تولید و استخراج گاز از منطقه اقتصادی پارس جنوبی گفت: ما در تولید و استخراج گاز از همسایه‌مان قطر پیشی گرفتیم. اگر ما زمانی از میادین مشترکی که با عراق داریم روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کردیم امروز میزان آن به ۳۰۵ هزار بشکه رسیده است. عزت ایرانی در این مقولات اثبات می‌شود.
وضعیت بهداشت و درمان
روحانی در ادامه با بیان اینکه شرایط بهداشت و درمان در کشور ارتقا یافته و مخارج بهداشت مردم کاهش یافته است گفت: مخارج بهداشت مردم در دولت یازدهم و دوازهم از ۳۷درصد به ۶ درصد کاهش یافته است.
گندم، فولاد و بنزین
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران در تولید فولاد اسفنجی در جهان رتبه اول را دارد گفت: چند روز پیش در افتتاح پروژه فولادی گفتم که در تولید فولاد در دنیا پیشرو هستیم ما ۳۲ میلیون تن فولاد تولید کرده‌ایم که این یک رکورد در دنیا است. همچنین پنج فاز مهم پارس جنوبی را افتتاح کردیم که این یک حرکت بزرگ در مسیر توسعه است. همه اینها سبب شده که ایران هجدهمین اقتصاد برتر در سطح جهان باشد. ما همچنین در برخی از محصولات استراتژیک همچون گندم و بنزین به خودکفایی رسیده‌ایم و پیشرفت‌های فراوانی را در این مسیر به دست آورده‌ایم. در عرصه پتروشیمی هم به یک قدرت بزرگ تبدیل شده‌ایم.
اتصال پنج استان به راه‌آهن
روحانی با اشاره به اینکه به ۱۹۰۰ هزار تن در تولید شکر رسیدیم گفت: در صادرات غیر نفتی پیشی گرفتیم هر چند واردات بیش از صادرات است اما امسال به همان اندازه صادرات غیر نفتی خواهیم داشت. روحانی با بیان اینکه در زیربنای اینترنتی جلوتر از کشورهای همسایه هستیم گفت: ۲۰۰هزار شغل در سایه اینترنت و پهنای باند و موبایل نسل ۳و۴ ایجاد کردیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم. وی ادامه داد: ۲ هزار شرکت دانش بنیان توانسته به جایگاه تولید برسد. ۵استان به ریل وصل شده یا در ماه آینده وصل خواهد شد. ۴۶۷ کیلومتر ریل در عرض یکسال و هزار واگن باری به ناوگان ما افزوده شده است و شاهد پیشرفت قابل ملاحظه در این زمینه هستیم. وی گفت: ما حق‌مان را در بازار نفت پس گرفتیم.
اصلاح اقتصاد کشور
رئیس‌جمهور گفت: ما در زمینه مالیات و بانک و بودجه‌ریزی عقب ماندگی‌هایی داریم که باید آن را جبران کنیم. دولت دوازدهم یکی از اهداف بلندش، ایستادگی در برابر فشارهای مختلف خارجی و داخلی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است. اقتصاد کشور ما باید اصلاح شود. در بودجه سال ۹۷ قدم‌هایی برداشتیم. به ملت ایران اعلام می‌کنیم؛ ما در زمینه محیط زیست کاستی‌هایی داریم؛ کلانشهرهای ما از لحاظ هوا آلوده است. شدت انرژی و مصرف ما قابل قبول نیست. اینکه در روز پنج و نیم میلیون بشکه نفت یا گاز معادل را صرف می‌کنیم قابل قبول نیست.
نوسازی خودروها
روحانی خاطر نشان کرد: تمام خودروهای فرسوده و نیمه‌فرسوده را در دولت دوازدهم باید از رده خارج کرد. این در صورتی است که تولید داخلی هم قدم با ما بیاید. ما مصمم هستیم. هرکس کامیون و اتوبوس فرسوده دارد، بدهد و یک کامیون نو به نصف قیمت دریافت کند. هزینه این کامیون‌ها از مسیر صرفه‌جویی تامین می‌شود. رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما از لحاظ توانمندی حاضریم سالی ۷۰ هزار خودروی فرسوده را خارج کنیم. ۲۰۲ هزار کامیون سنگین و نیمه سنگین فرسوده داریم که می‌توانیم در سه سال خارج کنیم، به شرطی که تولید داخلی هم پای دولت حرکت کند. نوسازی ناوگان یکی از تصمیمات این دولت است.
ادامه در صفحه 6