چه چیزی طلا را جذب می‌کند؟ | مواد جذب کننده طلا چیست؟

بسیاری از مردم طلای خالص در خانه ندارند تا بررسی کنند که آیا مغناطیسی است یا خیر و هر جواهراتی کمتر از طلای ۲۴ عیار حاوی فلزات دیگری است تا در برابر خراشیدگی سخت‌تر داشته باشد. طلا به خودی خود جذب میدان‌های مغناطیسی نمی‌شود که ما در زندگی روزمره با آن مواجه می‌شویم. اگر میدان مغناطیسی عظیمی دارید، طلا تا حدی کمی مغناطیسی خواهد بود. به جرات می‌توان گفت که طلا مغناطیسی نیست.

اگر گوشواره‌های «طلای اصل» شما جذب آهنربا شوند، چه چیزی به شما می‌گوید؟ اول از همه، اگر طلایی که خریداری کرده‌اید مغناطیسی است، پس داخل آن آهن (یا شاید نیکل) وجود دارد. در واقع، این یکی از راه‌های تشخیص طلا بودن جواهرات است. اگر به یک آهنربا جذب نشود، آهنی وجود ندارد، اما هنوز ممکن است طلا نباشد. کلاهبرداران، جواهراتی با روکش طلا و از جنس سرب، مس و آلومینیوم می‌فروشند. همه جذب آهنربا نمی‌شوند.

بیشتر طلای مورد استفاده در جواهرات در واقع ترکیبی از نقره و طلا است. مانند طلا، نقره جذب آهنربا نمی‌شود. حتی ممکن است فلزات دیگری مانند مس، پلاتین یا نیکل با طلا مخلوط شده باشد تا رنگ‌های متفاوتی به آن بدهد. آن‌ها همچنین مقاومت آن را بالاتر می‌برند تا خم نشود یا خراشیده نشود. بنابراین حتی اگر طلای شما مغناطیسی نیست، به این معنی نیست که خالص است.

 

اصول مغناطیس

برای درک اینکه آیا طلا دارای خواص مغناطیسی است، ابتدا باید اصول مغناطیس را درک کنیم. آهنرباها دو قطب دارند که معمولاً به آن‌ها قطب شمال و جنوب می‌گویند. قطب‌های همنام یکدیگر را دفع می‌کنند، در حالی که قطب‌های مخالف جذب می‌شوند. مواد مغناطیسی مانند آهن و نیکل به دلیل همسویی ذرات اتمی خود می‌توانند میدان مغناطیسی ایجاد کنند.

برخی از فلزات مانند آهن، نیکل و کبالت به دلیل وجود الکترون‌های جفت نشده در ساختار اتمی خود، ذاتا مغناطیسی هستند. این الکترون‌های جفت نشده میدان‌های مغناطیسی کوچکی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند فلز خواص مغناطیسی از خود نشان دهد. وقتی این مواد در حضور میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند، می‌توانند جذب یا دفع شوند.

طلا، با وجود فلز بودن، رفتار مغناطیسی مشابهی با آهن یا نیکل از خود نشان نمی‌دهد. در شکل عنصری خالص خود، مغناطیسی نیست. این خاصیت به دلیل آرایش خاص اتم‌های طلا است که منجر به ‌عدم شکل‌گیری الکترون‌های جفت نشده می‌شود. در نتیجه، طلا فاقد شرایط لازم برای ایجاد میدان مغناطیسی است و در حضور آهنربا جذب یا دفع نمی‌شود.

آیا طلا مغناطیسی است؟

در هسته اصلی این موضوع، ویژگی اساسی طلا نهفته است، ماهیت غیر مغناطیسی آن. بر خلاف فلزات آهنی مانند آهن یا فولاد، طلا به میدان‌های مغناطیسی پاسخ نمی‌دهد. این بدان معنی است که حتی قوی‌ترین آهنرباها که معمولاً از نئودیمیم ساخته می‌شوند، نمی‌توانند مستقیماً طلا را جذب کنند.

اگر طلای شما مغناطیسی است، داخل آن آهن یا نیکل وجود دارد. طلای خالص جذب میدان‌های مغناطیسی نمی‌شود، اما اگر میدان مغناطیسی عظیمی روی طلا اعمال شود، طلا کمی حرکت می‌کند و سپس کمی آن را دفع می‌کند. با این حال، این بسیار اندک است.

ماهیت غیر مغناطیسی طلا ناشی از ساختار اتمی آن است. هر اتم طلا دارای یک پیکربندی الکترونی پایدار است که خود را در معرض مغناطیس قرار نمی‌دهد. در نتیجه، طلا بدون توجه به قدرت میدان‌های مغناطیسی، تحت تأثیر میدان‌های مغناطیسی قرار نمی‌گیرد.

علاوه بر این، طلا اغلب به شکل خالص یا مخلوط با مواد معدنی غیر مغناطیسی یافت می‌شود. در حالی که برخی از ذخایر طلا ممکن است حاوی مقادیر کمی از مواد مغناطیسی مانند سنگ آهن یا مگنتیت باشند، این مواد معمولاً در مقادیر کافی برای جذب موثر توسط آهنرباهای قوی کافی نیستند.

علاوه بر این، حتی اگر طلا در کنار مواد مغناطیسی یافت شود، فرآیند استخراج آن با آهنرباها غیرعملی خواهد بود. طلا یک فلز چگال و چکش‌خوار است که اغلب در ذرات کوچک یا قطعات کوچکی وجود دارد که می‌توانند به راحتی در رسوب فرو بروند یا در شکاف‌ها قرار بگیرند.

سرمایه‌گذاری در طلا

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در ذهن سرمایه‌گذاران وجود دارد، این است که برای سرمایه گذاری شمش طلا بهتر است یا سکه. شمش‌های طلا محتوای طلای بالاتر و طیف وسیعی از اندازه‌ها را ارائه می‌دهند که آن‌ها را به گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذارانی تبدیل می‌کند که به دنبال سرمایه‌گذاری مقرون‌به‌صرفه در طلا هستند. با این حال، ممکن است نقد شوندگی آن‌ها کمتر باشد. سکه، یک گزینه در دسترس‌تر است که از طریق پلتفرم‌های خرید و فروش طلا می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

خرید طلا از پلتفرم‌های معتبر

همانطور که اشاره کردیم، طلا خاصیت مغناطیسی ندارد و در صورتی که طلای شما جذب آهنربا بشود، نشان‌دهنده این است که خلوص آن بسیار پایین است. اما جذب آهنربا نشدن نمی‌تواند یک عامل تعیین کننده برای تایید اصالت طلای شما باشد. شما باید از پلتفرم‌های معتبر خرید و فروش طلا و طلافروشی‌ها خرید خود را انجام دهید. برخی از سودجویان با ارائه قیمت‌های پایین‌تر، جواهراتی را به شما می‌فروشند که خلوص طلای آن‌ها کم است.

یکی از پلتفرم‌های معتبری که می‌توانید معاملات طلا را به صورت آنلاین در آن انجام دهید، طلاسی است. برای اطلاع از قیمت‌ها نیز می‌توانید از پلتفرم قیمت لحظه ای طلا سی کمک بگیرید. این پلتفرم به شما کمک می‌کند تا طلای اصل را خریداری کنید یا با هر میزان سرمایه و بدون نیاز به دریافت فیزیکی آن، طلای آب شده خریداری کنید.

جمع‌بندی

 آهنرباها طلا را جذب نمی‌کنند. نه طلای خالص و نه طلای ۱۸ عیار هیچ جاذبه مغناطیسی ندارند. عناصری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم خواص مغناطیسی از خود نشان می‌دهند عبارتند از آهن، کبالت، نیکل و آلیاژهای آن‌ها. اگر طلای معدنی حاوی سطوح بالاتری از مواد مغناطیسی باشد، ممکن است به طور بالقوه آهنربا را جذب کند.

طلا حاوی عناصر آهن نیست و بنابراین فاقد جاذبه مغناطیسی به آهن ربا است. اگر طلای خریداری شده دارای خاصیت مغناطیسی باشد، طلای اصلی نیست یا خلوص آن کم است و میزان آهن بیشتری دارد.

در طبیعت، موادی که می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم جذب آهنربا شوند، عمدتاً شامل آهن، کبالت، نیکل و آلیاژهای آن‌ها هستند. اجزای اصلی طلای خالص یا طلای ۱۸ عیار طلا و نقره هستند که هر دو غیر مغناطیسی هستند.

دسته دیگری از طلا که به عنوان طلای معدنی شناخته می‌شود، طلای خالص نیست. اگر حاوی سطوح بالاتری از مواد مغناطیسی باشد، این احتمال وجود دارد که به یک آهنربا جذب شود، اگرچه این تضمین نمی‌شود.