طراحی کانتر آشپزخانه مدرن | انواع کانتر آشپزخانه


چکیده : کانتر آشپزخانه که به آن پیشخان هم گفته می‌شود، بخشی از کابینت‌های زمینی بوده که گاهی در مرز آشپزخانه و پذیرایی قرار می‌گیرد تا محدوده‌ی آشپزخانه‌های اپن را مشخص کند، گاهی هم در مرکز آشپزخانه نصب می‌شود.

برخی طراحان داخلی، کانتر آشپزخانه را قلب طراحی آشپزخانه می‌دانند. خوشبختانه در سال‌های اخیر به واسطه نیاز مشتریان و خلاقیت طراحان، متریال‌ها و ساختارهای مختلفی برای کانتر آشپزخانه طراحی شده است. هر کدام از انواع کانتر آشپزخانه دارای نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود هستند که عدم آگاهی از آن، می‌تواند منجر به نتایج نامطلوبی برای مشتریان شود. ما در این مقاله می‌خواهیم ابتدا شما را با کانتر آشپزخانه آشنا کرده و سپس انواع کانتر آشپزخانه را به طور تخصصی بررسی کنیم.

کانتر آشپزخانه چیست؟

کانتر آشپزخانه که به آن پیشخان هم گفته می‌شود، بخشی از کابینت‌های زمینی بوده که گاهی در مرز آشپزخانه و پذیرایی قرار می‌گیرد تا محدوده‌ی آشپزخانه‌های اپن را مشخص کند، گاهی هم در مرکز آشپزخانه نصب می‌شود. کانتر در اغلب اوقات به شکل مستطیل و گاهی هم به صورت مربع طراحی شده و برای آماده سازی مواد غذایی، سازماندهی لوازم آشپزخانه، نظم دادن به ادویه یا حتی سرو غذا استفاده می‌شود. کانتر آشپزخانه با انواع سبک‌های طراحی داخلی سنتی و مدرن همخوانی داشته و می‌تواند در عین کارایی، جنبه زیبایی هم داشته باشد. برای ساخت آن از متریال‌های مختلف از جمله: چوب، سنگ طبیعی، کامپوزیت و … استفاده می‌شود.

انواع کانتر آشپزخانه

کانتر آشپزخانه از نظر مواد سازنده می‌تواند به دسته‌های زیر تقسیم بندی شود:

کانتر چوبی آشپزخانه

کانترهای چوبی معمولا از چوب درخت‌های تنومند و با کیفیتی مانند گردو، بلوط و … ساخته می‌شوند. استفاده از چوب، گرمای رنگ فضای داخلی را افزایش داده و برای سبک‌های طراحی آشپزخانه ارگانیک مناسب است. کانتر چوبی برای آشپزخانه، زمانی می‌تواند دوام بالایی داشته باشد که ابتدا با چسب و روغن‌های ضد آب تقویت شده و سپس موارد نگهداری آن به خوبی رعایت شود. کانتر آشپزخانه چوبی یکی از بهترین گزینه‌ها برای خانه‌های ویلایی و کلبه جنگلی است.

کانتر کوارتز آشپزخانه

کانتر کوارتز که از ترکیب سنگ طبیعی، رزین، رنگدانه و برخی مواد مقاوم تشکیل می‌شود، نوعی سنگ مصنوعی بوده که دارای تنوع رنگ بسیار بالایی است. سنگ مصنوعی کوارتز بسته به کیفیت متریال و شرکت سازنده می‌تواند آنتی باکتریال بوده و مقاومت بالایی داشته باشد. سطح این سنگ بسیار براق بوده و امکان نظافت آسان را به کاربران می‌دهد. کانتر کوارتز در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

کانتر لمینت آشپزخانه

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب و مقرون به صرفه استفاده از کانتر لمینت است. لمینت در اثر فشرده سازی لایه‌های سلولزی به همراه رزین پلاستیکی با دستگاه‌های پرس سنگین ساخته می‌شود. کانتر لمینت دارای سطحی براق و شیک است اما اگر انتظار دوام بلند مدت دارید، باید از این جنس در برابر ظروف بسیار داغ یا اشیا تیز محافظت کنید. لمینت چگالی بالایی نداشته و در انواع طرح و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. آنچه که می‌تواند دوام کانتر لمینت را تعیین کند کیفیت روکش آن است. اگر این روکش به حد کافی در برابر رطوبت و آب مقاومت داشته باشد، کانتر آشپزخانه از دوام بالایی برخوردار خواهد بود.

کانتر استیل آشپزخانه

همان طور که از نام این کانتر مشخص است، از استیل ضد سنگ ساخته شده است. کانتر استیل ضد زنگ بسیار براق بوده و در برابر نفوذ رطوبت، نظافت روزانه، حریق و دمای بالا مقاومت زیادی دارند. کانتر استیل بیشتر برای آشپزخانه‌های حرفه‌ای و تجاری کاربرد دارد. یکی از نقاط ضعف کانتر استیل ضد زنگ این است که نباید به طور مداوم در برابر مواد شوینده به شدت اسیدی یا قلیایی قرار بگیرد؛ در غیر این صورت کدر می‌شود. از طرفی نباید اشیا خیس به طور مداوم به بدنه این کانترتاپ بچسبند. کانتر استیل آشپزخانه در برابر ضربه و سایش مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند.

کانتر کامپوزیت آشپزخانه

کانتر کامپوزیتی در رنگ‌های مختلفی تولید شده و از این نظر می‌تواند به انواع سلیقه‌ها، مخصوصا در سبک‌های مدرن پاسخ دهد. کانتر کامپوزیتی در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاومت بالایی داشته و می‌تواند تا حدودی حرارت را تحمل کند. این سطح در برابر حرارت بسیار بالا حساس بوده و نیاز به مراقبت دارند. کامپوزیت چگالی و وزن بالایی نداشته و از این نظر حمل و نصب آن چالش زیادی ایجاد نمی‌کند. کامپوزیت دارای سطحی بسیار صاف و براق بوده و امکان نظافت آسان را به کاربران می‌دهد. 

کانتر شیشه‌ای آشپزخانه

کانتر شیشه‌ای در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی داشته و به علت صیقلی بودن سطح آن، به راحتی تمیز می‌شود. کانترهای شیشه‌ای اغلب در برابر حرارت، فشار، دما و سایش مقاومت بالایی دارند. یکی از محدودیت‌های کانترهای شیشه‌ای نشان دادن جای لک و املاح آب است. این مشکل زمانی چالش ایجاد می‌کند که آب منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، املاح بالایی داشته باشد. این نوع کانتر در برابر ضربه هم تا حدودی آسیب پذیر است. اگر از سبک مدرن برای آشپزخانه خود استفاده کرده‌اید و اندازه کانتر شما کوچک است، می‌توانید کانتر شیشه‌ای را به عنوان یکی از گزینه‌ها، در نظر بگیرید.

کانتر سرامیک

کانتر سرامیک آشپزخانه از سرامیک‌های مخصوص و مقاوم در برابر حرارت ساخته می‌شوند. برخی از این سرامیک‌ها ابعاد بزرگی داشته و می‌توانند کل سطح مورد نظر را پوشش دهند. یکی از نقاط قوت کانتر سرامیک مقاومت بالای آن در برابر رطوبت است. در بسیاری از موارد، سرامیک این کانترها با طرح سنگ طبیعی انتخاب می‌شوند که بسیار زیبا است. کانتر سرامیک نباید به طور مداوم با مواد شوینده قوی نظافت شود. در صورت از بین رفتن لایه سطحی، دیگر امکان ترمیم نداشته و باید تعویض شود.

کانتر گرانیت

کانتر گرانیت در برابر حرارت‌های بسیار بالا، مقاومت خوبی دارد. این سنگ‌های طبیعی اغلب در برابر سایش، ضربه و فشار تحمل بالایی داشته و می‌توانند دوام بسیار طولانی مدتی داشته باشند. سنگ گرانیتی که برای کانتر استفاده می‌شود، میزان تخلخل بسیار پایینی داشته و در برابر نفوذ رطوبت و آب مقاومت بالایی دارد. در برابر مواد شوینده مقاومت خوبی داشته و در صورت آسیب، خط و خش، امکان پولیش و ترمیم مجدد را کاربران می‌دهد. این سنگ‌ها به علت متراکم بودن، وزن بالایی داشته و در رنگ‌های سفید، مشکی یا ترکیبی دارای گزینه‌های فراوانی هستند.

کانتر چینی

کانتر چینی آشپزخانه معمولا توسط افرادی استفاده می‌شود که به دنبال سنگ طبیعی سفید تا طوسی روشن هستند. کانتر کریستال برای سبک طراحی داخلی آشپزخانه‌های مدرن، گزینه مناسبی است. کانترهای چینی در برابر حرارت بالا، رطوبت و آب مقاومت بالایی دارند. از جمله محدودیت‌های این سنگ‌ها آسیب در برابر مواد شوینده بسیار قوی و مداوم است. همچنین از این کانتر باید در برابر خراش‌های شدید مراقبت شود.

کانتر مرمریت

کانترهای مرمریت بسیار زیبا هستند. با وجود قیمت‌های مقرون به صرفه، از نظر زیبایی می‌توانند در کنار سنگ‌های لوکس قرار بگیرند. کانتر مرمریت در انواع مشکی طرح‌دار، طوسی روشن، گندمی، کاهی، کرمی، سرخ و قهوه‌ای دارای گزینه‌های فراوانی است. این سنگ‌ها در برابر سایش و فشار مقاومت متوسطی دارند. ازاین‌رو میزان مقاوم سازی و فرآوری این سنگ‌ها است که تعیین می‌کند، کانتر مرمریت تا چه حد بتواند کیفیت خود را حفظ کند. مرمریت می‌تواند مقاومت خوبی در برابر رطوبت و حرارت از خود نشان دهد.

کانتر مرمر

کانترهای مرمر یکی از زیباترین گزینه‌ها برای آشپزخانه‌های لوکس هستند. کانترهای مرمر با سفارش مشتری می‌توانند در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار منحصر به فردی ساخته شوند. هر چند که این سنگ‌ها در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بالایی دارد اما در برابر مواد اسیدی و مواد شوینده قوی به شدت آسیب پذیر هستند. کانتر مرمر معمولا برای منزل مسکونی و خانه‌های دارای آشپزخانه دوم طراحی می‌شود.