چگونه خارش موی سر را متوقف کنیم؟ 5 راه ثابت شده خانگی


چکیده : خداحافظ خارش سر! با این راهکارهای ساده، به موهای خود آرامش هدیه دهید. در اینجا چند کلید ساده رهایی از خارش موی سر و داشتن موهای شاداب گفته شده!

خارش سر می‌تواند بسیار آزاردهنده و کلافه‌کننده‌ باشد، اما خوشبختانه گیاهانی در طبیعت وجود دارند که می‌توانند به تنهایی و یا با مخلوط‌ شدن با هم، خارش را متوقف کنند. این گیاهان با برطرف‌کردن خشکی پوست، از بین بردن قارچ‌ها، کاهش شوره و... خارش را متوقف می‌کنند.

اگر طرفدار داروهای طبیعی هستید، ما در این مقاله، تعدادی از گیاهان را معرفی می‌کنیم که می‌توانند به کاهش خارش سر کمک کنند. یکی از بهترین روش های درمان خارش سر، استفاده از شامپو ضد خارش سر گیاهی است. 

شامپو ضد خارش گیاهی مو عمدتاً از مواد طبیعی و گیاهی تشکیل شده‌اند که می‌توانند به کنترل خارش و آرامش پوست سر کمک کنند. بهترین نوع شامپو گیاهی ضد خارش مو برای شما به نوع پوست سر شما (چرب، خشک، معمولی) و علت خارش بستگی دارد. 

 

آلوئه ورا و روغن درخت چای برای خارش سر (Aloe Vera and Tea Tree Oil)

آلوئه ورا به دلیل خواص تسکین‌دهنده و مرطوب‌کنندگی آن شناخته شده است و به کاهش التهاب و تحریک پوست سر کمک می‌کند. از طرف دیگر، روغن درخت چای حاوی خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی است که به درمان عفونت پوست سر و شوره سر، که از علل شایع خارش هستند، کمک می‌کند.

این روغن همچنین موجودات ریز میکروسکوپی به نام دمودکس مایت را که در زیر پوست سر زندگی می‌کنند و باعث خارش می‌شوند را از بین می‌برد. روغن چای بسیار قوی است و مقادیر زیاد آن می‌تواند سبب خشکی شود؛ اما مخلوطکردن این روغن با آلوئه ورا، می‌تواند خواص تسکین‌دهنگی را تقویت کرده و پوست سر را آرام کند. 

روش تهیه و مصرف

●    مواد لازم: 1/2 فنجان ژل آلوئه ورا و 10 قطره روغن درخت چای.

●    روش مصرف: ژل آلوئه ورا را با روغن درخت چای کاملاً مخلوط کنید. مخلوط را مستقیماً روی پوست سر بمالید و بهآرامی ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم بشویید. از این درمان ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.
 

بابونه و اسطوخودوس برای خارش سر (Chamomile and Lavender)

بابونه دارای خواص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده است که به آرام‌کردن پوست تحریک‌شده کمک می‌کند. از طرف دیگر، اسطوخودوس به دلیل خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضد‌میکروبی خود شناخته شده است؛ بهکاهش خشکی و خارش کمک می‌کند و در عین حال باعث سلامت پوست سر می‌شود. 

ترکیب بابونه و اسطوخودوس مشابه با ترکیب آلوئه‌ورا و روغن درخت چای است؛ بابونه مانند آلوئه ورا پوست را آرام کرده و اسطوخودوس مانند روغن درخت چای، ضدباکتری است. با این حال، این ترکیب ملایم‌تر از ترکیب آلوئه ورا و روغن درخت چای محسوب می‌شود.

روش تهیه و مصرف
مواد لازم:
۲ قاشق غذاخوری گل بابونه خشک و ۲ قاشق غذاخوری گل خشک شده اسطوخودوس.

طرز تهیه: ۲ لیوان آب را بجوشانید و گل‌های خشک را اضافه کنید. اجازه دهید 20 دقیقه دم بکشد، سپس صاف کنید و بگذارید دمکرده خنک شود. پس از شستن موها، از دمکرده خنک شده به عنوان شست‌و‌شوی نهایی استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست سر بریزید و آبکشی نکنید. بعد از هر شامپو از این درمان استفاده کنید.
 

چریش و تولسی یا ریحان مقدس برای درمان خارش سر (Neem and Tulsi)

چریش دارای خواص ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدباکتریایی است که آن را برای برطرف‌کردن عفونت‌های پوست سر و شوره سر موثر می‌کند؛ یک ضدعفونی‌کننده طبیعی برای درمان پوست خشک، خارش پوست سر و شپش که شوره سر را از بین می‌برد، ریشه مو را تقویت کرده و به پاک نگهداشتن مو از آلودگی کمک می‌کند.

استفاده منظم از این گیاه باعث ایجاد موهای ضخیم، سالم و درخشان می‌شود. از طرف دیگر، تولسی منافذ پوست را باز می‌کند و کثیفی را از بین می‌برد. همچین به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی آن شناخته شده است؛ به تسکین خارش پوست سر کمک می‌کند و سلامت کلی پوست سر را ارتقا می‌دهد.

شامپوهایی در صنعت داروسازی ساخته شده‌اند که از مخلوط این دو گیاه برای بهبود شوره و خارش سر استفاده می‌کنند. 

روش تهیه و مصرف

●    مواد لازم: یک مشت برگ چریش و یک مشت برگ تولسی

●    طرز تهیه: برگ‌ها را با کمی آب خمیر کنید. خمیر را مستقیماً روی پوست سر بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با شامپوی ملایم بشویید. هفته‌ای یک‌بار از این درمان استفاده کنید.

رزماری و نعناع فلفلی برای خارش سر (Rosemary and Peppermint):

رزماری به دلیل توانایی آن در تحریک گردش خون و بهبود سلامت پوست سر و کاهش خارش شناخته شده است. از طرف دیگر، نعناع فلفلی حاوی منتول است که احساس خنکی ایجاد می‌کند و دارای خواص ضدالتهابی است که به تسکین خارش کمک می‌کند.

روش تهیه و مصرف
●    مواد لازم:
2 قاشق غذاخوری رزماری خشک و 2 قاشق غذاخوری برگ نعناع خشک.

●    طرز تهیه: ۲ فنجان آب را بجوشانید و سبزی‌های خشک را به آن اضافه کنید. اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد، سپس صاف کنید و اجازه دهید تا دمکرده خنک شود. از دم‌کرده خنک‌شده به عنوان محلول شست‌و‌شوی پوست سر، بعد از شامپو استفاده کنید. آن را روی پوست سر بریزید، بهآرامی ماساژ دهید، اما آبکشی نکنید. از این درمان دو بار در هفته استفاده نمایید.

همیشه بهار و جو دوسر برای رفع خارش موی سر (Calendula and Oatmeal):

کالاندولا دارای خواص ضدالتهابی و درمانی است که پوست تحریک‌شده را تسکین می‌دهد. این گل که در فارسی به آن گل همیشه بهار گفته می‌شود، قدرت ترمیم‌کنندگی پوست را افزایش میدهد. از طرف دیگر، جو پر از آنتی اکسیدان است که به کاهش خارش و تحریک پوست کمک می‌کند. این ماده به دلیل اثرات تسکین‌دهنده و مرطوب‌کنندگی آن شناخته شده و سبب کاهش خشکی و خارش می‌شود.

روش تهیه و مصرف
مواد لازم:
2 قاشق غذاخوری گل همیشه بهار خشک و 2 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر.

طرز تهیه: ۲ لیوان آب را بجوشانید و گل‌های همیشه بهار را به آن اضافه کنید. اجازه دهید 20 دقیقه دم بکشد، مخلوط را صاف کنید و دمکرده آن را با بلغور جو دوسر کلوئیدی مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را روی پوست سر بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب ولرم بشویید. هفته‌ای یک‌بار از این درمان استفاده کنید.

نکته پایانی برای درمان خارش مو سر: 

مخلوط‌کردن چندگیاهی از اثرات هم‌افزایی برای کاهش موثر خارش پوست سر استفاده می‌کند. بههمین دلیل نیز بهتر است از یک گیاه به تنهایی استفاده نکنید و به‌جای آن، چند گیاه را با هم مخلوط نمایید. در حال حاضر، محصولات گیاهی و طبیعی متنوعی تولید شده‌اند که از ترکیب چند گیاه برای کاهش خارش سر استفاده می‌کنند.

در کنار این موارد یکی از بهترین گزینه ها، استفاده از شامپو ضد خارش سر گیاهی در عطاری آنلاین عطارطب است. این شامپو ها کاملا گیاهی بوده و علاوه بر رفع خارش سر می توانند باعث تقویت مو و افزایش رشد آن نیز شوند.

با خرید این محصولات، می‌توانید علاوهبر استفاده از معجزه طبیعت، از بوی بد برخی از گیاهان و یا زحمت ساخت ترکیبات گیاهی رهایی یابید.