چه جرایمی مستقیم در دادگاه کیفری دو رسیدگی میشود؟ (7 جرم)


دادگاه‌های کیفری در کشور شامل دادگاه کیفری یک، دو، انقلاب، نظامی، اطفال و نوجوانان و ویژه روحانیت هستند. هر یک از این دادگاه‌ها، رسیدگی به پرونده‌های مختلفی را انجام می‌دهند. با توجه به پیگیری جرائم به‌صورت عام در دادگاه کیفری دو، افراد زیادی با این سوال مواجه هستند که چه جرایمی مستقیم در دادگاه کیفری دو رسیدگی میشود. در پاسخ به این سوال باید گفت رسیدگی به هر گونه جرمی به جز مواردی که در صلاحیت دادگاه کیفری دوم نیستند، در این دادگاه صورت می‌گیرد. در این مطلب همراه ما باشید تا بررسی کنیم دادگاه کیفری دوم به چه جرایمی رسیدگی می کند.

چه جرایمی مستقیم در دادگاه کیفری دو رسیدگی میشود؟

در پاسخ به این سوال که مستقیما دادگاه کیفری دو به چه جرایمی رسیدگی می کند باید گفت که رسیدگی به هر گونه جرم کم‌تر از زنا و لواط بر عهده دادگاه کیفری دوم است. یعنی در صورت در آغوش کشیدن یا بوسیدن زن و مرد و جرم‌های کم‌تر از این، جلسات رسیدگی در دادگاه کیفری دو برگزار می‌شوند. اما در صورت ثابت شدن جرم‌های زنا و لواط، دیگر دادگاه کیفری دو صلاحیت رسیدگی ندارد و به مراجع دیگری ارسال می‌شود. در صورتی که پرونده اشتباها در این دادگاه ارسال شود، قاضی قرار عدم صلاحیت صادر می‌کند؛ زیرا رسیدگی به آن در مقام دادگاه دوم کیفری نیست.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت هر گونه جرمی که قابل رسیدگی در دادگاه کیفری یک (قتل، سرقت حدی، حبس ابد و...)، دادگاه انقلاب (جرایم مربوط به مواد مخدر، فساد فی الارض، اقدامات علیه امنیت داخلی و خارجی و...)، دادگاه نظامی (جرایم خاص کارکنان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و...)، دادگاه اطفال و نوجوانان (رسیدگی به جرایم اطفال و افراد کم‌تر از 18 سال) و دادگاه ویژه روحانیت (رسیدگی به جرایم خلاف شان روحانیت توسط روحانیون) نباشد در دادگاه کیفری دوم قابل رسیدگی هستند. برخی از جرایمی که مستقیما در دادگاه کیفری دو رسیدگی میشود عبارتند از:

·            سرقت تعزیری

·            شرب خمر تعزیری

·            تصرف عدوانی کیفری

·            کلاهبرداری

·            خیانت در امانت

·            انتقال مال غیر

·            تخریب، توهین و...

نحوه رسیدگی به جرائم در دادگاه کیفری دو

بعد از بررسی اینکه چه جرایمی مستقیما در دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شود باید با نحوه رسیدگی آن هم آشنا شد. برای تشکیل جلسات رسیدگی در دادگاه کیفری دو، حضور تعداد زیادی از قضات الزامی نیست. بلکه با حضور قاضی رییس شعبه یا دادرس علی البدل در حوزه قضایی هر شهرستان، دادگاه کیفری دو آن برگزار می‌شود:

·            با ارسال پرونده به دادگاه کیفری دو، پیامی برای اطلاع‌رسانی زمان جلسه به طرفین ارسال می‌شود.

·            شما بعد از حضور در این جلسه باید خواسته‌ها و دفاعیات خود را با استفاده از لایحه ارائه دهید. اگر می‌خواهید قاضی به نفع شما رای دهد، باید لایحه را با مهارت و طبق مقررات تنظیم کنید که برای این کار به یک وکیل کیفری در تهران نیاز دارید.

·            بعد از ارائه لایحه خود باید نظرات کارشناسی شده، دلایل محکمه پسند و شاهدان را در مقام قاضی ارائه دهید تا او را قانع کنید که به نفع شما رای دهد. در این مرحله قاضی با استفاده از مدارک شما و علمی که در زمینه قضاوت دارد، برای اعلام مجرم بودن یا برائت متهم تصمیم می‌گیرد.

·            در صورتی که ادله کافی برای اثبات مجرم بودن شخص وجود داشته باشد، او را تبرئه می‌کند. اما اگر تمام مدارک نشان دهند که او مرتکب جرم شده، او را مجرم اعلام می‌کند. همچنین قاضی دادگاه کیفری دو برای تعیین مجازت شخص داشتن سوسابقه موثر و شرایط لازم برای تخفیف در مجازات یا تعلیق آن را در نظر می‌گیرد.

آیا حضور دادستان در جلسات دادرسی دادگاه کیفری دوم الزامی است؟

بعد از اینکه دادستان پرونده را به دادگاه کیفری دوم ارسال می‌کند، این اختیار را دارد که در جلسات حضور داشته باشد یا نماینده یا دادیاران خود را بفرستد. اما حضور هیچ یک از این افراد الزامی نیست. حتی در صورت الزامی بودن حضور دادستان، نماینده یا دادیاران ایشان، اگر هیچ یک از این افراد در دادگاه حاضر نشوند، جلسه دادرسی به کار خود ادامه می‌دهد و رییس شعبه در برگزاری جلسه تاخیر ایجاد نمی‌کند.

رسیدگی به شکایت کیفری در دادگاه کیفری دو چقدر زمان می‌برد؟

هر گونه شکایت علیه شخص یا اشخاصی که مرتکب جرم شده‌اند و فرد برای گرفتن حق و حقوق خود شکایت می‌کند، شکایت کیفری نام دارد. در صورتی که پرونده متعلق به دادگاه کیفری دو باشد، رسیدگی به آن حدود 79 روز طول می‌کشد. البته با توجه به پیچیدگی پرونده، قوانین و مقررات مربوط به پرونده، تعداد پرونده و حجم شکایت‌ها، نقص در شواهد و مستندات، اشتباهات و کاستی‌های سیستمی می‌تواند این بازه زمانی را کم‌تر یا بیش‌تر کند.

سخن پایانی

از آنجایی که دادگاه‌های کیفری متنوعی در کشور وجود دارند، شما به عنوان خواهان یا خوانده پرونده باید بدانید که رسیدگی به مشکل شما در کدام یک از این دادگاه‌ها انجام می‌شود. در این مطلب، پاسخ به این سوال را بررسی کردیم که چه جرایمی مستقیم در دادگاه کیفری دو رسیدگی میشود. در دادگاه‌های دیگر رسیدگی به برخی جرایم خاص صورت می‌گیرد، به همین دلیل پرونده‌هایی به دادگاه دوم فرستاده می‌شوند که جزو جرایم عام و جرایمی غیر از مواردی هستند که در دادگاه‌های دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با اخذ یک وکیل ماهر و باتجربه نسبت به تنظیم لایحه و ارائه آن به دادگاه، برنده جلسه دادرسی شوید.

برچسب ها : رسیدگی به جرایم,قانون کیفری,آیین دادرسی