رودست دولت به دلواپسان بعد از سه سال!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: دی‌ماه ۹۴ بود و هنوز مدت کمی به آغاز اجرای برجام باقی. همان وقت‌ها خبری روی سایت‌ها و خبرگزاری‌های عمدتا اصولگرا رفت با این عنوان «خروج قلب راکتور و بتن ریزی به جای آن.» تحرکات مخالفین توافق هسته‌ای ادامه داشت. آن هم با چنین خبری. کسانی که تا مدت‌ها با عنوان دلواپسان شناخته می‌شدند، اعلام کردند عملیات خروج قلب راکتور اراک پایان یافته آن هم با بتن ریزی و قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش تایید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را منتشر کند و پس از آن نیز ظریف و موگرینی با صدور بیانیه ای مشترک اجرای برجام را اعلام کنند.
انتشار این خبر در آن موقع البته که با جنجال‌های بسیاری همراه شد. عده ای این موضوع را به معنای ‌پایان ایران قدرتمند هسته‌ای ارزیابی کردند و اینگونه تعبیرشان بود که دولت تا می‌توانسته در برجام به غرب امتیاز داده و ذلیل واقع شده است. ماجرای بتن ریزی در اراک به قدری با سرعت، تبدیل به یک پروپاگاندای خبری از سوی اصولگرایان شد که حتی دل موافقان دولت و مردم را به لرزه درآورد. به طوری که حتی موافقین برجام نیز به این باور رسیده بودند که رآکتور اتمی اراک با بتن‌ریزی پر شده است.
اگرچه همان موقع که چنین شانتاژی علیه دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای صورت گرفت اعلام شد که در درون کالندریای راکتور اراک(محل قرارگیری میله‌های سوخت راکتور اراک) ۱۵۰کانال استوانه ای شکل وجود دارد و مجتمع‌های سوخت راکتور در آنها قرار می‌گیرند و این کانال‌ها هستند که جهت غیر قابل استفاده شدن با بتن پر می‌شوند نه کل راکتور.
همان موقع دولت تلاش داشت تا بگوید این کالندریای بتن ریزی شده علی رغم فشار و خواست آمریکا در ایران می‌ماند و جهت امور آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی به کار می‌رود و در چاله راکتور اراک که یازده متر عمق دارد کالندریای باز طراحی شده که ۷۵ کانال سوخت دارد قرار می‌گیرد و به عبارتی خبر از خروج قلب راکتور و بتن ریزی در آن نیست بلکه سوراخ‌های این لوله‌های کالندریا را از بتن پر می‌شوند.


اما آن موقع کسی این توضیحات دولت را ندید. بلکه آنچه دست به دست می‌شد ماجرای ریختن بتن در قبل راکتور بود و بس. بعدها تصاویری فتوشاپی از راکتور اتمی که با سیمان پر شده نیز در شبکه‌های اجتماعی توسط مخالفین برجام دست به دست شد!

>تهدید به دفن در سیمان
اما این همه‌اش نبود، در بحبوحه مطرح شدن موضوع برجام در مجلس نهم و تلاش برای به تصویب رساندن آن در پارلمان، بتن ریزی در اراک تبدیل به یک اصطلاح در آن زمان شد. همان روزها که صالحی و ظریف با هم به مجلس رفته بودند تا از برجام دفاع کنند دلواپسانی که در مجلس نگران از موفقیت دولت در تصویب توافق هسته ای بودند انواع حملاتی که می‌توانستند را علیه این دو به کار گرفتند و مشهورترین آن زمانی بود که روح الله حسینیان عضو جبهه پایداری در مجلس صالحی و ظریف را به دفن شدن در سیمان اراک تهدید کرد.
روح الله حسینیان، صالحی را تهدید کرد که اگر برجام به فرجام برسد،‌در همان راکتور اتمی اراک سیمان رویش می‌ریزد و دفن می‌کند. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی همان روز از این سخن حسینیان به سود خود بهره جست و اظهار می‌داشت: «آقایی در تلویزیون آمده می‌گفت، متوسط عمر ایرانیان ۷۷ سال است و صالحی ۶۶سالش است و ده سال دیگر می‌میرد، بنایراین توافق به کدام سمت می‌رود. این چگونه صحبت کردن است؟ آیا جای خدا نشسته اید؟ با قسم جلاله در مجلس به من می‌گویند سیمان می‌ریزیم روی شما و دفنتان می‌کنیم. آیا این بیان است؟ این نحوه گفتار است؟ آیا نحوه صحبت به کسانی که قصد خدمت دارند این است؟»
صالحی در آن روز تنها از تهدید به دفن شدنش در بتن سخن گفت و حقیقت ماجرای نیروگاه اتمی اراک را بیان نکرد.

>بازدید خبرنگاران
افسانه بتن ریزی در نیروگاه اتمی اراک تا همین چندماه پیش ادامه داشت. تا سرانجام، شهریورماه سال گذشته برای اولین بار خبرنگاران به تاسیساتی رفتند که در این مدت بیش از هر چیز نام آن‌ها شنیده می‌شد؛ سایت نطنز و راکتور اراک.
و اکنون خبرنگاران با چشم خود می‌بینند که اثری از بتن در قلب راکتور اراک نیست. آنجاست که مشخصا معلوم می‌شود که در توافق وین، ایران ضمن خارج کردن کالندریای طراحی شده حفره‌ها یا لوله‌های نصب میله‌های سوختی را با بتن پر خواهد کرد، به گونه‌ای که دیگر در آینده قابل استفاده نباشد.
در همان روز کمالوندی سخنگوی سازمان اینگونه توضیح می‌دهد که آمریکایی‌ها می‌خواستند این محفظه بریده شده و نابود شود اما با اصرار طرف ایرانی برای استفاده در موزه و... به پر کردن آن با بتن رضایت دادند!
در بازدید خبرنگاران از قلب راکتور از کمالوندی درباره آن لوله‌های بتن ریزی شده سوال می‌شود او پاسخ می‌دهد در جایی تحت مهر و موم و نظارت آژانس نگهداری می‌شود. به خبرنگاران البته لوله‌های بتن ریزی شده را نشان نمی‌دهند و می‌گویند آژانس روی آن کاور کشیده و پلمب کرده است. وقتی از کمالوندی پرسیده می‌شود که آیا کالندریا در همین محوطه مجتمع نگهداری می‌شود باز هم او پاسخ واضحی به سوال نمی‌دهد.
توجه داشته باشید بازدید خبرنگاران از این تاسیسات قبل از خروج ترامپ از برجام است. زمانی که آژانس مدام پایبندی ایران به تعهداتش را تایید می‌کند و اروپا و آمریکا در برجام باقی مانده‌اند.
با بازدید خبرنگاران از این تاسیسات هرچند عده ای بتن ریختن در لوله‌های سوختی را ناراحت کننده می‌دانند و فرستاده شدن آن را به موزه ناگوار، اما لااقل خیال شان از این بابت آسوده می‌شود که وضعیت راکتور اراک به آن بدی که گفته می‌شد و رسانه‌های اصولگرا روی آن مانور می‌دادند، نبود. از همین رو بعد از این بازدید رسانه‌های اصولگرا و مخالفین برجام از در دیگری وارد می‌شوند و می‌گویند اگرچه همه چیز آن طور نبود که ابتدا می‌گفتند اما همین که در برجام کاری کردند تا دیگر نتوانیم از کالندریای اراک استفاده کنیم ناراحت کننده است!
اما در آخر بازدید خبرنگاران در آن روز از اراک هم موضع کسانی که مرتب از بتن ریزی در راکتور می‌گفتند را نرم تر کرد و هم همچنان طرف اروپایی و آژانس اتمی را به اینکه ایران به توافقش پایبند بوده مطمئن.

>آنچه بعیدی نژاد از حقایق گفت
بهمن ماه سال ۹۶ اما حمید بعیدی نژاد دیپلمات ایرانی طی توئیت‌هایی بخش دیگری از ماجرای بتن‌های راکتور اتمی را فاش ساخت. او آن روز اینگونه نوشت: «پس از اجبار اعضای ۱+۵ به پذیرش حفظ ماهیت آب سنگین رآکتور اراک و مدرن سازی آن، آن‌ها اصرار داشتند چون جهت مدرن‌سازی، قلب موجود رآکتور یا همان کالندریا با قلب جدید مدرن تعویض می‌شود، برای جلوگیری از سوءاستفاده و یا استفاده احتمالی، قلب موجود باید به خارج از ایران ارسال گردد. ایران مخالفت نموده اعلام کرد هیچ یک از تجهیزات هسته ای خود را به خارج نمی‌فرستد. بعد از گفت‌و‌گوی طولانی نتیجه آن شد که راهی فنی پیدا شود که فقط امکان استفاده فوری مجدد از کالندریا وجود نداشته باشد. آن‌ها پیشنهاد دادند که محفظه فولادی کالندریا با جوشکاری به چند تکه بریده شود. ایران با این پیشنهاد نیز مخالفت نموده اعلام کرد که قصد دارد محفظه را به عنوان محصول خلاقیت دانشمندان هسته ای برای بازدید عموم در موزه حفظ نماید. در آخرین مرحله پیشنهاد گردید که فقط منافذ کالندریا و نه خود آن با سیمان پرشود تا امکان استفاده فوری از آن وجود نداشته باشد.» اظهارات بعیدی نژاد اگرچه افشای معنادار بخش دیگری از ماجرای رآکتور اراک بود اما باز هم همه حقایق و پشت پرده‌ها نبود.

>افشای صالحی از حقیقت اراک بعد از سه سال
اکنون اما آخرین ماه‌های سال ۹۷ است. اتفاقات زیادی در این مدت افتاده است، ترامپ از برجام خارج شده، دو مرحله از تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده و گفت‌و‌گوی با اروپا و راه‌اندازی spv نیز به نتیجه نرسیده است و هر بار به تاخیر می‌افتد. از سویی برخی کشورهای اروپایی به بهانه دخالت ایران در عملیات‌های تروریستی در فرانسه و دانمارک تحریم‌های جدیدی را اعمال کرده‌اند، این را بگذارید در کنار اینکه صحبت از برقراری نشست ضد ایرانی در لهستان نیز هست. مجموعه این موضوعات می‌تواند بیانگر این باشد که هر لحظه ممکن است اخباری ناگوار از فرجام برجام شنیده شود.
موضوعی که می‌تواند فرصت خوبی برای دلواپسان فراهم آورد تا با توجه به اقداماتی که دولت در زمینه کاهش توان هسته ای خود به خاطر برجام انجام داده‌اند علیه روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای بار دیگر شانتاژ کنند.
اما این بار این دولت است که به دلواپسان رودست می‌زند. آن هم به خاطر اظهارات دو روز پیش علی‌اکبر صالحی رئیس انرژی اتمی.
سرانجام بعد از تمام این حرف و حدیث‌ها پیرامون راکتور اتمی اراک، صالحی در اقدامی معنادار پرده از حقیقت ماجرایی برداشت که سه سال است آن را مخفی نگه داشته بود. او در برنامه تلویزیونی دو روز پیش به صراحت گفت در این سه سال همه چیز درباره اراک به مردم، رسانه‌ها و مسئولان داخلی و خارجی گفته نشده بود.
آن طور که ایسنا می‌نویسد صالحی در مورد انتقادات رآکتور آب سنگین و اینکه قلب رآکتور با بتن پر شده، علنا گفت: چاله رآکتور اراک یک کالندریا که مخزن قرار گرفتن سوخت است را خارج کردیم و از آنجایی‌که طراحی عوض می‌شود، مخزن را خارج کردیم تا مخرن جدید را قرار دهیم. اما آن زمان من لوله‌های مشابه را برای مخزن سوخت رآکتور اراک خریداری کردم و فقط یک نفر در کشور اطلاع داشت آن موقع لوله‌های مخزن سوخت رآکتور را با بتن پر کردیم ولی الان لوله‌های دیگری داریم. آن زمان این مطلب را اعلام نکردیم چون می‌دانستیم که آنها بدعهدی می‌کنند و حضرت آقا هم فرموده بودند مراقب بدعهدی آنها باشید بنابراین باید با یک فراست و هوشمندی کار را پیش می‌بردیم که اگر قرار شد زمانی برگردیم کار سریع انجام شود. ما لوله‌های مخزن سوخت رآکتور را که بیرون آورده بودیم با بتن پر کردیم ولی مشابه آن لوله‌ها را داشتیم.»

>پیامی به دلواپسان
دولت در این مدت علی رغم تمام هجمه‌هایی که در این باره علیه‌اش شد سکوت کرد، هرگز از کل حقایق سخن نگفت تا امروز که بعد از گذشت سه‌سال و شرایط متفاوتی که حاصل شده است این اطلاعات سری افشا شده‌اند.
این بدان معناست که در همه این سال‌ها برخلاف جو مسمومی که خبرگزاری‌ها و چهره‌های اصولگرا سعی در ایجاد آن داشتند تا تلقین کنند که دولت هیچ تدبیری را در صورت نقض برجام از سوی اروپا و آمریکا به کار نبرده، به هیچ وجه چنین نبوده است.