واکنش بهزیستی به گفت وگو با دلال نوزاد

بهزیستی: قاطعانه با خرید و فروش نوزاد ،برخورد می کنیم
برای فرزند خواندگی،سخت گیری نمی کنیم


غفوریان- به این جمله یک دلال خرید و فروش نوزاد دقت کنید: «قیمت بچه رو به گرونیه... اگه می خوای اقدام کنی اصلا نباید معطل کنی، وضعیت بازار رو که میدونی چطوریه! سکه چطور پنج میلیون بود، الان شده هفت تومان؟! دلار هم همین طور...!» حالا اگر مسئولان دست اندرکار در برابر این گونه سخن گفتن درباره پاره تن انسان ها، دلشان تکان نخورد و قدمی برندارند، به آن ها چه باید گفت؟ و آن ها را چه باید نامید؟!
ماجرای دلالی عده ای سودجو برای خرید و فروش نوزاد، احتمالا موضوع جدیدی نیست اما این میزان نگاه کالا گونه به یک نوزاد، آیا انسانی است؟به هر روی این آسیب ها در جامعه ایرانی رو به فزونی است و گفت وگوی دو روز قبل ما در همین صفحه با عنوان «گفت وگوی تکان دهنده با دلال نوزاد» از شمار همین چالش های اجتماعی است که نیاز به چاره اندیشی اورژانسی دارد. این گفت وگو که در دو روز گذشته با بازتاب گسترده ای در رسانه ها و فضای مجازی همراه شد، دیروز واکنش سازمان بهزیستی کشور را به همراه داشت.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در واکنش به گفت وگوی خراسان با یک دلال نوزاد اظهارکرد: این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. در این موارد هم خریدار و هم فروشنده هر دو مجرم هستند و ممکن است جرم آن ها حکم "قاچاق کودک" را هم داشته باشد.
به شدت برخورد می کنیم
خبرگزاری ایسنا هم که از انتشاردهندگان این گفت وگوی خراسان بود، اظهارات معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور را گزارش کرده است. مسعودی فرید با بیان این که جلسات متعددی با پلیس فتا، قوه قضاییه و دادستانی برگزار کردیم تا برخورد قاطعی با کسانی که کودکی را می‌فروشند یا می‌خرند انجام شود ، گفته است: نکته دیگر هم این است که فرایند فرزندخواندگی باید فرایندی مشخص باشد. اغلب کسانی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند کسانی هستند که شرایط و صلاحیت لازم را ندارند.
جرم قاچاق کودک
مسعودی فرید در ادامه با اشاره به این که بنابراین اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند خودش به سرعت تماس می گیرد، چراکه بسیاری مواقع تبلیغ غیر واقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می‌دهد، هشدار داد: این افراد اگر واسطه باشند جرم آن ها چندین برابر است چون نمونه بارز قاچاق کودک است و در قوانین ما در این خصوص مجازات سختی درنظرگرفته شده است. خریدار هم در قاچاق سهیم است. بعضی افراد اقدام به این کار می کنند و در مرحله گرفتن شناسنامه با مشکل رو به رو می شوند چراکه دستگاه قضایی دراین مرحله آن ها را شناسایی و با آن ها برخورد می‌کند.
وی درباره سخت گیری هایی که برای فرزندخواندگی از سوی بهزیستی صورت می گیرد، به مطالعه تطبیقی با بیش از ۱۰ کشور دنیا از سوی بهزیستی درباره فرایند فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعه متوجه شدیم در بسیاری از کشورها مقررات سخت گیرانه‌تری در زمینه فرزندخواندگی وجود دارد.
برای مثال در برخی کشورها حتی بررسی می‌شود که آیا خانواده مالیات‌هایش را به موقع داده است یا نه؟  یا این که آیا خانواده قانون گریز یا قانون پذیری است؟ این موارد در کنار صلاحیت‌های اولیه مانند شغل و صلاحیت و... در این کشورها بررسی می‌شود و حتی نظارت های بعد از فرزندخواندگی بسیار سخت گیرانه است تا در موارد لازم کودک را پس بگیرند.معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره این که چرا بیشتر نظارت‌ها بعد از فرزندخواندگی انجام می‌شود نیز توضیح داد: دلیل این موضوع این است که اگر کودکی را با بی توجهی به یک خانواده بدهیم آسیب روحی به کودک وارد می‌شود که لطمات پایداری دارد.
واگذاری سالانه ۲۰۰۰ فرزند
وی با اشاره به این که قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی نسبت به قانون سال ۵۳ مترقی‌تر است، اظهار کرد: به این دلیل که قانون مذکور امکان فرزندخواندگی را بیشتر کرده و آمار و ارقام بهزیستی هم این موضوع را نشان می‌دهد، به طوری که حداقل هرسال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش میزان کودکانی را که به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند داشته‌ایم. الان هم سالیانه حدود۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به خانواده‌های مختلف سپرده می‌شوند.
راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی
وی با اشاره به این که برای ایجاد شفافیت در حوزه فرزندخواندگی و دسترسی آسان تر مردم و قابل رهگیری و نظارت شدن پرونده‌ها، سامانه فرزندخواندگی راه اندازی شده است، اظهار کرد: هرکسی که در این سامانه ثبت نام کند از قوانین اطلاع کامل پیدا کرده و باید آن را اعلام کند. دوم این که فرد می‌داند در این فرایند باید حدودا چقدر صبر کند تا نوبت به وی برسد، چرا که وقتی ثبت نام نهایی انجام شود جای فرد در صف مشخص می شود و ابهامات در این خصوص از بین می‌رود تا اعتماد بیشتری بین مردم ایجاد شود.
 
   گفت و گو


 عضو کمیسیون آموزش:
سخت گیری های بهزیستی باعث مراجعه خانواده ها به دلالان شده است

محمداکبری -علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص محدودیت‌های شرایط فرزندخواندگی گفت: متاسفانه برخی آمارها و قرائن نشان از آن دارد که سخت گیری های بی مورد برای  خانواده هایی که خواستار پذیرش فرزندخواندگی کودکان  سازمان بهزیستی هستند موجب جذب این خانواده ها به دلالان و بحث خرید و فروش کودک برای عبور از بوروکراسی دست و پا گیر شده است.وی افزود:   حساسیت های فراتر از قانون  برای فرزندخواندگی باعث داغ شدن بازار فعالیت خارج از مجاری قانونی می شود.  در قانون برای  احراز شایستگی خانواده ها برای سرپرستی کودکان بدون پدر و مادر به مواردی اشاره شده که لازم است صلاحیت خانواده ها با این مولفه ها در این زمینه مورد رسیدگی قرار گیرد و حتی اگر لازم باشد ایرادهای قانون اصلاح شود.نماینده محلات در مجلس اظهارکرد:اکنون با پدیده خرید و فروش کودکان مواجه هستیم که جدای از صورت غیر قانونی آن ،خانواده ها و این کودکان را در دراز مدت با مشکلات حقوقی بزرگ تری مواجه خواهد ساخت. مشکلاتی که با بزرگ تر شدن این بچه ها بزرگ تر می شود. در این زمینه لازم است مسئولان بهزیستی و در صورت نیاز قانون گذار سخت گیری های بی جا را کم کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید امنیت حقوقی پدر و مادر و هم فرزندان به سرپرستی قرار گرفته شده  در مناسب ترین بستر قانونی مورد توجه قرار گیرد.