بورس به دام سفته بازی افتاده است


تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه حرکت نقدینگی در بورس به سمت تولید تورم را کاهش میدهد، گفت: نقدینگی خلق شده در بازار سرمایه نه تنها به تولید تزریق نشده، بلکه منجر به شکلگیری فعالیتهای سفتهبازانه و دلالی در بورس شده است زیرا، به دلیل بازدهی بالای این بازار برخی شرکتها از بانکها تسهیلات دریافت میکنند تا با آن سهام خرید و فروش کنند.

حیدر مستخدمین حسینی در گفتوگو با ایسنا درباره دلایل رشد نقدینگی و نقش بازار سرمایه در آن، اظهار کرد: خلق نقدینگی زمانی میتواند نقطه ضعفی برای اقتصاد باشد که تامین کسری بودجه از طریق نظام بانکی با خلق اعتبار و نقدینگی همراه باشد. درحالیکه اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت و تزریق شود و رشد نقدینگی با رشد تولید برابر باشد، آنگاه موجب افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال میشود. وی افزود: در صورتی که نقدینگی به تولید تزریق نشود، ما به تفاوت آن بر تورم مینشیند و میزان تورم افزایش مییابد. به عبارت دیگر، هر چه رشد تولید پایین باشد، رشد نقدینگی برابر با تولید نیست و بر تورم نشسته است که این امر، مرحله بحرانی برای اقتصاد ایجاد میکند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در شرایطی که نقدینگی موجود به سمت تولید هدایت نشده است، دولت تصمیمم میگیرد تا در بورس دخالت کند که انگیزه برای خرید و فروش در آن بازار ایجاد کند. وجوه نقدینگی که به سمت بورس رفت، اگر به سمت تولید حرکت میکرد قطعا میتوانست به کاهش تورم کمک کند اما نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سفتهبازی دامن زده است.

به گفته مستخدمین حسینی اشخاص حقوقی و شرکتها بخشی از تسهیلات دریافت کرده از بانکها را به دلیل بازدهی بالا وارد بورس و سهام خرید و فروش میکنند. دخالت دولت در بورس مکانیزم خودکار آن بازار را بهم میزند و منجر میشود تا یک روز شاخص بورس بالا و روز دیگر پایین برود. در ادامه این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه برای کنترل نقدینگی دولت باید سعی کند که کسری بودجه نداشته باشد، گفت: بانک مرکزی نیز نظارت بیشتری بر بانکها در زمینه خلق اعتبار داشته باشد تا خلق اعتبار به سمت سمت تولید برود زیرا، اگر نقدینگی وارد سوداگری شود منجر به افزایش تورم میشود. دولت و مجلس باید سعی کنند تا پایه پولی بانک مرکزی افزایش پیدا نکند و با هدف تقویت بورس از صندوق توسعه ملی برداشت نکنند که این امر، پایه پولی بانک مرکزی را افزایش میدهد و تورم را بالا میبرد.