حریرچی از پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه خبر داد هراس از شب یلدا

مهار موج سوم کرونا و حرکت به سمت کاهش هرچه بیشترِ فوتی‌های ناشی از این بیماری؛ موضوعی است که وزیر بهداشت از آن خبر داده و در عین نسبت به پیک زمستانه کرونا در صورت هرگونه غفلت و عادی انگاری هشدار می‌دهد.
پس از افزایش نقاط قرمز کرونا در سطح کشور، ۴۰۰ تایی شدن موارد مرگ و میر این بیماری و روند افزایشی آن، محدودیت‌هایی از آبان ماه در برخی شهرها اعمال شد و به دنبال ادامه این روند، از اول آذرماه این محدودیت‌ها تشدید یافت و به مدت دو هفته در سراسر کشور اعمال شد.
به گزارش ایسنا، به دنبال اقدامات انجام شده و روند کاهشی ابتلا و فوتی ناشی از کووید۱۹، اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.
به اذعان محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اکنون در ۱۲ شهر قرمز تنها گروه شغلی اول فعال هستند و در ۲۳۱ شهر نارنجی گروه ۱ و ۲ فعال خواهند بود.


جریمه متخلفان محدودیت‌های ترددی
هرچند در سه هفته گذشته تقریبا محدودیت جدیدی بر شهرها اعمال نشده، اما به گفته فرهادی همچنان «محدودیت سفر استانی و تردد پس از ساعت ۹ شب همچنان در این شهرهای قرمز و نارنجی برقرار است و متخلفان مشمول جریمه خواهند شد؛ به طوری که سفر بین استانی مشمول جریمه ۵۰۰ هزارتومانی و سفرهای درون شهری بین ۹ شب تا ۴ صبح نیز مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شوند.»
نگرانی از سرما و دورهمی‌ها
اما افزایش قدرت انتقال ویروس، عادی انگاری شرایط فعلی، سرد شدن هوا و به ویژه دورهمی‌های خانوادگی؛ چهار مبحث نگران‌کننده است که وزارت بهداشت در چند روز اخیر نسبت به آن هشدار می‌دهد؛ چراکه بیش از ۵۰ درصد بستری‌های فعلی بیمارستان‌ها مربوط به انتقال ویروس در مهمانی‌های خانوادگی است. بر همین اساس هم برگزاری هرگونه مهمانی با توجه به بسته بودن در و پنجره‌ها و تهویه نامطلوب و بویژه دورهمی های شب یلدا، خطر انتقال بیماری و خیز دوباره آن در دی و بهمن ماه را مضاعف خواهد کرد.
در هر حال هرچند به دنبال برنامه‌های جدید اعمال شده، روند بیماریابی کرونا در کشور افزایش یافته و به دنبال شناسایی سریع‌تر بیماران و افراد در تماس با آنها، میزان ورودی به بیمارستان‌ها و همچنین مرگ‫ومیر ناشی از بیماری کاهش یافته است، اما شرایط فعلی بیماری در کشور ناپایدار است و هرگونه ساده انگاری آن ممکن است موج‫های بعدی و البته سخت‫تر بیماری در زمستان را به دنبال داشته باشد. بنابراین باید بدانیم که هنوز موفقیت کامل حاصل نشده، حضور در فضای بسته باتعداد افراد زیاد، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد و لازم است همچنان تا حد امکان در خانه بمانیم، ماسک بزنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.
پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه
ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت هم گفت که این وزارتخانه پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه را داده است.
به گزارش فرارو، با توجه به موفقیت نسبی اجرای محدودیت‌های شدید کرونا در کشور، کاهش تعداد جانباختگان و خروج بسیاری از شهر‌ها از وضعیت قرمز حالا یکی از نگرانی‌های اصلی مقامات بهداشتی دورهمی‌های شب یلدا است.
مقامات بهداشتی مدام در هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که ابتلا به بیماری از طریق دورهمی‌های خانوادگی افزایش یافته است. حالا طرح‌هایی و پیشنهاد‌هایی در‫این‫باره مطرح شده است.
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد کرونا گفت: «پیشنهاد منع تردد و کاهش فعالیت کسب و کار از ساعت ۱۸ به بعد در روز‌های شنبه و یکشنبه (۲۹ و۳۰ آذر) مطرح است.»
او تاکید کرد: «نگرانی‌های بسیار جدی در رابطه با برگزاری دورهمی و شب‌نشینی در این شب وجود دارد.»
رئیسی گفت: «موضوع دیگر این بود که وزارت ارتباطات در صورت امکان برای شب یلدا تسهیلاتی ارائه دهد. همچنین افزایش برنامه‌های سرگرم‌کننده صدا و سیما برای شب یلدا از تاکیدات ما بود. امیدواریم موضوع برگزاری مجازی دورهمی‌های شب یلدا و پرهیز از تجمعات جدی گرفته شود. پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ است. این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد اجرای خواهد شد و اطلاع‌رسانی درمورد آن انجام خواهد شد.»
هشدار ایرج حریرچی درباره شب یلدا
در این رابطه ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت هم گفت که این وزارتخانه پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه را داده است.
او تاکید کرد که از شب یلدا خیلی هراس داریم. او گفت: «۵۱ درصد موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بوده و رعایت پروتکل‌ها در این دورهمی‌ها اساسا شوخی و مسخره است».
نگرانی حریرچی بیشتر از شهر‌های کوچک و روستاهاست که سنت دروهمی‌های یلدا در آن مناطق عمیق‌تر است. او همچنین به رستوران‌ها، کافه‌ها، باغ‌ها و اماکنی که بصورت زیرزمینی مشتری می‌گیرند، هشدار داد که برخورد قاطع می‌کنیم.
وضعیت کرونا در تهران بسیار شکننده است
سخنگوی وزارت بهداشت نیز گفت: عمده نگرانی ما در مورد فصل زمستان، حضور افراد در فضای بسته و بدون تهویه در فصل سرما است.
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا در مورد شرایط اپیدمی در تهران، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت تهران در مورد کرونا، نارنجی است، اما این وضعیت پایدار نیست و بسیار شکننده است.
وی ادامه داد: در دو هفته ابتدایی آذر ماه، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم و اصناف بسیار مناسب ارزیابی شده و به واسطه همین موضوع، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از 160 مورد در اول آذر ماه به 64 شهر رسیده، اما از آن طرف، شهرهایی با وضعیت نارنجی هم به وضعیت قرمز افزوده شده است.‫
لاری افزود: بنابراین وضعیت شهرها و اعمال محدودیت‌ها، کاملا به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی مستقیم دارد و بر اساس در نظر گرفتن رنگ‌بندی‌های قرمز، نارنجی و زرد، سطح محدودیت‌ها در نظر گرفته می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با اعمال محدودیت‌ها، ادامه داد: اعمال منع تردد شبانه از ساعت 21 تا 4 صبح علاوه بر شهرهای قرمز، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای نارنجی هم انجام خواهد شد. همچنان برگزاری دورهمی‌های خانوادگی یکی از خطرات محسوب می‌شود و اعمال این ممنوعیت تردد هم به همین دلیل است. با توجه به نزدیکی فصل زمستان و جمع شدن بیشتر افراد در فضاهای سربسته و حضور در دورهمی‌های خانوادگی، از همه مردم عزیز کشورمان می‌خواهیم که به این موارد توجه ویژه داشته و در دورهمی‌های خانوادگی حضور پیدا نکنند.
وی گفت: همان طور که بارها اعلام شده، اگر بتوانیم میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حساسیت جامعه را افزایش داده و دچار عادی انگاری نشویم، می‌توانیم این روند کاهشی بستری و فوتی به علت کرونا را حفظ کنیم و در غیر این صورت، بار بیماران بستری یا بدحال افزایش پیدا می‌کند و عمده نگرانی ما در مورد فصل زمستان، حضور افراد در فضای بسته و بدون تهویه در فصل سرما است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا درهای موزه هنرهای معاصر تهران بالاخره بعد از 32 ماه باز می‌شود؟ شمارش معکوس برای بازگشایی موزه هنرهای معاصر محمد یوسفی آرامش بودجه 1400، تکرار یک سیکل معیوب و آینده ما! جامعه روحانیت تن به ائتلاف با نواصولگرایان می‫دهد؟ زنگ خطر برای شورای وحدت اصولگرایان هدف اردوغان زنده کردن دلخوری‌های پیشین تهران و باکو بود؟ هدف پنهان شعرخوانی اردوغان قاضی زاده: این نطق‫ها موضع مجلس و نظام نیست جنجال در مجلس بر سر اظهارات اردوغان «ابتکار» اما و اگرها احتمال تورم شدید در سال آتی را بررسی کرد پای اقتصاد روی مین تورم! حریرچی از پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه خبر داد هراس از شب یلدا رئیس کل بانک مرکزی: رشد اقتصادی کشور مثبت شد معاون سیاسی وزیر خارجه سند راهبردی ایران و افغانستان به زودی نهایی می‌شود با غلبه بر یاران اینیستا اولسان هیوندای حریف پرسپولیس در فینال آسیا شد وزیر بهداشت خبر از تولید واکسن ایرانی داد بهار 1400 موسم واکسن ایرانی انهـدام شبکه گسترده اخـلال در نظـام ارزی کشور توسط وزارت اطلاعات