روایتی عجیب از تلاش 20 ساعته برای گمشدگان کوه میرداوود

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ «گفته بود کنار یک سنگ بزرگ، در مسیر قله پناه گرفته‌ایم. این، همه سرنخی بود که ما از گروه گمشده در کوه میرداوود در دست داشتیم؛ کوهی که سراسر صخره و سنگ‌های بزرگ است.»

«میثم صادقی»، نجاتگر تیم واکنش‌سریع استان آذربایجان‌غربی این را می‌گوید. تازه از عملیات جست‌وجو و نجات کوهنوردان مفقودشده در قارنسا به پایگاه امدادی برگشته. بیش از 20 ساعت عملیات در منطقه صعب‌العبور را از سر گذرانده است و مثل همه 20 عضو تیم‌های امداد و واکنش‌سریع، خستگی امانش را بریده است. این اولین بار نیست که مفقودی‌های کوه میرداوود حتی منطقه‌ای که در آن کوهنوردی می‌کنند را نمی‌شناسند.

صادقی می‌گوید: «فرد حادثه‌دیده دچار اسپاسم عضلانی و سرمازدگی شده بود. تاریک شدن هوای کوهستان باعث شده بود راه خود را گم کنند و به مسیر سختی که تنها با تجهیزات حرفه‌ای می‌توان به آن صعود کرد، برسند. با رسیدن به یک پرتگاه دیگر نه راه پس داشتند و نه راه پیش. با این حال برای پیدا کردن آنها مجبور شدیم کل منطقه کوهستانی را بگردیم.»

کوه میرداوود با صخره‌ها و دیواره‌هایش معروف است. پرتگاه‌های بلندی که سرتاسر مسیر صعود را فرا گرفته، آن را به یکی از مناطق کوهستانی سرسخت ایران تبدیل کرده است. با این حال صعودهای مختلفی هر ساله در این منطقه قربانی می‌گیرد یا افراد را دچار حوادث سخت و دردناک می‌کند.

صادقی می‌گوید: «برای پیمایش این منطقه باید شیارهای متعدد کوه را مدام بالا می‌رفتیم و از سمت دیگر پایین می‌آمدیم. سرسختی صعود در این مسیر از کوهستان میرداوود باعث شد تا دو تیم پشتیبان هم به کمک ما بیایند و حدود 20 نفر از امدادگران و نجاتگران درگیر این عملیات شوند.»

بعد از ساعت‌ها پیمایش، هنوز نیمه شب بود که مصدوم را به کمک سوت و نور چراغ قوه پیدا کردند: «در یکی از صعب‌العبورترین شیارها گرفتار شده بودند. در نهایت آنها را به کمک صدای سوت و نور چراغ قوه پیدا کردیم. بعد از رسیدن به آنها و رسیدگی اولیه به مصدوم، باید تا روشن شدن هوا صبر می‌کردیم. هوا که روشن شد تازه مسیری که طی کرده بودیم را به طور واضح دیدیم؛ مسیر پرخطری که شاید اگر در روشنایی روز آن را به وضوح می‌دیدیم، از پا گذاشتن در آن احساس وحشت می‌کردیم.»

مصدوم را به قله بردیم

درخواست اعزام بالگرد برای اعزام فرد مصدوم به پایین کوه، بهترین راه برای انتقال این فرد بود، اما هوای ابری و وزش باد شدید، امکان پرواز بالگرد را ناممکن می‌کرد.

«علی شافع»، از امدادگران حاضر در این عملیات که در تیم پشتیبانی حضور داشت، می‌گوید: «بعد از اینکه تیم واکنش‌سریع به مصدوم رسید و اقدامات اولیه را انجام داد، تیم دوم به محل حادثه اعزام شد تا مصدوم را به پایین منتقل کند. با وجود اینکه این بار ما مسیر را می‌شناختیم و تیم تخصصی کوهستان بودیم، مسیر آنقدر صعب‌العبور بود که بیش از 3 ساعت پیمایش سنگین داشتیم تا رسیدن به محل حادثه. اعزام بالگرد ممکن نبود. برای همین مصدوم را به طرف قله بردیم تا از مسیر دیگری که نسبتا راحت بود به پایین منتقل کنیم.»

منظورش از مسیر راحت‌تر، مسیری است که چندباری در آن دست به سنگ شده‌اند و فرود از آن بدون کمک طناب و تجهیزات ممکن نبوده.

شافع، امدادگر تخصصی کوهستان، می‌گوید: «این منطقه زمستان‌های پرحادثه‌ای دارد. یکی از سخت‌ترین عملیات‌های سال‌های اخیر، عملیات در منطقه مرزی کوهستان بود که به منطقه قندیل معروف است. وقوع بهمن و گرفتار شدن چندین نفر در زیر برف، ما را به این منطقه کشاند درحالی که ممکن بود خود تیم‌های امدادی و عملیاتی هم دچار حادثه شوند.»

این کوهنورد ادامه می‌دهد: «سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی در منطقه میرداوود به خودی‌خود کار سخت و سنگینی است. چه برسد به اینکه بخواهی در تمام مسیر، فرد مصدومی را هم با خود حمل کنی. در حادثه اخیر منطقه میرداوود، فرد مصدوم ساعت‌ها پیمایش سخت داشت و سرمازده شده بود. اصطلاحا بدنش تخلیه کرده و امکان راه رفتن نداشت. امدادرسانی در چنین حوادثی در مناطق کوهستانی صعب‌العبور، کاری بسیار سخت و نفسگیر است با این حال امدادگران آن را با عشق‌وعلاقه انجام می‌دهند.»

نکات ساده‌ای برای جلوگیری از خطر

وقتی گزارش حادثه در کوه‌های میرداوود به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات آذربایجان‌غربی اعلام شد، همزمان 5 تیم عملیاتی و پشتیبانی به محل حادثه اعزام شدند.

«یحیی خلیلی»، معاون امدادونجات هلال‌احمر آذربایجان‌غربی می‌گوید: «می‌دانستیم که پیدا کردن محل حادثه کار ساده‌ای نیست چراکه نقطه دقیق را نداشتیم و باید کل کوهستان صعب‌العبور را پیمایش می‌کردیم. برای همین تیم‌های امدادی و پشتیبان به کوه میرداوود اعزام شدند. امدادگران، مسیری صخره‌ای و فنی را برای رسیدن به این فرد مصدوم و حمل او تا پایین کوه طی کرده و عملیات بسیار سختی را پشت سر گذاشته بودند.»

او درباره شیوع چنین حوادثی در کوه میرداوود می‌گوید: «گم‌شدن در کوهستان، سرمازدگی و سقوط از ارتفاع در این منطقه اتفاق شایعی است. با این حال با رعایت نکاتی ساده و کلیدی، می‌توان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین این نکات، این است که افراد مسیریابی با جی‌پی‌اس را یاد بگیرند و از آن استفاده و نکته دیگر اینکه از صعودهای انفرادی خودداری کنند. رعایت قانون ساعت 14 هم از نکات مهمی است که اگر کوهنوردان به آن توجه کنند، کمتر دچار مشکل می‌شوند. این قانون می‌‌گوید در صعودهای یک روزه، ساعت 14 در هر نقطه‌ای از کوهستان بودند باید به سمت پایین‌دست حرکت کنند؛ حتی اگر به صدمتری قله رسیده بودند. چراکه ممکن است در مسیر برگشت به تاریکی بخورند و در کوهستان گم شوند؛ درست مثل اتفاقی که در حادثه اخیر کوه میرداوود رخ داده بود. کوهنوردان می‌دانند که گاهی صعود نکردن هم بخشی از اصول کوهنوردی حرفه‌ای است و اگر هوا و شرایط فردی خود را برای صعود نامناسب دیدند، از ادامه مسیر و صعود خودداری کنند تا ریسک حادثه را برای خود و هم‌تیمی‌هایشان کمتر کنند.»