روزنامه خراسان
1402/02/06
طارمی در تالار مشاهیر، تن لرزان موسیقی و چالش حرفهایهای مافیا
طارمی با 3 گل سومین گلزن برتر خارجی پورتو می شود
شاهزاده پارسی در تالار مشاهیر پرتغال
مهدی طارمی مهاجم ایرانی تیم پورتو برای ثبت بهترین فصل دوران ورزشی خود و همچنین قرار گرفتن در جمع سه گلزن برتر خارجی پورتو، فقط به چند گل دیگر نیاز دارد. گلی که مهدی طارمی این هفته در دیدار مقابل پاکوسدفریرا به ثمر رساند، پانزدهمین گل مهاجم بوشهری در این فصل بود. طارمی در لیگ پرتغال ۱۵ گل به ثمر رسانده و در لیگ قهرمانان اروپا صاحب ۵ گل است. دو گل در سوپرجام و دو گل هم در جام آلیانز از دیگر دستاوردهای طارمی در این فصل است. مجموع گلهای این مهاجم در سومین فصل حضورش در پورتو به عدد ۷۳ رسید. این بازیکن ۳۰ ساله با این آمار «موسی مارگا» و «فالکائو» دو مهاجم سابق پورتو را که ۷۲ گل به ثمر رسانده بودند، پشت سر گذاشت. طارمی در شرایطی در جمع پنج گلزن برتر خارجی تاریخ پورتو قرار گرفته است که در این فصل حداقل میتواند این جایگاه را بهبود ببخشد و به جمع سه نفر برتر برسد. طبق گزارش روزنامه «اوجوگو» مهاجم بوشهری پورتو اگر یک گل دیگر در این فصل به ثمر برساند، به «رباح ماجر» میرسد و با به ثمر رساندن ۵ گل دیگر میتواند «هالک» مهاجم برزیلی و سابق پورتو را در تعداد گلهای زده در تاریخ پورتو پشت سر بگذارد. در این صورت تنها «جکسون مارتینز» (۹۲ گل) و «ماریو ژاردل» (۱۶۸ گل) به عنوان گلزنان خارجی تاریخ پورتو بالاتر از طارمی قرار خواهند داشت. این تنها آماری نیست که طارمی میتواند به آن دست یابد. این مهاجم در صورتی که سه گل دیگر وارد دروازه حریفان پورتو کند، تعداد گلهای این فصل را به ۲۷ میرساند و بهترین فصل دوران حرفهای و فوتبالش را ثبت خواهد کرد. دیروز هم سایت «گل پوینت» در گزارشی به عملکرد طارمی پرداخت و او را وارد تالار مشاهیر پرتغال کرد. سایت «گل پوینت» یک رسانه ورزشی پرتغالی است که به ارزیابی عملکرد بازیکنان بعد از هر بازی در اروپا می پردازد. این رسانه پرتغالی به سخت گیری شهرت دارد و امتیازاتی که از 10 به بازیکنان میدهد همیشه پایین است. کمتر بازیکنی از سال 2014 تاکنون توانسته از این سایت آماری، امتیاز 10 را بگیرد. در همین باره این رسانه پرتغالی دیروز در گزارشی با عنوان «تالار مشاهیر: بازیکنانی که امتیاز 10 را گرفتند» به معرفی بهترین های تاریخ لیگ پرتغال پرداخت. نام مهدی طارمی ستاره تیم ملی کشورمان و عضو باشگاه پورتو در تالار مشاهیر این رسانه آماری به عنوان یکی از 11 بازیکنی که تاکنون توانستهاند امتیاز 10 را از این رسانه معتبر بگیرند، قرار گرفت. طارمی در سال 2022 در بازی پورتو با آروخا هت تریک کرد و در پایان تیمش با نتیجه 5 بر یک به پیروزی رسید. شاهزاده پارسی در این بازی موفق شد امتیاز تاریخی 10 از 10 را بگیرد.
تن لرزان موسیقی از تندباد ترانه های ضعیف
گفت و گوی تفصیلی خراسان با مجید اخشابی، آهنگ ساز، خواننده و پژوهشگر سرشناس درباره آسیب شناسی وضعیت فعلی موسیقی
محمد بهبودی نیا calture@khorasannews.com
اون که میاد اگه بگم؛ یک گلِ سرخ بهار می شی/یه قطره خون رو آینه؛ یه چشمه انتظار می شی/یه قطره خون رو آینه است یه چشمِ سرخِ انتظار/یه روز دوباره سبز می شه؛ وقتی که برگرده بهار / می گن فرشته روزه شو با گریه افطار می کنه/فرشته می دونه که نور؛ ظلمتو بیدار می کنه و... این بخشی از ترانه تیتراژ سریال «گمگشته» است. سریالی که ماه رمضان و در اوایل دهه80 از شبکه3 سیما با صدای مجید اخشابی پخش شد و این خواننده را به مردم کشور معرفی کرد. همراز، عروج، مهتاب، محله بندهنواز ، یک وجب خاک، خانهبهدوش و متهم گریخت نیز از دیگر تیتراژهای مشهور اجراشده توسط این خواننده سرشناس کشور است. بسیاری از کارشناسان معتقدند دقت نظر در ساخت موسیقی و انتخاب ترانه فاخر همراه با صدایی که سالها برای خوانندگی پرورشیافته، او را به یکی از خوانندگان صاحب سبک موسیقی کشور تبدیل کرده است. در حاشیه دومین جشنواره «ماه امت» که به مناسبت ماه رمضان به همت شهرداری مشهد و «بنیاد علوی» در مشهد برگزار شد، به سراغ این خواننده رفتیم تا به آسیبشناسی ترانه و موسیقی امروز بپردازیم. وضعیت موسیقی و ترانه امروز را چطور ارزیابی میکنید؟ به نظر من اصلیترین مشکلی که سطح موسیقی امروز را پایین کشیده شعر و ترانه است. متأسفانه بسیاری از شعرهایی که امروز در قالب ترانه میشنویم بسیار ضعیف، بیمحتوا و یکبارمصرف شده و شاید بتوان گفت بسیاری از چیزهایی که در مارکت موسیقی امروز میشنویم شعر نیست. گاهی ما از فردی صحبت میکنیم که درایت، حکمت و معرفت را در ذهن و جان خود دارد و آن را در کلام جاری میکند که همین کلام او را به مولانا، حافظ و سعدی تبدیل میکند. همچنین گاهی یک نوجوان بر اساس احساساتش کلماتی را سر هم میکند بعد بلافاصله بدون این که نظر متخصصان این حوزه را بپرسد یا خودش آن بهاصطلاح ترانه را میخواند یا به هر دلیلی این اثر ضعیف توسط فرد دیگری خوانده میشود. در نوع دوم شاید این آثار، به دلیل هنجارشکنی حتی موردتوجه قشر گستردهای از جامعه قرار گیرد؛ ولی بهسرعت فراموش میشود. البته رواج گسترده این نوع موسیقی گناهش تنها به گردن تولیدکنندگان نیست. افرادی که این موسیقی را گوش میدهند هم مقصرند. مسئولان و جریانهای فرهنگی هنری در رواج موسیقی ضعیف چه نقشی دارند؟ تعداد زیادی از جریان های فرهنگی و هنری امروز، درست مدیریت نمیشود. به عبارتی روشنتر، متولی تأثیرگذاری که بتواند وضعیت آشفته ترانه و موسیقی امروز را سروسامان دهد، وجود ندارد. پس درنتیجه سهگانه تولیدکننده اثر، مخاطب و مسئولان جریانهای فرهنگی هنری، دستبهدست هم دادهاند تا کار بهجایی رسیده که بگوییم هم اکنون بسیاری از آثار شعر و موسیقی حرفی برای گفتن ندارند. مهمترین اقدامات حمایتی که مسئولان اجرایی در عرصه شعر و موسیقی باید انجام دهند چیست؟ مسئولان این عرصه باید در عمل حمایتهای خودشان را نشان دهند نه در حرف. انجمنهای شعر نیز باید تقویت شود. یکی از مسئولان این حوزه وزارت ارشاد است که باید در تقویت این انجمنها گامهای محکم و بلندی را بردارد تا بتوانیم تا حدودی از آشفتگی ترانه و موسیقی امروز دور شویم. هم اکنون بسیاری از انجمنها بهصورت خودجوش اداره میشوند که شاید هدفمندی آموزشی مستحکمی را دنبال نکنند.میان آهنگ سازان نیز استعدادهای زیادی داریم که آموزش کاملی ندیدهاند و تنها بر اساس ذوق ذاتیشان وارد این عرصه میشوند. همه این استعدادهای جوان باید آموزش اصولی موسیقی را جدی بگیرند. بزرگترین مشکل شما در ساخت یک اثر موسیقایی چیست؟ پیدا کردن یک ترانه فاخر و متنوع که اصول شعر را رعایت کرده باشد در روزگار ما کار بسیار سختی است و این سختترین مرحله کار من است. البته ترانههای فاخر و ترانهسرایان قابلاحترامی هم داریم که هم اکنون خوانندگانی که دغدغه تولید اثر فاخر رادارند از این ترانهها استفاده میکنند. به نظر من شاعری در سرودن ترانه موفق عمل میکند که سالها در انجمنهای شعر و نزد استادان و شاعران مسلط ادبیات درسآموزی کرده باشد. این سخن را به این دلیل مطرح کردم که در بسیاری از موارد بعضی افراد که مدت کوتاهی است شعرهایی را میسرایند بدون هیچ تجربه و آموزشی وارد سرودن ترانه میشوند و همین موضوع باعث استقبال نکردن خوانندگان از شعرها میشود. حتی درصورتیکه ترانهای ضعیف موفق به اجرا شود بعد از ورود به عرصه رقابت با دیگر آهنگها بهسرعت فراموش میشود. به نظر من باید ارتباط تنگاتنگی بین خواننده، شاعر و آهنگ ساز برقرار باشد تا یک موسیقی ماندگار، خلق شود. امیدوارم با این رویکرد بتوانیم همکاریهای بیشتری با شاعران جوان دارای استعدادهای درخشان داشته باشیم. برنامه شما برای همکاری با ترانهسرایان و آهنگ سازان خارج از پایتخت چیست؟ بنده از همکاری با ترانهسرایان همه استانهای کشور استقبال میکنم و چندین بار هم با این شاعران ارتباط گرفتهام که خوشبختانه برخی از این ارتباطها موفق بوده است؛ اما نکتهای که درباره ترانهسرایان جوان وجود دارد این است که برخی از این ترانهسرایان صبر و حوصله کافی برای ویرایش چندینباره یک ترانه را ندارند و درنتیجه این همکاریها کمرنگ میشود و بعد از پایان همکاری دریک ترانه، دیگر خبری از خلاقیت و تلاش نیست و کار نیمهتمام میماند. بنده از این قبیل کارهای نیمهتمام، بسیار زیاد دارم. سؤال پایانی این که از آلبوم جدیدتان چه خبر؟ سالها پیش، آلبومی را آماده کرده بودم که همیشه برای ضبطش به تنگنای زمانی برخورد میکردم. گاهی مجبور میشدم یکی از آهنگهایی را که ساخته بودم، برای سریال یا نظیر سریال استفاده کنم و به همین دلایل این آلبوم به سرانجام نمیرسید. من معمولاً در هرماه یا هر فصل اثری جدید داشتهام اما در سال گذشته به دلیل پرداختن به فعالیتهای علمی و دانشگاهی فرصت کمتری برای تولید موسیقی داشتم. برنامهریزیهایی انجام دادهام که برای سال 1402 قطعاتی را کامل کنم و با تکمیل این آلبوم از گوش و هوش مردم کشورمان میزبانی کنم. حرفهایهای مافیا در چالش بازی و مسابقه نگاهی به کیفیت اجرای محمدرضا علیمردانی، حامد آهنگی، امیرعلی نبویان و کامبیز دیرباز در مسابقات«ناتو» ،«تی ان تی»،«ارتش سری»و «پدرخوانده» الهام سعیدی - مدتی است که برنامهسازی در نمایش خانگی رونق گرفته و بازیهای مختلف در قالب مسابقه تولید شدهاند. پس از استقبال از بازی مافیا، مسابقات مشابهی مانند «پدرخوانده» و «ارتش سری» ساخته شدند. مسابقه سرگرمی «تیانتی» همزمان با نوروز منتشر شد و مسابقه «ناتو» نیز به تازگی به جمع برنامهها و مسابقات سرگرمکننده نمایش خانگی اضافه شده است. محمدرضا علیمردانی، امیرعلی نبویان و حامد آهنگی سه چهرهای هستند که در جایگاه مجری این برنامهها نشستهاند و کامبیز دیرباز نیز به تازگی در مقام مجری «پدرخوانده» دیده شد. این چهار مجری، چگونه در این رقابت حاضر شدند؟ محمدرضا علیمردانی هدایت خوب و مسلط محمدرضا علیمردانی در مسابقه «شبهای مافیا»، او را به گرداننده حرفهای این بازی تبدیل کرد. جدیت به اندازه او، برخورد قاطعانه علیمردانی با شرکتکنندگان و لحن خاص صدای او که با فضای پر رمز و راز این بازی هماهنگ است، باعث شد حضور علیمردانی در مسابقه با استقبال مخاطبان مواجه شود. علیمردانی پس از این تجربه موفق، با مسابقه «ناتو» به نمایش خانگی آمده است. او در این مسابقه سوالات سختی را از شرکتکنندگان میپرسد. هویت فردی که در بین بازیکنان نقش «ناتو» را دارد پنهان است و شرکتکنندگان باید او را پیدا کنند. روند این مسابقه با مافیا متفاوت است، اما مشابه آن، شرکتکنندگان در یک بازی حدس و پیشبینی قرار گرفتهاند. «ناتو» در مقایسه با «شبهای مافیا» چالشهای کمتری برای علیمردانی دارد، بنابراین اجرای این مسابقه در مقایسه با هدایت بازی مافیا، کار سخت و چالشبرانگیزی برای او نیست. امیرعلی نبویان یکی از بازیکنان حرفهای مافیا، امیرعلی نبویان بود. هوش و استعداد بالای او در این بازی، باعث شد نبویان یکی از شرکتکنندگان محبوب بازی باشد. امیرعلی نبویان در مسابقه «ارتش سری» که کلیت آن مشابه مافیاست، اینبار به عنوان گرداننده و مجری حضور پیدا کرده است. استعداد و سابقه خوب نبویان در مافیا، در «ارتش سری» به کمک او آمده است. علاوه بر سابقه خوبی که مخاطب از او در ذهن دارد، تسلط این چهره به بازی نیز باعث شده در مقام گرداننده هم بتواند توانایی خود را در «ارتش سری» نشان بدهد. حامد آهنگی حامد آهنگی در سالهای اخیر به یکی از کمدینهای محبوب نزد مخاطبان تبدیل شده است. او چه در مقام مهمان یا شرکتکننده، چه به عنوان مجری، توانسته در برنامههای مختلف حضور جالب توجهی داشته باشد و مخاطبان را سرگرم کند. گفتوگوهای او در برنامه «شبآهنگی» مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و اجرایش در مسابقه «تیانتی» نیز نظر مثبت مخاطبان را جلب کرده است. او به واسطه شوخی با شرکتکنندگان تلاش میکند رقابت سرگرمکننده و مفرحی در مسابقه شکل بگیرد. ناگفته نماند گاهی در شوخی با شرکتکنندگان زیادهروی میکند. به عنوان مثال، شوخی او با لحن صحبت کردن یکی از بازیکنان در «تیانتی» مورد انتقاد قرار گرفت. کامبیز دیرباز کامبیز دیرباز به پشتوانه تجربه نسبتا موفق اجرای «شبهای مافیا»، اجرای «پدرخوانده» را برعهده گرفت. او مشابه همان روندی را که در بازی مافیا داشت، در نسخه جدید این بازی در پیش گرفت. دیرباز سعی میکرد برخورد صمیمانهای با شرکتکنندگان داشته باشد و فضای جدی رقابت باعث نشده بود با چهرهای خشک و رسمی، مسیر بازی را هدایت کند. او در «پدرخوانده» به موقع مسابقه را با شوخی و خنده پیش میبرد و در مواقع لزوم نیز، از جدیت خود استفاده میکرد. هرچند که او نتوانست جای محمدرضا علیمردانی را در ذهن مخاطب تصاحب کند، اما عملکرد قابل دفاعی در مسابقه داشت.
سایر اخبار این روزنامه
ساماندهی آبکوه، فقط 10 درصد در 13 سال!
«نون خ» در حسرت تکرار موفقیت سابق
رونق صادرات خراسان رضوی در واپسین ماههای 1401
زیرپوست وساطت صهیونیست ها در سودان
جزئیات اقدامات قضایی در پرونده «مژده»
اقتصاد در دوراهی نسخه های جوانان و جنجال موسپیدها!
نسخه رهایی از تله تورم
اگر بایدن بماند - اگر ترامپ بیاید
طارمی در تالار مشاهیر، تن لرزان موسیقی و چالش حرفهایهای مافیا
پیکاپ تاگا، خشن اما جذاب
حمایت های نصفه نیمه قانون جوانی جمعیت
آغوش طناب دار برای مرد هوسران!
سکههای 25 تومانی جادویی میشوند!
چالش سن آقای رئیس جمهور