زاینده‌رود در انتظار احیا


گروه سیاسی: در جریان سفر یک روزه سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به استان اصفهان، از فاز دوم ابرپروژه دریای عمان به این استان کلید خورد. هر چند در جریان سفر رئیسی، افتتاح گام (فاز) نخست نیروگاه «شهید حاج احمد کاظمی» شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، صورت گرفت اما پروژه انتقال آب از دریای عمان به این استان از اهمیتی بسیار ویژه برخوردار است.
به‌گزارش «تجارت»، رییس جمهور، صبح دیروز –جمعه- به‌منظور شرکت در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص)، که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است، به اصفهان سفر کرد. مهم‌تر از شرکت در این نشست این حضور رئیسی در افتتاح پروژه‌های عمرانی بود که کانون توجهات را به سوی خود جلب کرد. افتتاح فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و آغاز بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوییل (DHT) پالایشگاه اصفهان نیز در جریان سفر اخیر رئیسی صورت گرفت اما مهم‌تر از همه این حضور رئیس‌جمهور در مراسمآغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان بود که اهمیت دارد.

تاکید دولت بر اراده جدی دولت برای به سرانجام رسانده پروژه انتقال آب از دریای عمان
رئیس جمهور دیروز –جمعه- از روند اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان بازدید و دستور آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه مهم را صادر کرد. سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز به کار مرحله دوم خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان گفت: به سامان رسیدن ۵۰ درصد کار و شروع فاز دوم این پروژه نشان می‌دهد که مشکل مالی و موانع دیگر و تملک‌ها هیچ‌کدام مانع نشده و تصمیمی که دولت گرفته با قوت دنبال می‌شود. رئیس‌جمهور ادامه داد: این‌ها خبرهای خیلی خوبی است که مردم بدانند کار دچار مشکل نشده و با سرعت ادامه دارد و ان‌شاءالله زودتر هم به سامان خواهد رسید.
گامی مهم برای رهایی وابستگی صنایع اصفهان به زاینده‌ رود



طی سال‌های اخیر و همزمان با خشک شدن زاینده‌رود، دولت برای یافتن راه‌حلی برای احیای این رود و بازگشت آب به قلب شهر اصفهان به تکاپو افتاد. همین امر موجب شد که نهایتا دولت ابرپروژه و طرح پرمجادله انتقال آب دریای عمان به اصفهان را در دستور کار قرار دهد. بخشی بزرگ از انتقادات کارشناسان محیط زیست و ژئواستراتژی، طی دهه‌های گذشته این بوده که چرا صنایعی آب بر همانند فولاد مبارکه و ذوب آهن، باید در قلب خشکی قرار بگیرند و برای تامین نیازهای آبی آن از آب زاینده رو بهره گرفته شود. رخدادی که علاوه بر تاثیرات مخرب زیست‌محیطی هیچ‌گونه توجیه منطقی و اقتصادی نیز نداشت. در نهایت امر عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و هم اینک ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار فعال است. در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان انتقال داده می‌شود. بنابر اعلام، یاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در اوایل شهریور سال جاری، پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان اگر با سرعت فعلی پیش برود تا کمتر از یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. او در این مقطع تاکید کرده بود: «فولاد مبارکه تأمین تمامی ورق‌های پروژه را عهده‌دار شده است و امیدواریم بقیه سهام‌داران با تأمین منابع مالی به پیشرفت پروژه کمک کنند. وی اظهار امیدواری کرد سرعت پروژه اگر به همین روال باشد، به‌زودی آب دریای عمان به اصفهان خواهد رسید. طیب‌نیا تصریح کرد: با انتقال آب به اصفهان مشکل تأمین آب صنایع حل خواهد شد و برداشت از آبخوان زاینده‌رود به صفر می‌رسد. وی اظهار امیدواری کرد با اجرای پروژه‌های طرح انتقال آب بهشت‌آباد، تونل سوم، سد خرسان‌ و... با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط مشکل خشکی زاینده‌رود نیز مرتفع شود.» همزمان با اظهارات طیب‌نیا، عباس علی آبادی، وزیر صمت نیز در جریان سفر به اصفهان در اوایل شهریور ماه و پس از بازدید از پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان تاکید کرده بود: «این پروژه بزرگ برای تأمین آب صنعت برنامه ریزی شده است تا برداشت آب صنایع از زاینده رود به صفر برسد. وی با اشاره به اهمیت این پروژه افزود: همه ظرفیت‌ها برای بهره برداری از پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان بسیج شده است و در روند اجرای این پروژه آب از جنوب به فلات مرکزی منتقل خواهد شد. وزیر صمت با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذار در این پروژه از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن و سایر سهامداران همکاری خوبی داشتند، تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این پروژه تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر این پروژه لوله‌گذاری شده است، در مبدأ و مقصد مخازن بزرگ در حال احداث است، گفت: ۳۰۰کیلومتر از لوله گذاری فاز اول خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان باقی مانده است.