مرگ آتشین ۳۲ معتاد در کمپ «رهایی»

جوان آنلاین: بی‌توجهی در نصب و نگهداری از لوازم گرمایشی کمپ اعتیاد «گام اول رهایی» در شهرستان لنگرود منجر به حادثه آتش‌سوزی و مرگ ۳۲ معتاد و زخمی‌شدن ۱۶ نفر دیگر شد. در حال حاضر مسئول کمپ و مقصران احتمالی در بازداشت به سر می‌برند.
حدود ساعت ۶ صبح روز گذشته آرامش سحرگاهی شهرستان لنگرود با صدای انفجار مهیب شکسته شد. خیلی زود مشخص شد حادثه آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد «گام اول رهایی» در منطقه کلیدبر در ابتدای جاده کومله اتفاق افتاده‌است، بنابراین تیم‌های امداد و نجات در محل حاضر شدند و تلاش برای مهار آتش و نجات معتادانی که میان شعله‌های آتش گرفتار شده‌بودند و درخواست کمک می‌کردند، آغاز شد. همزمان با وقوع حادثه، خانواده افراد گرفتار شده هم خود را به محل رساندند و با نگرانی نظاره‌گر حادثه‌ای بودند که هر لحظه بر شدت آن اضافه می‌شد.
محل حادثه ساختمان قدیمی بود که به گفته برخی شاهدان قبلاً مدرسه قدیمی بود و از چند سال قبل برای کمپ ترک اعتیاد از آن استفاده می‌شد. داخل کمپ شمار زیادی از مصرف‌کنندگان میان آتش و دودی که هر لحظه بر شدت آن اضافه می‌شد، گرفتار شده‌بودند. سقف کمپ، شیروانی و مصالح به کار رفته زیر آن تیرک‌های چوبی بود که همزمان با سوختن آنها، تیرک‌های آتشین بر سر معتادان فرود می‌آمد. همچنین در و پنجره‌های ساختمان حصار‌های محکمی از آهن بود که امکان خروج از آن وجود نداشت، برای همین در اولین گام همه گرفتار‌شدگان به سمت در خروج ساختمان هجوم برده‌بودند که برخی منابع اعلام کرده‌اند در خروج قفل بوده، برای همین بسیاری در ازدحام شکل گرفته جمعیت جانشان را از دست دادند. امدادگران در اولین گام همزمان با ایمن کردن محل با گشودن در ساختمان تلاش برای نجات افراد گرفتار شده را در دستور کار خود قرار دادند و بعد از چند ساعت موفق به مهار آتش شدند.
پذیرش بیش از ظرفیت


اسدالله عباسی، استاندار گیلان اعلام کرد که بیش از ۴۰ نفر در این مرکز نگهداری می‌شدند که ۲۶ نفر در محل حادثه جان باختند و ۱۸ نفر هم که دچار جراحت شده‌بودند، به بیمارستان‌های حسین‌پور لنگرود، ولایت رشت و شهید انصاری رودسر منتقل شدند که ساعتی بعد معلوم شد، شش نفر از مجروحان به دلیل شدت جراحت جان خود را از دست دادند که شمار قربانیان به ۳۲ نفر رسید و اجساد آن‌ها به پزشکی قانونی منتقل شد. شدت سوختگی برخی اجساد به حدی بود که هویت بسیاری از آن‌ها قابل‌شناسایی نبود.
همچنین نگهبان ساختمان و مسئول نگهداشت مصرف‌کنندگان هم در جریان حادثه جان باختند.
سوختگی ۴۰ تا ۶۰ درصدی
میعادفر، رئیس اورژانس کشور هم گفت که مجروحان حادثه، سوختگی ۴۰ تا ۶۰ درصد دارند که اقدامات درمانی روی این افراد در حال انجام است. در حالی که رئیس دستگاه قضا دستور فوری رسیدگی به پرونده را صادر کرده‌است، دادگستری استان گیلان اعلام کرد که مدیر کمپ و برخی مقصران احتمالی در این‌باره بازداشت شده‌اند. آن‌گونه که محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گزارش داده این مرکز بیش از حد ظرفیت اقدام به پذیرش مددجو کرده‌بود. وی همچنین علت حادثه آتش گرفتن بخاری و سرایت آتش به پرده‌ها و سپس سرایت دامنه آتش به کل کمپ بوده‌است که بررسی‌های بیشتر در این‌باره جریان دارد.