روزنامه خراسان
1402/09/01
رخ نمایی کارگردانها جلوی دوربین
مائده کاشیان بعضی کارگردانها با ایفای نقش فرعی در ساخته خودشان، برای لحظاتی جلوی دوربین میآیند و رخ نشان میدهند، اما تجربه بازیگری برای تعدادی دیگر از فیلم سازان، جدیتر اتفاق میافتد. تا به حال کارگردانهایی مانند کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمیکیا، علیرضا داوودنژاد، محمدحسین لطیفی، بهمن فرمانآرا و همایون اسعدیان به عنوان بازیگر در فیلم یا سریالی ایفای نقش کردند. چهرههایی مانند بهروز شعیبی و مانی حقیقی نیز به دلیل تجربه نقشهای مختلف، به عنوان کارگردان و بازیگر شناخته میشوند. منوچهر هادی، فرزاد موتمن و محمدحسین مهدویان جدیدترین کارگردانهایی هستند که پا به عرصه بازیگری گذاشتهاند. هادی و موتمن این روزها فیلمی روی پرده سینما در حال اکران دارند، مهدویان به تازگی در «زخم کاری 2» دیده شد و زندهیاد کیومرث پوراحمد نیز به تازگی با «نگهبان شب» در سینما حضور داشت. به بهانه اکران «حدود 8 صبح» و «خاطرات بندباز» با بازی منوچهر هادی و فرزاد موتمن، در ادامه مطلب درباره چهار کارگردانی که به تازگی به عنوان بازیگر دیده شدند، میخوانید. منوچهر هادی فیلم «حدود 8 صبح» اولین تجربه بازیگری منوچهر هادی است. او پیش از این فیلم، در دو سریال ساخته خودش یعنی «دلدادگان» و «دل»، نقشهایی کاملا فرعی بازی کرده بود و حضوری گذرا در این مجموعهها داشت. هادی در سکانسی از «دلدادگان»، به عنوان راننده تاکسی دیده و نمایی از چشمهای او در آینه ماشین نمایش داده شد. این کارگردان در سریال نمایش خانگی «دل» هم نقش عکاس آتلیه را بازی کرد. حضور کوتاه منوچهر هادی در این نقشها، تجربه «بازیگری» محسوب نمیشود، بنابراین «حدود 8 صبح» تجربه تازهای برای این کارگردان بوده است. منوچهر هادی در این فیلم نقش مردی متعصب و شکاک به نام «امیر» را ایفا میکند که تنها در دقایق اولیه فیلم، در قصه حضور دارد. احتمالا هادی با توجه به کوتاهی نقش و همچنین نیاز این شخصیت به درگیری با همسرش، ایفای این نقش را برعهده گرفته تا بدون محدودیت بتواند با یکتا ناصر به عنوان همسر واقعی خود، تماس لمسی داشته باشد و به این ترتیب دعوای زوج قصه باورپذیر شود. منوچهر هادی در این نقش، برای نمایش حس خشم «امیر» و رفتارهای جنونآمیز او دچار اغراق میشود و بازی، لحن و بیانش کنترلشده نیست. هرچند که یکتا ناصر نیز به عنوان بازیگر باتجربه دست کمی از همسرش ندارد و در بعضی از سکانسها دچار زیادهروی میشود. هرچند همان طور که اشاره کردیم، احتمالا به اقتضای قصه و شخصیت «امیر»، هادی وارد میدان شده و این نقش را ایفا کرده، اما در هر صورت اولین تجربه بازیگری او نتیجه موفقیتآمیز و غافلگیرکنندهای نداشته است. فرزاد موتمن فیلم «خاطرات بندباز» به کارگردانی حامد رجبی اولین تجربه بازیگری فرزاد موتمن است. او در این فیلم نقش یک پدر را برعهده دارد که همراه پسرش با بازی میرسعید مولویان زندگی میکند. فرزاد موتمن در ایفای نقش پدری جدی، تنها و افسرده بازی خوبی در این فیلم دارد و انتخاب جالبی برای نقش خود بوده است. طبق گفته موتمن، این کارگردان پیشتر نیز پیشنهادهایی در زمینه بازیگری داشته است. او نوشته: «قبلا هم پیشنهادهایی برای بازی در فیلمهای دوستان و همکارانم دریافت کرده بودم، اما اغلب ترجیح داده بودم که کار خودم را انجام بدهم و در یکی دو مورد هم که به بازی در فیلمی علاقه مند شده بودم به دلیل تداخل زمانی با یکی از فیلمهای خودم منتفی شده بود.» او همچنین توضیح داده است که وقتی با پیشنهاد بازی در «خاطرات بندباز» مواجه شده، گفته است که قصد دارد به حرفه اصلیاش کارگردانی بپردازد، اما پس از خواندن فیلم نامه، به نقش پدر قصه علاقه مند میشود و این پیشنهاد را میپذیرد. «خاطرات بندباز» در گروه هنر و تجربه اکران شده و دایره مخاطبانش گسترده نیست، بنابراین فیلم چندان دیده نشده است. محمدحسین مهدویان به عنوان اولین تجربه بازیگری خود، در سریال محبوبش «زخم کاری» جلوی دوربین آمد و یکی از نقشهای کوتاه قصه را ایفا کرد. محمدحسین مهدویان در قسمت ششم «زخم کاری: بازگشت» در نقش «نیما» کاراکتری که «سیما» قبلا به او علاقه مند بوده، اما بلندپروازیهایش باعث شده با «شفاعت» ازدواج کند، ظاهر شد. مهدویان در نقش این شخصیت حضور ناامیدکنندهای داشت و بازیاش بسیار نمایشی و تصنعی بود. هرچند که نقش «نیما» کوتاه بود، اما این کاراکتر و سکانس ملاقات او پس از مدتها با «سیما»، قرار بود شخصیتپردازی این زن را کامل کند، بنابراین با توجه به اهمیت سکانس، میتوان گفت بازی ضعیف مهدویان به این سکانس و شخصیت «نیما» لطمه زد. کیفیت «زخم کاری 2» در مقایسه با فصل اول مورد انتقاد مخاطبان بوده است و بازی ضعیف محمدحسین مهدویان نیز واکنشهای منفی طرفداران این مجموعه را به دنبال داشت. کیومرث پوراحمد برخلاف سه کارگردان دیگری که به آنها پرداختیم، زندهیاد کیومرث پوراحمد پیش از ایفای نقش در «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی، در فیلمهایی مانند «گلدن تایم» و «جمشیدیه» بازی کرده بود، اما جزو نقشهای اصلی نبود و به عنوان کارگردان شناخته میشد. مرحوم پوراحمد در «نگهبان شب» نقش کوتاهی دارد و ماجرای انتخابش برای بازی در این فیلم حکایت جالبی است. میرکریمی درباره انتخاب این کارگردان برای کاراکتر «کیومرث» نوشت که از کار بازیگری که برای این نقش انتخاب کرده بود، راضی نبوده و حین فیلم برداری متوجه شده انتخاب غلطی بوده، در چنین شرایطی با کیومرث پوراحمد تماس میگیرد و او خیلی سریع خودش را به صحنه فیلم برداری میرساند و نتیجه از پیشبینی میرکریمی نیز بهتر میشود. هرچند که مرحوم پوراحمد به دلیل رفاقت و دوستی با میرکریمی جلوی دوربین «نگهبان شب» رفته بود، اما این فیلم ساز نقش «کیومرث» را با لهجه اصفهانی و به خوبی ایفا کرد و حضور شیرینی در این نقش داشت. نقش زندهیاد پوراحمد در این فیلم کوتاه بود، اما همان حضور کوتاه او مورد توجه قرار گرفت. «نگهبان شب» پس از درگذشت این فیلم ساز، نیمه خردادماه به نمایش درآمد.
سایر اخبار این روزنامه
حذف ایران از جام جهانی در ضیافت پنالتی ها
رخ نمایی کارگردانها جلوی دوربین
آلودگی پیاپی ناشی از ریزگرد در مشهد ۱۰ روزه شد
تنها در راه مدرسه
نقشه دولت برای تامین آب مشهد چیست؟
بدرقه «اسلامی ندوشن» به شهر عطار و خیام
بودجه 1403 هم انقباضی شد
معادلات افزایش مشارکت در انتخابات
جزئیات آتشبس احتمالی در غزه
زور ازدواج به وام نمی رسد!
وعده های خوش به بازنشستگان
باند مخوف «جنگلی ها» متلاشی شد
سمند شاسیبلند و دیگر ترکیبهای باورنکردنی!